/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
xp pro er væk....?
Fra : gozimza
Vist : 1253 gange
500 point
Dato : 20-08-07 23:50

Hej med jer...

Så skete det...IGEN...efter arbejde kommer jeg hjem og starter min maskine op, men den kommer ikke længere end til lige inden den der bjælke løber frem og tilbage.....så er der bare sort skærm, og det ændrer sig ikke!!!
Nu har jeg så fundet en gammel IDE 8gb disk frem for at køre xp ind på den....mit spørgsmål er så om jeg kan kopierer den xp over på min anden disk hvor xp forsvandt???altså kopierer den over i den gamle windowsmappe?
Disken hvorpå mit xp forsvandt er en sata disk med to partitioner på C og D...D er der en masse der IKKE må ske noget med og C er til styresystem og alle mine programmer, så kan jeg kopierer det over på en måde slipper jeg jo billigt.....men kan jeg det?Har hørt noget med Norton Ghost???

Venlig hilsen Mikkel

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-08-07 23:57

jeg var ude for noget lignende - men kunne komme i fejlsikret og køre systemgendannelse - har du forsøgt det ???¨(F8 lige når maskinen starter )

Kommentar
Fra : gozimza

Dato : 21-08-07 00:03

Hej meritdk.

Ja det er prøvet, jeg har også prøvet at geninstallerer men i begge tilfælde skete det samme....sort skærm....nu er jeg ved at starte op fra den lille 8gb disk(tror jeg) men su sletter den en hel masse...det løber bare ned over skørmen, så det er jeg sku lidt spændt på!!

Mikkel

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 21-08-07 05:36

prøv at køre en repair , det er normalt nok
med en repair reperere den xp ved at indstalere den oveni uden at ødelægge noget
start op som ved en normal nyindstalation , og når den spørger hvilken indstationstype du vil vælge trykker du R , så køre denpå normal vis bare uden at formatere og slætte andre data end dem der skal reperæres

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-08-07 09:21

Citat
mit spørgsmål er så om jeg kan kopierer den xp over på min anden disk hvor xp forsvandt???altså kopierer den over i den gamle windowsmappe?

Det kan du IKKE....

Som allerede foreslået - lav en repair.....

Citat
Så skete det...IGEN

Det lyder mere som hardwarefejl hvis det sker flere gange....

Kommentar
Fra : disken

Dato : 21-08-07 09:59

Citat
mit spørgsmål er så om jeg kan kopierer den xp over på min anden disk ?

http://www.fssdev.com/products/casperxp/

Kommentar
Fra : disken

Dato : 21-08-07 10:06

Du kan kopiere hele dit system over på andre diske, bare det er samme bundkort.
Prøv om en af disse prøve-udgaver virker.
http://eu.acronis.com/enterprise/products/choose-trueimage/

Kommentar
Fra : disken

Dato : 21-08-07 10:08
Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-08-07 10:11

Der findes masser af "image"programmer, men det var vel ikke det der var meningen....

Citat
altså kopierer den over i den gamle windowsmappe?

Og det kan du IKKE......

Kommentar
Fra : disken

Dato : 21-08-07 10:15

Som jeg læser det vil han flytte sit system fra en 8 GB disk over på en større,
og det kan han sagtens.
refi.
Rigtigt, at begynde at flytte system-mapper, det
tvivler jeg på, eller også går der godt og grundig kage i det

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-08-07 10:20

At lave et diskimage af en harddisk og flytte dette til en ny harddisk i samme maskine er ikke noget problem

Så hvis ikke der er andet på den disk der i øjeblikket ikke virker er det da vejen.....

Men tror som sagt ikke det er det der er meningen.....

