/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
ekstra regning........
Fra : tiemaster
Vist : 833 gange
100 point
Dato : 22-08-07 19:52

hej har lige brug for noget hjælp.. jeg bor til leje og vi er ialt 12 lejemål hvor jeg bor. i dag har vi alle sammen fået vand og varmeopgørelse og vi skal alle sammen af med en ekstra regning på mellem 2500 og 4500 i vand.. vi betaler ellers aconto og dette pjeler at passe.. så her må da være noget galt...............

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 22-08-07 20:02

der er da ingen her der kan svare dig på om der er noget galt.
På din årsopgørelse står hvad den årlige udgift er til varme og vand.
Sammenlign med de sidste par år og se hvor stor forskel der er. Vand, varme m.m. stiger hver år.
Hvis du ikke har betalt efter sidte år og har betalt det samme i a conto beløb, lyder det som meget.
Tjek beløbene fra sidste år og sammenlign med den siste afregning du har fået. Udlejer kan ikke bare sende en regning på efter betaling af 2500,00 kr. uden der er vedlagt regnskab.

Er vandforbruger meget større kan det måske være en utæt vandledning, diverse wc der løber, ekstra meget vask i vaskekælderen m.m.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-08-07 20:04

Hver lejer har krav på at se en opgørelse.

Af opgørelsen skal det fremgå hvordan udlejer er kommet til slutresultatet.

Er der ikke en måleraflæsning for et år siden og i dette år.

Kommentar
Fra : tiemaster

Dato : 22-08-07 20:10

nej der er ikke en opgørelse så jeg kan se hvor meget mmin lejlighed har brugt.. der er kun en fælles for alle 12 lejligheder.. og alle 12 lejligheder skal a med mellem 2500 og 4500 ekstra i vand.... jeg skal selv a med 3700 ekstra ud over de 1000 jeg har betalt alle de andre år jeg har boet her

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 22-08-07 20:26

hvad betaler i i vand afgift om måneden ?? og selvfølgelig skal der ligge et regnskab på hvad i har brugt og hvad i har betalt ellers kan de jo kræve lige hvad de vil . i kan alle 12 lejemål lægge jeres forbrug sammen og så se hvad det koster hos jeres vandværk og se om det stemmer overens med hvad i har indbetalt + mer udgiften. ellers er der noget galt

venlig hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : tiemaster

Dato : 22-08-07 20:29

vi betaler alle lidt forskelligt men det er ca 100 kr om mdr..

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 22-08-07 20:36

jeg kan fortælle dig at vi bruger 95 kubikmeter om året for 2 mennesker og vi betaler for vand og kloark aconto 275 kroner om måneden og vi fik 550 kroner tilbage. så 100 kroner om måneden lyder også lavt. men det kommer jo an på hvad det koster hos vandværket

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-08-07 21:25

Citat
vand og varmeopgørelse

Citat
ekstra regning på mellem 2500 og 4500 i vand..

Hvad så med varmeopgørelsen ??

Du har krav på, at der er en måler, som viser dit forbrug.

Kommentar
Fra : tiemaster

Dato : 22-08-07 21:27

skal have 700 tilbage i varme

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-08-07 22:01

På den fælles opgørelse er vandforbruget så steget væsentligt i forhold til sidst?

Er udgiften til vand steget væsentligt, ikke den udgift udlejer opkræver, men det kommunen opkræver?

Kommentar
Fra : Nuserpigen

Dato : 23-08-07 03:17

Hejsa

Meld dig ind i Lejernes Landsorganisation og få dem til at hjælpe dig/jer....

http://www.lejerneslo.dk/

Du kan evt. også spørge herinde: http://www.dklf.dk/
De har en gratis brevkasse...

Hilsner fra Nuserpigen

Accepteret svar
Fra : hawaii7

Modtaget 100 point
Dato : 23-08-07 05:04

Læs nu det første svar jeg kom med.
Så længe udlejer ikke fremsender en specificeret regning med det samlede forbrug og hvordan han kommer til det du skal betale efter, skal du ikke betale noget.
Send udlejeren en skriftkig indsigelse at der mangler regnskab som skal fremsendes i følge loven. I øvrigt mener jeg at alle skal have vandmåler på i dag, man kan ikke bare dele det samlede forbrug med 12. Længere er den historie ikke.
Har selv haft 15 lejemål, men har kun et hus tilbage der er udlejet. Resten er solgt. Det er derfor jeg kender en del biligadministration, da jeg selv har stået for al regnskb.

Med venlig hilsen
hawaii7

Godkendelse af svar
Fra : tiemaster

Dato : 23-08-07 07:17

Tak for svaret hawaii7. ringer tl udlejer kl 8 så skal nok skrive

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 23-08-07 08:13

Alt korrespodance med udlejer skal du gøre skriftlig, hvis du evt. senere skal bruge det til en sag eller til en advokat, hvis det gør så vidt. Du kan godt ringe og fortælle at der mangler regnskab og at du sender en skriftlig indsigelse. Der er også regler for hvor sent at udlejer kan kræve efterbetaling af varme, vand m.m.
Får du problemer så send mig lige en privat mail.

hawaii7