/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Billeder.
Fra : Laika_pigen
Vist : 525 gange
125 point
Dato : 20-08-07 13:36

Hej

Min problem er jeg har nogle billeder liggende på min computer som jeg har modtaget fra nogle venner.
De er for store, altså de er over 1MB Findes der en måde på min computer jeg kan gøre så det fylder mindre?
Det skal uploades til en hjemme side hvor de max må være 1MB

Håber en kan hjælpe mig.

VH Laika_Pigen.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-08-07 13:40

Ja, du skal ha' et billedbehandlingsprogram hvor du kan gøre dem mindre (resize)

Der kan du bestemme hvor store billederne skal være, altså hvor mange pixels de må være i breden, og så hvor meget de må fylde i kilobyte elelr megabyte.

Søg på nettet efter gratis billedbehandlingsprogrammer hvis ikke du har et i computeren i forvejen.

mvh dova

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 20-08-07 13:41

Kan du anbefale et godt et fra nettet af dova?

VH Laika_pigen

Kommentar
Fra : vith

Dato : 20-08-07 13:42

Du kan f.eks. gøre det med Irfan View

Kommentar
Fra : vith

Dato : 20-08-07 13:43
Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 20-08-07 13:46

vith.

Tak men kan ikke finde ud af hvad jeg skal downloade?

Der er så mange valgmuligheder og kender intet til noget af det.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-08-07 13:53

Der er da KUN 1 download på siden.......

Kommentar
Fra : vith

Dato : 20-08-07 13:53

Det kan jeg godt forstå - de har da også lavet om på det siden jeg downloadede programmet, dengang var der kun een mulighed.

Men har du slet ingen billedbehandlingsprogrammer på din computer? Selv bruger jeg Microsogt Picture Manager og der kan man resize et billede med et enkelt klik.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-08-07 13:54
Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 20-08-07 13:56

vith

Jeg har slet ikke noget billed behandlings program på min computer. Det program du har er det et som kan hentes her på nettet? Eller?

Kommentar
Fra : vith

Dato : 20-08-07 13:58

Jeg ved ikke om det kan hentes på nettet - det lå i computeren da jeg købte den!

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 20-08-07 13:59

okay tak

Det der link du smed refi
Der siger min computer det er en højrisiko????

Hvad går det ud på?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-08-07 14:05

Citat
Der siger min computer det er en højrisiko????

Hent du bare - det fejler ikke noget.....

Men du kan have en firewall der blokerer....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-08-07 14:05
Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-08-07 14:12

Det er bare dit antivirusprogram der advarer dig fordi det er en exe-fil.....

Du kan roligt hente den....

Kommentar
Fra : vith

Dato : 20-08-07 14:12

MS Picture Manager ligger i Office 2003-pakken

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 20-08-07 14:13

Jeg bruger et meget simpel metode,når de skal "sendes".Når billederne ligger i Stifinder,højreklik,vælg Rediger(billede fremme i paint) Vælg "gem som". Når "skal billede erstattes"
klik "ja".Så er billedet gerne "forminsket" til det halve,meget "lettere".Selvfølgelig taber billedet i værdi,der fjernes jo pix.Men jeg kan ikke se forskel.For en ordens skyld,gør jeg det med en kopi af billedet og rører ikke ved den originale.

V.H.Mosebaek.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-08-07 14:15

Man kan også bruge www.xat.com
Et supergodt program, download en demo med
begrænsede muligheder, ikke tidsbegrænset.
Demoversionen klare de mest almindelige behov.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-08-07 14:17
Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 125 point
Dato : 20-08-07 15:05

Der er mange gode forslag, men jeg vil dog vove at anbefale XnView som du kan hente via et et link på denne side http://bentjuul.capricornus.dk/redeye/ hvor der bl.a også er en guide til at resize dine billeder.

//bentjuul

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 20-08-07 15:08

Kære Laika_pigen

Du kan følge Mosebaeks anvisning og mindske billedet lidt.

Men hvis du selv vil bestemme, hvor meget mindre billedet skal være, kan du nemt redigere i Microsoft Office Picture Manager sådan:
Højreklik på billedet
Vælg "Åbn med"
Vælg "Microsoft Office Picture Manager"

Programmet starter op

Du vælger i menulisten:
Picture
Resize
Du får her et "panel" i højre side, hvor du kan vælge dine resize-værdier.
Du kan vælge en ny standardstørrelser eller indtaste hvor stort billedet skal være i pixels eller procent af det oprindelige billede.

1024X768 pixels svarer til en "almindelig" computerskærm på 17 tommer diameter og fylder sjældent ret meget. Mange websider, som man kan uploade billeder til, kræver, at billeder ikke må overstige 600 pixels på længste led. Her kan man få en nogenlunde pæn billedkvalitet på billedet.
I en anden menu ("Picture"-"Color") kan du vælge om det skal være sort-hvid eller farve.

(husk at gemme når du afslutter programmet)

Venlig hilsen
Kresten

Godkendelse af svar
Fra : Laika_pigen

Dato : 20-08-07 18:44

Tak for svaret bentjuul.

1000 Tak det er bare super. Det er det nemmeste program af dem jeg har haft hentet. *SS

VH Laika_Pigen.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 20-08-07 19:04

Dejligt at du kunne bruge det - og måske laver jeg lidt flere guides til det, når tiden tillader det.

God fornøjelse

//bentjuul