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 21-08-07 12:15

Hvis du lægger en kopi af din 8 Gb disk over på sata'en "f.eks med ghost" over skriver du partionen, og den bliver identiskmed din 8 Gb og dinne programmer på sata'en er tabt, prøv som foreslået reparere som følger

Indsæt cd rom gør som du bliver bedt om - installer - accepter - F8 - når du så kommer frem til du kan se xp på c: vælger du r "for reparer" instalerer så xp oven i den gamle, beholder dine programmer og lign, men opdateringer skal hentes igen.

Kommentar
Fra : gozimza

Dato : 21-08-07 14:08

Hej..

jeg har prøvet lidt forskelligt uden held, så nu er jeg kommet dertil at jeg vil slette C: på min SATA disk MEN når jeg starter op på min skive kommer den ikke længere en dertil hvor der står "undersøger computerens hardwarekonfiguration" eller noget ligende, og så er der bare sort skærm igen.....HJÆLP...er min disk istykker?

Jeg tror det hele startede med at jeg har ryddet for hårdt op med forskellige programmer i reg.databasen!og maskinen er ikke mere end et lille halvt år gammel så jeg tror ikke rigtigt på at det er disken der er fejl ved...

Håber der er en der ved hvad der skal/kan gøres...(flere point er der til et godt svar...)

Venlig hilsen Mikkel

Kommentar
Fra : gozimza

Dato : 21-08-07 14:12

Hej igen...

Lige et tillægsspørgsmål...hvordan får jeg min SATA disk til at kære som slave så jeg kan boote op på den lille IDE disk med XP på?så ville jeg derfra gå in og formaterer mit gamle C: drev på SATA disken?kan jeg det????

Mikkel

Kommentar
Fra : gozimza

Dato : 21-08-07 14:17

Og igen...

Nu prøver jeg at starte op på min SATA disk igen...men der mangler denne fil: windows\system32\config\system ,jeg har så været inde på HCMA`s hjemmeside for at se hvad jeg kan gøre, men han siger jeg kan kopierer den ind eller prøve at køre en repair....men når jeg starter op får jeg ikke muligheden for at trykke R....der står simpelthen ikke noget om det....prøver lige igen og så vender jeg tilbage.

Mikkel

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 21-08-07 14:17

1. Hvad for et bundkort har du.???
2. Ved du noget om bios, sata/raid-ide

Du kan ikke sætte sata op som slave fysisk, det sker i boot option under bios

Kommentar
Fra : gozimza

Dato : 21-08-07 14:22

hej Frostys.

Her er hvad jeg ved om min pc:

Intel Pentium Dual Core 3.0GHz 4MB S-775
Biostar PT890775 S-775
1GB DDR2 PC4200 533MHz 1. Part (2x512MB)
512MB Inno3D GeF 7300LE TC DDR2 PCI-E
250GB Maxtor 7200rpm SATA2
Floppy 1.44 Sølv
Codegen 6083 CA 400W Sort/Sølv
Standard Køler

kan du evt ud fra det fortælle mig hvordan og hvor i bios jeg kan ændre så min SATA kører slave?

Jeg vil lige prøve at køre en repair men mener ikke jeg bliver tilbudt muligheden når jeg starter op med min XP skive...

Mikkel

Kommentar
Fra : gozimza

Dato : 21-08-07 14:27

Hej...

Nej, når jeg booter op med min xp skive kommer der den der linie oppe øverst på skærmen om at den undersøger computerens hardwarekonfiguration, og det er så det, der sker ikke mere end at der kommer sort skærm men jeg kan høre at køre.....nu har den stået sådan i 5-7 minutter og der sker ikke mere...

Hvad kan jeg gøre???????????????

Mikkel

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-08-07 14:30

Citat
MEN når jeg starter op på min skive kommer den ikke længere en dertil hvor der står "undersøger computerens hardwarekonfiguration" eller noget ligende, og så er der bare sort skærm

Citat
Intel Pentium Dual Core 3.0GHz 4MB S-775
Biostar PT890775 S-775
1GB DDR2 PC4200 533MHz 1. Part (2x512MB)
512MB Inno3D GeF 7300LE TC DDR2 PCI-E
250GB Maxtor 7200rpm SATA2
Floppy 1.44 Sølv
Codegen 6083 CA 400W Sort/Sølv
Standard Køler

Hvor sætter du den skive i ??????

