/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Sygepenge
Fra : Jonas_s
Vist : 728 gange
300 point
Dato : 20-08-07 17:40

Hej jeg har lige færdiggjort en ungdomsuddannelse og har tidligere på året kommet tilskade i fodbold med mit knæ. Det viste sig godt 7 måneder efter at korsbåndet på mit knæ var revet over som jeg skal opereres for i September.

Lige nu er jeg bare begyndt at arbejde, da jeg er ved at spare sammen til en rejse. Problemet er bare at jeg skal gå hjemme i 4-6 uger med mit knæ før jeg m¨å arbejde igen, så ville jeg bare høre om der var nogen som evt. ved om det er muligt at få erstatning for tabt arbejdskraft gennem min forsikring, kommune eller lign.
Jeg er hverken med i en A-Kasse eller en fagforening

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 20-08-07 17:46

Om du kan få sygedagpenge fra kommunen afhænger af om hvor lang tid du har været i arbejde.

VH
Thomas

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 20-08-07 17:49

Hvilken forsikring?

Men du kan under visse omstændigheder få fra kommunen:
http://www.bm.dk/sw687.asp

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 20-08-07 17:51

Forresten du skal have arbejdet 13 uger og indenfor de 13 uger skal du minimum have arbejdet 120 timer for at du er berettiget til sygedagpenge. Derudover skal du jo naturligvis være sygemeldt fra et arbejde.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-08-07 18:04

Du skal være dagpengeberettiget medlem af en A-kasse for at få sygedagpenge på kommunen.

Den eneste mulighed du har, er at gå på kommunen og søge kontanthjælp p.g.a. sygdom.

mvh dova

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 20-08-07 18:26

Kode
Sygedagpenge

Du kan få sygedagpenge, når du er uarbejdsdygtig, og når uarbejdsdygtigheden skyldes din egen sygdom. Din arbejdsgiver eller kommunen kan kræve, at du dokumenterer din sygdom, fx ved hjælp af en erklæring fra din læge.

Din arbejdsgiver udbetaler sygedagpenge til dig, hvis du er i arbejde og bliver syg, og hvis du:

* ikke får fuld løn under sygdom og i de sidste 8 uger før sygefraværet har arbejdet mindst 74 timer hos denne arbejdsgiver

Din kommune udbetaler sygedagpenge til dig, hvis du er ledig, og hvis du:

* har været tilknyttet arbejdsmarkedet de sidste 13 uger før sygefraværet og i denne periode har arbejdet mindst 120 timer
* er dagpengeberettiget medlem af en a-kasse
* har afsluttet en uddannelse på mindst 18 måneder inde for den sidste måned, eller
* er elev i lønnet praktik

Sygedagpengene beregnes efter den timeindtægt, som man haft ret til under sygefraværet. Sygedagpengene kan højst udgøre 3.415 kroner pr. uge (2007).

Du kan som hovedregel højst få sygedagpenge i 52 uger inden for de seneste 18 måneder.

Det er din kommune, der skal vejlede dig om din ret til sygedagpenge.

Ovenstående er taget fra beskæftigelsesministeriets hjemmeside

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 20-08-07 18:27

PS Det skal læses som at man enten skal være dagpengeberettiget medlem af a kasse eller have haft 13 ugers beskæftigelse eller opfylder en af de andre krav

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 20-08-07 19:00

Nej du får ikke noget og du har gjort den DUMME FEJL som mange danskere gør. Da du kom til skade skulle der have været udfyldt en skadeanmeldelse, så havde du beder muligheder i dag. Det er et problem ved små skader på arbejde at folk er skide ligeglad. Har selv været sikkerhedsrepræsentant i en større virksomhed. Selv den mindste skade skal anmeldes, da der senere kan komme komplikationer.

hawaii7

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 20-08-07 19:00

Med mindre du har en privat ulykkes/fritids forsikring er der ikke noget at stile op

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 20-08-07 19:32

Citat
Det er et problem ved små skader på arbejde at folk er skide ligeglad

Han er jo ikke kommet til skade på sit arbejde, men til fodbold, som vel ligger i fritiden.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 20-08-07 20:17

Du spørger efter muligheden for erstatning... Men mon ikke du "bare" tænker på sygedagpenge i de 4-6 uger, hvor du går sygemeldt?

For der er jo himmelvid forskel.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 21-08-07 14:20

En fritid/heltidsulykkesforsikring, dækker mén skader fra- og med 5% mén og opefter. Er der ikke mén, får man ingen erstatning. En ulykkesforsikring kan også dække for behandling hos en fysioterupeut - men der skal betales skat af den udbetalte ydelse.

Kommentar
Fra : Jonas_s

Dato : 21-08-07 16:21

Det er ikke erstatning for det regner jeg stærkt med at få: Da jeg har meldt til forsikringen og min læge har sagt at denne skade giver varig men. Men jeg tænker på de 4-6 uger hvor jeg går sygemeldt.

Kan man få noget for tabt arbejdskraft via forsikringen så i de 4-6 uger, for der kunne jeg vel godt have tjent 18-20.000 i den periode

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 21-08-07 18:01

Så skal du vel bare søge erstatning for tabt arbejdsfortjeneste samtidigt med at du søger erstatning for skaden. Der er også noget der hedder svie og smerte, men ved ikke helt hvad det dækker over. Ellers skal erstatningen bare søges høj nok til at den også dækker tabt arbejdsfortjeste.