/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hvornår må hvalp få alm foder?
Fra : cristian2
Vist : 2878 gange
100 point
Dato : 21-08-07 10:52

Vores Kleiner Münsterländer-tæve er snart et år gammel. Vi giver den stadig kun Olivers hvalpefoder som vi er blevet vejledt. Men må den ikke snart få rester af vores mad og lignende?
I givet fald - hvordan undgå man at den bliver kræsen og ikke gider sine Oliver-piller?
Skal man overholde en bestemt procent- fordeling mellem hundfoder og vores rester?
Hvornår er det passende at gå over til voksen hundefoder?
Den har ikke været i løbetid endnu.

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 21-08-07 10:57

Altså vores hund på snart 9 måneder får alm fuldkost nu og vores rester fra aftens maden, dog får den ikke stærk krydret mad. Vi har givet hende hvalpe kost de første 6 måneder. Vores hund fejler intet og i sammen råd med vores hundetræner som selv er schæfer opdrætter, hun giver hendes hunde samme kost som os, også rester fra aftensmaden.
Så jeg vil sige du sagtens kan give din hund alm mad sammen med alm fuldkost/voksen fodder.

VH Laika_Pigen.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 21-08-07 11:04

Vi overgik til voksenfoder til vores da han var ni måneder (schæfer) fordi han simpelten tog på af hvalpefoderet - mængden af mad var meget lille, så han blev ikke mæt. Han fik (og får) også Olivers.

Så du kan sagtens skifte til voksenfoder nu - knoglerne må formodes at være så store som de bliver. Nu skal led og ledbånd, brusk og muskler styrkes, så det er vigtigt at du fortsætter med at give hunden optimalt foder.
Personligt ville jeg holde mig til tørkosten og ikke blande for meget andet i så længe hunden er unghund og skal vokse.
Hunden har ikke brug for madresterne, men for et godt sammensat foder. Det kan man så vælge at lave selv, selvom det er et større projekt eller giver det som tørkost.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 21-08-07 11:07

Grunden til, at der findes voksen og hvalpefoder er, at foderet er sat sådan sammen at hvalpen får de ting, kalk, vitaminer, proteiner, fedt og så videre, der er godt for bla. dens knogleudvikling.

Du skal huske på, at hunde og mennesker ikke har samme behov for de forskellige energikilder der er i mad.

Hvis du skal give den menneskemad, er det meget vigtigt at du undersøger forholdene i forhold til hundens behov.

Husk også på din hunds knogler er bestemt ikke færdigudviklet før den er ca. 1½-2 år.

Sigurd er nu 16 mdr og han får kun meget små mængder menneskemad, han er heller ikke voksen endnu.

Kommentar
Fra : idaw

Dato : 21-08-07 12:29

Hej!!

Jeg startede med at give mine alm foder da de var ca 9-12 mnd... Jeg ved ikke hvornår man siger at netop din hund er færdig udvokset, men da syns jeg godt den kan vær vænnet til alm foder.
Du kan sagtens give den rester af aftensmaden nu, bare det ikke er for krydret.

Mvh Ida.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-08-07 13:53

Olivers anbefaler at man skifter til voksenfoder når hunden er godt et år, så det ER nok ved at være den tid.. Måske når hun har haft sin første løbetid?
Hvis hun er meget slank og energisk, så skal I måske skifte til "Maxx Energy"-foder.

Du har planer om at begynde at give hende middagsrester også.....

Jahh.. Det MÅ der være delte meninger om.
Hundemadsproducenter ville nok sige, at det er bedst udelukkende at holde sig til tørkost hele livet. --Bakket op af dyrlægerne, som jo burde vide, hvad der er sundest.
Og nogle hundeejere vil sige, at "deres hund sg' altid har levet af middagsrester og den har det fint.."

Sandheden for dig og din hund skal sikkert findes et eller andet sted derimellem.
Forudsat at hun ikke har nogen former for allergi eller udslet eller andre kroniske lidelser.... For så SKAL du holde dig til den kost dyrlægen anbefaler.

