/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Spørgsmål
10  g_h 4281
Telekommunikation!!!!
Fra : sarah_bente
Vist : 351 gange
20 point
Dato : 30-01-03 09:24

HEj vi er to piger!

Vi har et projekt som handler om telefoni.../telekommunikation!

Vi håber på at i kan svare på vores spørgsmål....?!

1) Hvem opfandt mobilen? og hvorfor blev den opfundet?
2) Hvorfor fortrækker folk/mennesker mobilen?
3) Hvad bliver den mest brugt til, ved voksne eller børn/unge
4) hvad står sms for?'

Svar på: Saraherdejlig@sol.dk

Kommentar
Fra : she79

Dato : 30-01-03 09:34

Hejsa.

Det lyder spændende.

1)Ved det ikke,men vender tilbage, hvis jeg finder noget om det

2) Jeg tror at folk foretrækker mobilen for af føle sig uafhængige. Folk kan få fat på dem hvor som helst - man behøver ikke længere at være hjemme, hvis man venter på et telefon opkald. Desuden er det jo blevet nemt (især efter sms er opfundet) at give hinanden små beskeder.

3) Jeg tror at børn og unge hovedsagligt bruger mobiltelefonen til sms. Mange voksne bruger den på arbejde fx. sælgere. Og så til at familien kan få fat i dem.

4) SMS betyder S hort M essage S ervice

Håber at kunne hjælpe dig lidt.

Kommentar
Fra : she79

Dato : 30-01-03 09:41
Kommentar
Fra : permoller

Dato : 30-01-03 17:21

Hej piger.....!

Jeg ved Motorola har en video over deres historie hvori der indgår sekvenser med deres første mobil, der var indbygget i en bil. I kan jo skrive til Motorola danmark og få en kopi af den, jeg ved deres konsulenter køre rundt med en kopi fordi de skal promovere GPRS.

Accepteret svar
Fra : smorum

Modtaget 20 point
Dato : 04-02-03 11:03

det lyder da som et kanon projekt ...

1a) Den der har fået æren for at have opfundet mobiltelefonen er den tidligere Motorola medarbejder, Marty Cooper, der nu er direktør i ArrayComm. I kan finde mere information om ham her: http://www.mhtx.com/ourpeople/cooper.htm.

1b) Hvorfor den blev opfundet er nok lidt sværere at svare på og der skal nok gættes lidt her. Men at have muligheden for at snakke mens man man kører i bil eller bare bevæger sig rundt i landet er nok den mest betydningsfulde grund for hvorfor man har opfundet mobiltelefonen. At vi så i dag benytter vores mobiltelefoner til så mange andre ting end til at snakke i er nok ikke noget man havde forudset i tidernes morgen ... eller ihvertfald dengang man opfandt mobiltelefonen.

2) Hvorfor folk foretrækker mobiltelefonen er selvfølgelig meget individuelt og det er også derfor der blevet lavet uanede mængder af rapporter og statistikker for købsadfærd og forbrugsmønstre på mobilmarkedet. Desværre for jer er de fleste (for ikke at sige næsten alle) af de rapporter nok købt og betalt af mobilselskaberne som holder dem tæt til kroppen. Men en mulighed er at søge på http://www.nua.ie som er et at de førende firmaer der udfører spørgeskema undersøgelser omkring mobiltelefoni og internet i europa. Ellers kan I jo også stille jer ned foran det nærmeste supermarked og spørge de første 50-100 personer hvorfor de syns det er fedt med en telefon...

Spørgsmålene:
- Har du en mobiltelefon? (Ja/Nej)
- Hvor meget bruger du din telefon? (på skal fra 1 - 5, hvor 5 er meget og 1 lidt)
- Hvor tilfreds er du med at have en mobiltelefon? (på skal fra 1 - 5, hvor 5 er meget og 1 lidt)
- Hvorfor har du den?
- Betaler du den selv?
- osv osv ....

Så scorer I garanteret flere point for opgaven, selvom det kommer til at tage lidt tid at lave undersøgelsen

3) I kan få svaret på denne her ved at lave nogen spørgsmål som ovenfor, men ellers er det generelle billede som så for de private brugere:
- Unge (15-24): Primært til SMS og lidt til at snakke i. Til at kunne få fat i venner og bekendte. For udeboende er det som oftest en subsitut for fastnet telefonen.
- 'Voksne' (25-59): Primært til at snakke i. Til at kunne koordinere de daglige aftaler og en smule SMS. Billedet er dog ved at rykke sig efterhånden som 'de unge' bliver ældre og ikke nødvendigvis ændrer deres forbrug af SMS'er ... og som der er flere og flere der har en større fortrolighed med telefonen ... så stiger forbruget ....
- Ældre (60+): Har den som oftest som sikkerhed ... bare for at kunne ringe hvis det er nødvendigt.... men bruger den ikke såååååå meget igen
For erhversfolk er det selvfølgelig primært til at kunne kontakte kunder, forretningsforbindelser og til at kunne koble sig op via den bærbare når de ikke er på kontoret.

Ovenstående er selvfølgelig nogen meget generelle betragtninger og kun baseret på 8 års erfaring fra telebranchen, men jeg har ikke umiddelbart nogen dokumentation for at lige præcis er sån ...

4) SMS .... det er jo Short Message Service.

Kommentar
Fra : sarah_bente

Dato : 05-02-03 10:25

Hej alle dem som har svaret på vores spørgsmål, ang. mobilen!

Vi siger tusind tak! for alle de svar vi fik fra jer.
de kunne bruges og håber på at vi får et godt projekt ud af det!

Tusind tak!!!....

Kærlig hilsen Sarah_Bente

Godkendelse af svar
Fra : sarah_bente

Dato : 05-02-03 10:27

Tusind tak! for alle de svar vi fik af jer ang. mobilen.

Kærlig hilsen Sarah_Bente

Kommentar
Fra : amolisa

Dato : 05-01-05 11:23

Hej....
vi er 2 piger..
vi har projekt om mobiltelefonen:
1.hvilke ulemper ser i ´ved mobilen?
2.hvilke fordele ser i ved mobilen?
3.er mobilen menneskets bedste ven?
4.er venerne erstatet med mobilen?
5.er man anderledes hvis man ikke har en mobil?
6.hvad betyder det for verden i dag at alle har mobiltetefoner?
7.er det nemmere at få nye venner ved hjælp af mobilen?
hvad synes i?
taK...

Kommentar
Fra : amolisa

Dato : 05-01-05 11:24

Hej....
vi er 2 piger..
vi har projekt om mobiltelefonen:
1.hvilke ulemper ser i ´ved mobilen?
2.hvilke fordele ser i ved mobilen?
3.er mobilen menneskets bedste ven?
4.er venerne erstatet med mobilen?
5.er man anderledes hvis man ikke har en mobil?
6.hvad betyder det for verden i dag at alle har mobiltetefoner?
7.er det nemmere at få nye venner ved hjælp af mobilen?
hvad synes i?
taK...