/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Hunkat..Underlig opførsel
Fra : LuxusKilling
Vist : 543 gange
40 point
Dato : 30-01-03 14:40

Jeg har en 1 årig hun maincoon, som slår ud efter mit ansigt, med klørerne fremme, når jeg kæler hende.Eller hun kommer til mig.
Jeg kan se i hendes øjne at pupillen bliver stor og så ved jeg at der ikke går mange sekunder så kommer poten.
Jeg har ingen ide om hvad jeg skal gøre for at vende hende af med det.
Jeg har haft fat i nakken af hende når hun begynder,kigget hende i øjnene og sagt Nej!,
givet hende et sprøjt vand.. Intet virker..

Jeg har næsten lige fået hende steriliseret, men hun gjorde det lidt inden..

VH Maria

Kommentar
Fra : NinaM

Dato : 30-01-03 15:17

Katte (nogle/de fleste) kan ikke lide at man glor, så bliver de fjendske. Måske gør hun det når du kigger hende i øjnene?

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 50 point
Dato : 30-01-03 15:34

Læs og forstå kattens kropssprog. Stirrer du den i øjnene udfordrer du den. En kat underkaster sig ikke på samme nemme måde som en hund. En rigtig god bog kan være: Min ven katten. Læs den.

Kommentar
Fra : LuxusKilling

Dato : 30-01-03 16:43

Tak for svaret..
Ja, hun gør det når jeg kigger hende i øjnene, men hvis jeg nusser hende og stikker mit hoved ned til hende så hun kan nusse mit hår, som hun ofte gør, så kan jeg også risikere at få en på hovedt..

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-01-03 17:03

Kattens psyke er svær. Det kan være hendes måde "sige fra" og nu gider jeg ikke mere. Den der med at stikke hovedet ned til hende er ligeledes noget hun kan opfatte som en trussel. Samtidig er kattene jo "generelt vanskellige af sind" og temmelig uberegnelige (iøvrigt derfor de er nogle ufattelig sjove og underholdende bæster). Specielt hunkatte er "rigtig slemme" ved hankattene, og muligvis har hun stadig lidt bøvl i hormonerne. En der ved en frygtelig masse om emnet er Susanne Preisler, Lund Dyreklinik/Inges Kattehjem.

Kommentar
Fra : NinaM

Dato : 30-01-03 20:07

hej igen,
jeg vil bare lige tilføje at du godt kan kigge på din kat, men hvis I får øjenkontakt, så 'mis' med øjnene. Så signalerer du at du ikke er ude på ballade og sådan gør katte også til hinanden. Du kan være heldig at den 'misser' tilbage til dig eller kigger væk, så ved du at den har forstået dig.