Silke fik Olivers hvalpefoder med fra kennelen af. Og det har vi fortsat med til hun var godt et halvt års tid. Så fik hun Olivers voksenfoder efter råd fra kennelmutter. --Fordi unge retrievere har det med at blive for tykke af hvalpefoder.
Vi fik store problemer fordi Silke ikke ville spise, og det hjalp heller ikke at gå tilbage til hvalpefoderet. Hun holdt næsten op med at tage på, og jeg begyndte at blive bekymret. Men andre retriever-ejere OG kennelmutter sagde, at jeg bare skulle være glad for, at hun ikke "var et madøre.." Hun var MIN første retriever, så der gik måneder før jeg blev klar over at hun var meget alvorligt angrebet af hjerte-lungeorm.

Hun overlevede, men Silke har aldrig fået samme størrelse som sine kuldsøskende. Nu VAR hun syg, men foderskiftet også gjorde mig usikker på, om det var helt naturligt at hun ikke ville spise.

NÅR du begynder at give middagsrester så må du først gøre op med dig selv, hvor meget hundemad du vil fortsætte med at købe til hende. Og det må være afhængigt af, hvor god kvalitet middagsresterne er i?
En ung hund KAN GODT men BØR IKKE overleve på sovs og kartofler...
En voksen RASK hund kan overleve på næsten hvadsomhelst... Men BØR den? Det er op til dig..

Silke er 5 år nu. Hun fik ikke "menneskemad" før hun var næsten 2 år. De sidste par år har hun fået ca. halvdelen af anbefalede mængde hundemad. Hun får det efter eftermiddagsturen, hvor hun er mest sulten.

Derudover får hun mad når jeg spiser.
Til frokost får hun en skive grovbrød med leverpostej og ost!!
Og til aften får hun 1-2 kartofler og f.eks. en hakkebøf eller hvad jeg nu får til aften. Bare med den forskel, at HUN ikke får salt i maden.
Det betyder så, at hvis jeg f.eks. skal have hamburgerryg eller røget makrel, så kan hun ikke få noget af det, fordi der er salt i. Derfor har jeg altid frikadeller uden salt liggende i fryseren som hun kan få i stedet.

Billigere end hundemad er det næppe...
Sundere er det sikkert heller ikke...
Og nemmere er det da slet ikke...
Men det er bestemt hyggeligere....

Hunde må ikke få salt fordi det belaster deres nyrer unødigt.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 21-08-07 14:05

Birgitta, du har lavet et godt indlæg.

Jeg er glad for, at du pointerer at det at give hunde menneskemad er for menneskets skyld, ikke hundens... Og det nok også er her, man skal finde den eneste fordel

Det er et valg, man skal træffe. Vi er heller ikke hellige, vores får da lov til at smage på andet end tørkost. Og når vi går spor, så går han da også på noget så lækkert som Ø-pølser, fiskefrikadeller eller torskerogn.
Han får ikke sovs og kartofler, men nogengange er han heldig at få lov til at smage på lidt kød, hvis vi har noget i overskud.
Igen fordi vi synes det er hyggeligt - ikke fordi han har bedre af det.

Du skriver forresten at kennelmutter ville være glad for ikke at have et madøre - tænk, jeg er SÅ glad for, at min nuværende hund elsker mad. Vores gamle led af noget, der kunne minde om anoreksi og var derfor ikke til at motivere med mad overhovedet.
Træningen går som en leg, når man har et madøre - det er trods alt lettere... Og man behøver jo ikke at give hunden alt det, den kan spise

Vaxen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-08-07 14:28

---Jeg tror det er vigtigt, at vi kommer væk fra den holdning at der er EN og kun EN Sandhed...
Både m.h.t. hunde men også med hensyn til det meste andet her i livet.

Her på kandu kan vi fortælle, hvad vi VED hver især. Og hvad vi selv har af erfaringer. Og det kan sagtens være to modsatte ting.