Kommentar
Fra : gozimza

Dato : 21-08-07 14:38

Hej refi.

Undskyld, der er efterfølgende blevet monteret et CD/DVD drev....

Jeg har fået den startet op med en lille IDE disk, nu skal jeg så på en måde ind på min SATA disk...men hvis den ikke kan sættes som slave hvad kan jeg så gøre?

Mikkel

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-08-07 14:43

Indtil videre bør du kontrollere HELE din hardware.....

Der er åbenbart et eller andet der IKKE fungerer...

Citat
Nej, når jeg booter op med min xp skive kommer der den der linie oppe øverst på skærmen om at den undersøger computerens hardwarekonfiguration, og det er så det, der sker ikke mere end at der kommer sort skærm men jeg kan høre at køre.....nu har den stået sådan i 5-7 minutter og der sker ikke mere...

Så ramfejl - processorfejl - ledninger osv....

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 21-08-07 14:53

Du skal i bios, der må være en som hedder noget i stil med boot configuration der vælger du hardisk/ke cd/dvd & flobby som 1. 2. 3.
men set ud fra din maskine er der ikke noget cd/dvd drev så som refi spør- hvor sætter du din disk ind, bruger du den som ligger preinstall. set herfra er det en zitech maskine, så prøv evt deres support

Kommentar
Fra : gozimza

Dato : 21-08-07 14:54

Hej refi.

Den kører fint med den anden disk...kan jeg ikke have fucked den så meget op ved at rode i reg. databasen at det ser ud som om disken(SATA) er i stykker?
Jeg kan ikke tro at SATA disken er død...kan jeg ikke få den til at køre som "slave"? altså starte op med den disk der virker nu(IDE) og så derfra gå ind og slette C:(den C: der er/var på SATA disken)???

Alt virker som det skal når jeg kører med IDE disken så går ud fra at det resterende hardware er intakt, men som sagt så kan jeg ikke få tjekket SATA disken...eller hvad?

Venlig hilsen Mikkel

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 21-08-07 14:57

Du skal osse ind hvor du sætter sata til ide, står måske som raid, så finder windows den ikke umiddelbart så sakl du have driver fra producent i dit tilfælde biostar, som du må have fra bundkort eller install cd rom som så skal lægges på diskette

Kommentar
Fra : gozimza

Dato : 21-08-07 15:00

Hej frostys...

Jo jeg har en DVD brænder i maskinen....det du der snakker om er det ikke hvordan maskinen skal boote op?altså bootrækkefølgen....er det der jeg skal sætte SATA`n som nr 2 eller hvad....nu står rækkefølgen som HDD-CDRom-FLOPPY...men hvis jeg sætter sataen i så er det den den booter på?????HJÆLP

Mikkel

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-08-07 15:03
Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-08-07 15:06

Så det gør du i bios.....

SATAen kan du ikke ændre andre steder.....

Kommentar
Fra : gozimza

Dato : 21-08-07 15:06

Hej frostys.

Jeg er ikke helt med på hvad du mener, men jeg skal måske lige sige at jeg har så sent som for 2 dage siden kørt med min SATA som system disk....ja eller som den eneste disk....IDE disken er sat i for at se om jeg evt kunne komme ind på min SATA disk den vej fra! men det virker ikke som om nogen kan fortælle mig hvordan...snøft snøft..

Mikkel

Kommentar
Fra : gozimza

Dato : 21-08-07 15:11

Hej refi.

Inde i bios, er det bootrækkefølgen der skal laves om så den istedet for: HDD-CDROM-FLOPPY skal hedde noget med HDD-SATA-FLOPPY???

