/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
jack russell terrier
Fra : snusi
Vist : 5905 gange
200 point
Dato : 19-08-07 10:42

Min datter og svigersøn har tænkt på at købe en Jack russell terrier og har læst meget om racen. Det eneste de ikke har kunne finde er om racen har helbredsproblemer af en eller anden art som de skal være opmærksomme på.

snusi

Kommentar
Fra : maleneoredsen

Dato : 19-08-07 11:42

Hej

Jeg har lige købt en JR som nu er 10 uger gammel. Jeg har ligeledes læst en masse om racen, da vi har opdræt af labrador retriever, som jo har en del man skal tage højde for m.h.t. sundhed.
Jeg har ikke fundet nogle ting omkring JR, der er ikke avlsrestriktioner omkring sundhed, og jeg har ikke hørt om problemer i den retning. Der er to klubber, den ene er Dansk Jack Russell Terrier Klub, og den anden er Dansk Kennel Klub. Det ser ud som om JR med DKK stambog mest bruges på udstilling, der er ikke ret mange som også har præmiering på gravprøve. Derimod er der mange som har gravprøve og bruges på jagt fra DJRTK.

Accepteret svar
Fra : maleneoredsen

Modtaget 200 point
Dato : 19-08-07 11:52

Her er en god artikel om racen: http://www.djrtk.dk/Artikler%20om%20JRT.htm

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-08-07 16:53

Næ, jack russel terrier er gennemgående en sund lille hund.

Det er jo oprindelig en jagthund, så man skal være forberedt på at den kan have et meget højt aktivitetsniveau. ISÆR hvis man køber en hund, der specielt er avlet af jagtracer.

Men også en DKK- Jack-russel terrier er en energisk hund. Og det er jo bare godt, hvis man har planer med den.
Hvis ikke man giver den opgaver, så finder den såmænd nok på noget selv.

Det vil nok være en god ide at snakke med en opdrætter om hvilke sygdomme, der kan være i racen.

Kik på denne hjemmeside. Opdrætterne fortæller en masse om deres egne erfaringer med racen, som de bl.a. kalder en "stor hund i en lille forklædning"..

http://www.jackstars.dk/Frameset%201.html

Kommentar
Fra : Angelica

Dato : 19-08-07 17:46

Jeg har os en dejlig jrk og der er intet med hende sygdom endnu og tror ikk de har så mange mangler men vær forbredet på det er en meget meget aktiv hund og det har jeg lært af men nu går hun til 2 år snart og hun er begyndt at gear lidt ned for det men hun ville bestemt være egnet til agilty..

ps. en dejlig hund

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 19-08-07 20:42

Tak for svaret maleneoredsen.

Ja det var en spændende artikel som jeg vil sende videre til min datter og svigersøn. Det ser jo også ud til at der ikke er noget helbredsmæssigt de skal tage sig i agt for, så nu er det bare med at få en hvalp bestilt

Mange tak

snusi