Jeg VED at det fysisk sundeste for Silke sikkert ville være 100% god tørfoder.
Alligevel får hun kun 50% tørfoder. Og 50% hyggemad.

Træning? Silkes højeste belønning er en bold.
Og til prøver o.lign. får hun små tern af oxecuvette.. DET kan selv en anoretisk hund ikke stå for...

........................Der ER lige det med at vi er forskellige. Og det er vores hunde også.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 21-08-07 15:05

Nemlig

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 21-08-07 15:33

Især hvad angår fodring er der forskelle. Hvad der er godt for een, er ikke godt for en anden hund. Vi har i perioder præsteret at give fem forskellige fodertyper til hundene. De reagerede hver især optimalt (god pels) på det, som de fik. Så man må prøve sig frem.

Hvad angår foder til hvap, mener jeg, at man skal starte på det straks, fordi der er for meget protein i det meste hvalpefoder. Hvalpene får en for hurtig vækst med risiko for dårlige hofter. Man ser også ofte hvalpe få "skæl" i pelsen pga det store proteininhold. Skifter man til et voksenfoder vil dette forsvinde i løbet af en uges tid.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 21-08-07 15:42

Jeg tror du og jeg, qhfa, lever i hver vores verden.

For meget protein er for længst blevet affejet som et problem hos hunde, og for hvalpes vedkommende får de NETOP et hvalpefoder for at forebygge ledproblemer. Ydermere anbefales det at holde store hunde, der jo netop har større risiko for HD at blive på hvalpefoderet længe end de små hunde - af samme grund.

For hurtig vækst forebygges ved at give den mængde foder, der passer til hunden og dens aktivitetsniveau.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 21-08-07 15:43

Vil lige indskyde, at det handler om kvaliteten af proteiner og ikke mængden af dem... Hunde har godt af proteiner

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 100 point
Dato : 21-08-07 17:12

nåeh... Min første Ramses...
Han var en berner sennen hvalp. Og vores første "ægte" hund. Købt af formanden for racen. I en topkennel.. Til toppris. Og selvfølgelig skulle han have ALT hvad kennelen anbefalede... Han fik hundebabymælk som vi købte af kennelmutter i dyre domme. Det skulle være så godt for pelsen..
Og han fik de fineste røde og reelle bøffer fra nødslagtede heste. Han fik bedre kost end resten af familien. --Og benmel for at styrke hans knogler. Jeg stod endda og bagte hundekiks af benmel... Det stank!! Og levertran.. Det VAR altså kvalitetsproteiner...

Nåmen han endte med at blive en af de største af racen. Men hans ben kunne ikke holde til det, selv om han bestemt ikke var tyk. Forbenene fik "ledmus", -i dag kalder man det vist AA -albueledsartrose. Og bagtil var han bare totalt kohaset.

Desuden blev han den mest krøllede bernersennen, jeg nogensinde har set! Han så virkelig gammeldaws permanentet ud... --Det var nok det mælkepulver...
Han blev ikke så gammel. Han døde af en mavedrejning da han var 4..

Det er vel 25 år siden. Dengang havde man altså ikke rigtig noget kvalitetshundefoder. --Tørfoderet dengang skulle jo bare konkurrere med "sovs og kartofler"..

Det er slet ikke så nemt at sammensætte en god kost til de "ekstreme" hunde som vi har i dag. Derfor ER det nok klogest at holde sig til tørkost til hunden er udvokset. Også fordi hvis først hunden er fejludviklet, så kan man dårligt rette op på det.

Der er forskellige teorier om kostens sammensætning til den voksende hvalp. Og man får måske mere viden når man snakker med fortalere for de forskellige teorier. Men egentlig klogere bliver man ikke. For alle er overbeviste om at deres egen teori er bedst, og lige netop DET man bør vælge.

Jeg ved ikke, cristian... Uanset hvad du vælger, hvalpefoder.. voksen-tørfoder, menneskemad, med højt proteinindhold, -med lavt proteinindhold, barf-foder, -en blanding af det hele... Uanset hvad, så vil der være nogen, der er enige og nogen der vil fraråde dig det...