Mikkel

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-08-07 15:19

Nu kan jeg jo ikke se hvordan din bios er bygget op, men startrækkefølgen skal være a-drev(diskette) - Cdrom - IDE (harddisk) - og så din SATA.....

Men du skal lige huske at driverne til SATAen ikke længere er tilstede (så du kan ikke se den) - så de skal lige lægges ind...

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 21-08-07 15:25

Du skal i bios boot der skal du kunne se hardiske ved navn så du kan se forskel f.eks 8Gb og 250Gb

måske maxtor xxx250xxx se om hvis du ikke umiddelbart kan se foskel at "scanne" størelse

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 21-08-07 15:28

Det med hd cdrom og flobby er for ide enheder, der skal gerne være et sted du kan skifte mellem hardiske under boot i bios ellers brib din manual , har ikke den eller kigget i biostars kort men bios plejer at være rimelige ens med valg muligheder

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 21-08-07 15:36

Håber du finder ud af det, har ikke tid mere lige pt, så kigger nok først herind i morgen eller sent aften

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-08-07 15:36

Citat
Det med hd cdrom og flobby er for ide enheder

Det er vel også det det drejer sig om nu

SATAen kommer først ind i billedet når det andet kører.....

Kommentar
Fra : gozimza

Dato : 21-08-07 15:45

Hej refi.

Den kører fint nu med min lille IDE disk, så svad skal jeg gøre siger du?ligge SATA driveren på en diskette?og hvordan får jeg den så in på maskinen?hvis det lykkedes mig så skal den gerne kunne se den inde i bios og der er det så jeg skal sætte rækkefølgen til floppy-cdrom-hdd-sata....ikke?så skal jeg bare finde ud af hvorfor en det er der er SATA disken i bootkonfigurationen, der står nemlig ikke noget med SATA så den må hedde noget andet...

Mikkel

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-08-07 15:54

Sataen bør du kunne se i bios....

Rækkefølgen kan derefter bestemmes....

For at du kan se SATAen i stifinder skal der installeres drivere.....

Prøv nu lige at læse det link jeg lagde - der er også adresser til drivere - om det lige er dem ved jeg ikke, men start et sted....

Kommentar
Fra : gozimza

Dato : 21-08-07 15:59

hej.

På skiven til bundkortet er der en mappe der hedder "driver" og deri ligger en mappe der hedder "SerATA" som fylder 6.70MB, og så er der en mappe ved siden af der hedder "SerATA_disk" på 248kb....hvorfor en er det jeg skal have på diskette?der ser ud til at være en fil der hedder "drvdisk.exe" i begge mapper, men i den første mappe er der også en der hedder " VT6420.exe"......hvad skal på diskette???

Men hvis jeg prøver at starte op kun med min SATA disk så kan jeg godt se den i bios, men du mener altså jeg skal køre driveren til SATA ind alligevel?og ind på min IDE ik?

Hilsen Mikkel

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-08-07 16:06

Citat
men du mener altså jeg skal køre driveren til SATA ind alligevel?og ind på min IDE ik?

Jo - nu ligger de jo på SATAen og det kan IDEen ikke se.....

Kommentar
Fra : gozimza

Dato : 21-08-07 16:15

Hej igen...

Nu var jeg lige nede og kigge lidt på min "sata" disk og der ER altså sådan en jumper ligesom der er på en alm. IDE disk????hvad er den til? disken skulle være en: 250GB Maxtor 7200rpm SATA2

Jeg har da jeg installerede xp på min lille IDE disk også installeret alle drivere til bundkort og til SATA disken....ALT hvad der er....

Har i nogen ide om hvad den jumper er til?jeg tør nemlig ekke flytte den.....der er 4 "pinde" hvora jumperen sidder på de 2 yderste....

Venlig hilsen
Mikkel

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-08-07 16:22

Den skal du IKKE røre.....

Kommentar
Fra : gozimza

Dato : 21-08-07 16:26

Hej...

