/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Ventil der sidder fast
Fra : Palmen
Vist : 9270 gange
200 point
Dato : 20-08-07 14:00

Jeg har fået besked fra kommunen om at min vandmåler skal udskiftes.

I den forbindelse skal jeg tjekke inden de kommer at ventilerne på hver side af måleren kan lukke for vandet.

Det kan den ene ventil men den anden sidder fast - og kan bare ikke rokkes med.

Hvad hulen gør jeg ?

Nogle gode bud ?

Accepteret svar
Fra : nilsg

Modtaget 210 point
Dato : 20-08-07 14:05

Du kan prøve at varme ventilen med en gasbrænder- se om det løsner den.
Du skal give den varme med måde, så du ikke ødelægger gummipakningerne i den.
Ellers må du få fat i en vvsÉR som skal skifte ventilen..
NIlsg

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-08-07 14:10

Citat
I den forbindelse skal jeg tjekke inden de kommer at ventilerne på hver side af måleren kan lukke for vandet.

De mener sikkert bare at der skal være en MULIGHED for at lukke....

Jeg har svært ved at forestille mig en kommune/vandværk der FORLANGER husets beboere skal have forstand på den slags....

Hold hellere fingrene væk inden hele huset står under vand.....

De sender forhåbentlig en mand der har forstand på den slags....

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 20-08-07 14:14

Nej det er mit ansvar at ventilerne kan lukke for vandet. De har oplyst mig om at de skal kunne lukkes ellers kan de ikke skifte vandmåleren ud, og at jeg skal sørge for at det sker.

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 20-08-07 14:24

Hej Palmen

Ring da bare først til kommunens folk. De skal jo først og fremmest sikre at vandet ikke fosser ud, når de skal til at save rør til og sætte ny måler på.
Det værste der kan ske er at de siger at du skal have fat i en VVS-er for at få en ny stophane(ventil).
Måske er det sådan i den kommune, at det er kommunen, som laver det.

Jeg havde engang grus i mine vandrør som bl.a. stoppede flere ventiler til.
Havde det været den ventil som kontrollerede tilløb til vandmåleren, ville det være kommunens ventil og dermed deres regning. Mit "område" var efter tilløbsventilen til vandmåleren.
Kommunens folk konstaterede at det ved måleren var ventilen som vandet passerede EFTER måleren. Det var altså min ventil, den var gal med, så her var det på min regning at reparationen blev udført.

Hvis du selv skal kontakte VVS-er: Tjek lige hvilken ventilerne det er galt med og kontakt vandværket/kommunen, hvis det er deres ventil.

Venlig hilsen
Kresten

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 20-08-07 15:23

Et par dråber olie/rustfjerner lad det trænge ned, rok forsigtigt frem og tilbege så løsner den sig.

Kommentar
Fra : Yatowi

Dato : 20-08-07 15:28

Det er lidt afhængigt af hvilke ventiltyper der er anvendt. Er det ern kugleventil der har sat sig kan du prøve at give den et par forsigtige dask med en hammer, helst en "bolsjehammer". Er det en spindelventil, bør du lukke for jordstophanen og skrue toppen af. herefter kan du rense og smøre den med hanefedt og tjekke pakningen når du nu er i gang.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 20-08-07 15:45

Det er rigtigt, at varme udvider, mest de ydre dele, det er sikkert ikke nødvendigt med gasbrænder, og det er ikke alle steder du kan sjaske en kedet varn vand ud, uden at ødelægge gulvbeklædningen. Læg en klud dyppet i skoldhed vand rundt om -det er sikkert nok. Det vil også få den olie du før hældte på til rigtig at trænge ind.

Kommentar
Fra : lordfs1nelson

Dato : 20-08-07 17:23

Måleren må da være vandværkets ejendom, og så skal de vel sørge for at ventilen ( hanen ) virker på deres side af måleren. Det der med vold og varme skal man passe på med da det ikke er sikkert at alt er lavet i metal. Men ellers få fat i en VVS mand og få det ordnet, det vil ikke være rart at stå med en knækket slange fem minutter efter deres fyraften

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 20-08-07 17:26

luk for stophanen og skift ventilen. der findes ingen vidunderkure til gamle og slidte ventiler. de skal bare skiftes. og det koster mindre end du tror. og så er du ovre alle problemer.

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 21-08-07 09:28

Nej lordfs1nelson, da jeg købte mit hus i 1998 fik jeg kort efter et brev fra vandværket om at jeg skulle skifte vandmåler.
Selv om jeg havde en anden, ny måler, bestemte de hvilken målertype jeg skulle bruge, men de sagde også at det var min ejendom, og dermed også min vedligeholdelsespligt.

Kresten

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 21-08-07 13:46

Jeg har ringet til kommunen og de har sagt at jeg skal få det ordnet af en vvs-mand, og at det er MIT ansvar - deres ansvar er ALENE vandmåleren og IKKE andet.

Til det lordfs1nelson skriver - som jeg har skrevet flere gange : det er mit ansvar at ventilerne fungerer og de skal fungerer, der SKAL kunne lukkes for vandet ved ventilen - det fortalte kommunen mig klart og tydeliget i tlf. og det står ligeledes med store bogstaver i både brevet og brochuren. Det er IKKE noget at diskutere i min kommune om det forhold og sådan forholder det sig - derom er der INGEN tvivl - desværre.

Jeg vil af-prøve med forsigtighed nogle af de råd der er kommet og skriver tilbage med resultatet.

Og ellers er der jo ikke andet for end jeg må have fat i en vvs-mand.

Godkendelse af svar
Fra : Palmen

Dato : 22-08-07 10:19

Tak for svaret alle. Jeg blev dog nød til at ringe efter en VVS'er.