DU må vælge. Og så må du være rigtig meget opmærksom på, hvordan din hund trives, så du evt. kan ændre på foderet hvis der skulle opstå problemer.. Helst inden problemerne bliver for store..

---Hvem siger osse, det skal være nemt at opfostre en hundehvalp..

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 21-08-07 20:07

vaxen >
Citat
For meget protein er for længst blevet affejet som et problem hos hunde, og for hvalpes vedkommende får de NETOP et hvalpefoder for at forebygge ledproblemer.

Det er muligt vi lever i hver vores verden, men jeg taler blot om min erfaring. De såkaldte eksperter har ikke efterprøvet de ting, som de sidder og regner på. Der er simpelthen ikke videnskabeligt belæg for deres udtalelser. Jeg er ganskevist ikke dyrlæge, men som akademiker ved jeg noget om videnskabelig redelighed, og det materiale der leveres er uredeligt arbejde. Forstået, som ikke efterprøvet på et tilstrækkeligt stort antal hunde og under hundens normale livsforhold.

Det bliver os som hundeejere, der skal stille undersøgelsesmaterialet til rådighed, og går det galt for vore hunde, så kan eksperterne først derefter rette deres forskning ind efter det, og vi står med problemet.

Jeg vil personligt ikke lægge hund til.

Et af de meget gennemskuelige områder er loppegift, som mange lystigt belaster deres hunde med.
Da tiguvon kom på markedet var der pr. definition ingen bivirkninger. Vi var mange hundeejere som kontaktede dyrlæger og producenter med bibirkninger på hundene. Mine hunde havde bivirkninger når det blev givet om dagen, hvor hunden var i bevægelse, og når det blev givet om aftenen før der skulle soves var der ingen problemer. Jeg lavede kontrolforsøg med det, og den var helt sikker hvergang. Først efter et års tid blev bivirkningerne beskrevet på produktet. Indtil da, var vi bare tåbelige hundeejere.

Tro du på eksperterne, det gjorde jeg også engang.

Som jeg nævnte ovenfor, fodrer jeg hundene individuelt. Det den enkelte fungerer bedst på har intet med kvalitet at gøre. Jeg har en, som kun er i flotteste form, hvis det er det mindst lødige foder.

Så stadigvæk, man må prøve sig frem. Den bedste retningslinie er at kigge på hunden.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 21-08-07 20:36

WAOH! Jeg må nok sige at der er noget at tage stilling til. Og det er langt mere mangfoldigt end hvis man havde fået en ekspert til at fremføre en række argumenter for én tese. Sådan en tråd burde udgives i bogform, så kunne man SELV tage stilling jævnfør Birgitta. Det vil jeg prøve at gøre nu.
Mange tak for jeres erfaringer og holdninger!

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 21-08-07 20:45

Kommentar
Fra : jlfrid

Dato : 21-08-07 21:42

Jeg vil anbefale dig at fortsætte med tørkost eller alm hundemad.... Hvad skal hunden med vores mad??? Men jeg vil da også lige sige at med den alder din hund har så ville jeg give alm. tørkost nu....

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 22-08-07 11:10

Jep - jeg er enig med alle de sidste betragtninger.

Det handler om mavefornemmelse.
Man kan læse alle modstridende teorier, og så vidt jeg kan se, så er der faktisk ikke nogle reelle og gode nyere forsøg, der hundrede procent kan fortælle hvad det bedste er for vores hunde. - Som qhfa også siger.

Når valget er truffet er det om at se på hunden om den trives. Om den har gode proportioner på kroppen, om den tager for meget eller for lidt på, om den skinner i pelsen, om den har flotte øjne, om den får vokseværk hvis det er en stor hund, om den har et godt aktivitesniveau, om den er psykisk stabil og om den er glad.

Vaxen

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 22-08-07 17:25

Tak for svaret Birgitta.