I bios satte jeg den til at starte således: floppy-hdd-LS120......går ud fra LS120 er min SATA disk?jeg genstartede.....blop, blå skærm hvor der skulle køres en diskkontrol,en af diskene skal tjekkes for konsistens....2 ud af de 3 test foreløb fint men da den kom til 3 ud af 3 skriver den "Der indsættes en indekspost i indekset $0 fra filen 25"....og det løber bare ned over skørmen og har gjort det i nogle minutter nu????hvad sker der og skal jeg bare lade den fortsætte? der er ikke nogen xp skive i maskinen....

Hjælp mig....

Mikkel

Kommentar
Fra : gozimza

Dato : 21-08-07 16:27

Hej refi..

Det turde jeg heller ikke, men hvad er det til?

Den kører stadig den diskkontrol og det er stadig det samme der løber ned over skærmen....

Mikkel

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-08-07 16:29

Jeg begynder at have lidt svært ved at gennemskue hvad du har gang i.....

FJERN den sata og få systemet op at stå - bagefter kan du installere den.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-08-07 16:31

Citat
Det turde jeg heller ikke, men hvad er det til?

Den skifter mellem SATA1 og SATA2....

Kommentar
Fra : gozimza

Dato : 21-08-07 16:36

refi

den er oppe at køre uden den SATA...så fik jeg driveren Til SATA ind på IDE disken.....jeg har så sat SATAen til igen og i bios sat boot rækkefølgen til floppy-hdd-sata(bios kunne se SATA disken)........som du beskrev ik?den startede så også op men ville køre en diskkontrol, og det gør den så stadig.....og det er det samme den skriver:der indsættes en indekspost i indekset $0 fra filen 25.

Det er hvor jeg er nu...

Mikkel

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-08-07 16:42

Så prøv at lade den køre færdig.....

Kommentar
Fra : gozimza

Dato : 21-08-07 16:45

Hej refi.

Prøver jeg også, men har da aldrig været ude for den står og skriver det samme , ja nu er det vel ved at være et kvarter........men jeg lader den køre!!!

Tak for din hjælp egentlig, håber ikke jeg sætter din tålmodighed for hårdt på prøve...

Hilsen Mikkel

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-08-07 17:24

Naaa

Det går nok...

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-08-07 17:29

.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-08-07 17:33

Problemer med tastaturet mirit.....

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 21-08-07 22:57

Hej Igen

Den jumber har refi ret i det er skift mellem sata 1 sata 2 sata1 150 i overførsel sata 2 300
men så er vi nok heller ikke ret meget mere enige

Du skal ind i bios under Integrated Peripherals-
Via onchip Ide Device
Onchip Sata [Enabled]
SATA mode [ide) den må ikke stå som raid - så kan xp ikke finde den

Når dette er gjort skal du kunne i Advanced BIOS Features
Boot Seq & Flobbe setup
Hardisk Boot Priority
Herinde skal du kunne se begge dine diske og vælge den som har 1. prioitet om det så skal være sata eller ide må du bestemme.

Det med
Citat
I bios satte jeg den til at starte således: floppy-hdd-LS120......går ud fra LS120 er min SATA disk?jeg genstartede.....

LS120 er et zip drev eller lign. ikke noget du har

Så Hdd-Cd-rom- flobby vill nok være at foretrække.

Ellers må du ind her http://www.biostar.com.tw/app/en-us/mb/content.php?S_ID=104
og hente manual hvis du ikke har den , det står på side 58 og frem på den som kan downloades i pdf format.

Det med din maskine kører en fejl rettelse med
Citat
"Der indsættes en indekspost i indekset $0 fra filen 25".
er fordi der er fejl i den xp du har på sataen, du kan prøve når du har rettet den til i bios at reparere xp ind over den på sata'en eller starte forfra på denne, da din ide disk vil virke som en "bremse" da den måske "kun" over fører 100 hvor sata overfører 300