/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Trykfald, vandhaner- Älvsbyhus
Fra : Arborist
Vist : 1666 gange
100 point
Dato : 19-08-07 18:15

Min nabo har et svensk træhus med Nibe Fighter310P, der fungere som "fyr". Jeg har bemærket at de har trykfald på vandhanerne. Det vil sige: at trækker man ud i toilettet og bagefter gerne vil vaske hænder er der ikke så maget tryk på hanen. Eller er der een som bruger vand i køkkenet bliver strålen i bruseren slatten. Det gælder både varmt og koldt vand. Vi andre på vejen har ikke tilsvarrende problemer. Jeg har kigget lidt på det for dem og jeg hár tjekket:

- hanen i målerbrønd er helt åben
- hovedhanen til huset (indendørs) er helt åben
- hanen til varmtvands-påfyldning er helt åben
(Trykket ligger lidt over 1 bar) Frem- og retur-haner er åbne - shuntventil er "sommerlukket"
- cirkulationspumpen kører (i alle 3 stillinger/til varmtvand)
(Der er ingen problemer med varmen/luft i systemet)
- kan ikke finde en retur-ventil som skulle have sat sig

Generelt tager det laaang tid at fylde tekanden. Det kan vel ikke være fordi de bor i et Älvsbyhus ...
Hvad har jeg overset. Er der een, som kan hjælpe med et godt råd som jeg kan give videre?

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 19-08-07 18:25

En ting er at hanen i målerbrønden er åben. Men er der tryk nok i målebrønden??

Mange Vandværker vil gerne, gratis, tage ud og måle tryk, hvis man har problemer. Det kan jo være "stikket" ind til huset det er galt med.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 19-08-07 18:40

Nibe Fighter310P har jo ikke noget med vandforsyning at gøre?
Dem der har udført installationen har et problem, og skal udbedre fejlen, der er jo lov for hvor meget taphaner skal give.
1 bar er da utrolig lidt, mon det ikke er varmeanlæggets viser du ser på.
Men da problemet er både på kold og varmt vand, er det nok koldvandsforsyningen den er gal med, da trykket/vandmængden af varmt vand jo kommer fra koldvandsforsyningen.
Problemet kan skyldes at man har lagt en bette stikledning ind, men man skulle jo tro, det var lavet af en prof. og derfor ikke er tilfældet.
Det første man skal finde ud af, er hvor meget tryk og vandmængde der er ved koldvandsmåler. Er der ikke en spulehane lige efter måler, som kan afprøves, for at finde ud af om det er foran eller bag måler problemet er.
Ellers må forskruning på måler tages af, for at se mængden, men måleren er nok plumberet, og du skal spørge om du må bryde plumben.
Jeg har før set det problem at man anborede en hovedledning som var af plast, for at tilslutte en stikledning. Måden det gøres på, giver en møntstor plastskive som hvis man ikke er opmærksom, kan sætte sig fast inde i stikledningen, ind til huset.
VH Palle Hansen
NB: At det tager det laaang tid at fylde tekanden, siger ikke noget, da palatoren (Filteret i vandtuden) kan være en virkelig sparefidus. Så skal man se ordentlig efter mængden, og evnt skylle rørene ud, skal den skrues af.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-08-07 19:05

Statisk tryk og liter i min. har ikke ret meget med hinanden at gøre.

Når der ikke bruges vand kan trykket godt komme op på maximum.
Så snart der åbnes for et brugssted og trykket falder - er det manglende forsyningsmængde pr. min eller små forsyningsrør.
Eks. en udendørs vandhane giver rigeligt med vand, men når der sættes en 30-40 meter alm. vandslange på samme hane, vil trykket for enden af slangen falde væsentligt.
Normalt vantryk i huse er ca. 3,5 bar (statisk) og bør ikke falde under 2,5 bar ved forbrug.

Vand har det lige som EL det vil den nemmeste vej hvor der ikke spærres..

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 19-08-07 19:50

Ekstremt langt svar fra Pallehansen, men kort fortalt er det samme han siger, det jeg skrev først.

Ring til vandværket, få dem ud og tjek trykket inden huset.

Kommentar
Fra : pims

Dato : 19-08-07 19:53

I selve vandmåleren sidder der et filter, som godt kan stoppe til, og give trykfald. Det kræver dog at man bryder plumpen for at komme derind.
mvh. Pims

Annuller spørgsmålet
Fra : Arborist

Dato : 12-09-07 09:43

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål