/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Pote-slikkeri
Fra : mapse
Vist : 3966 gange
200 point
Dato : 18-08-07 15:54

Hejsa.

Min dejlige labrador er begyndt at slikke sine poter helt vildt - jeg har kigget, og der er ikke noget at se. Nu synes jeg (pludselig) at jeg kan huske, at jeg i løbet af sommerferien hørte en eller anden dyrlæge i fjernsynet som fortalte noget om hunde og .......... og så lige pludselig sagde han vidst noget om at slikke poter - men på det tidspunkt slikkede han ikke poter, så jeg hæftede mig ikke ved, hvad det var. Er der nogen af jer, der har haft en hund der gjorde det samme - og er der nogle gode forslag/ideer. Ellers må jeg jo lige ha' fat i min dyrlæge på mandag.

Fortsat god week-end

Kærlig hilsen
Mapse

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 18-08-07 16:16

Du bliver nød til at tjekke om der sidder noget imellem trædepuderne, det er ikke så ualmindeligt.

Hvis der ikke sidder noget, og hunden bliver ved, må du gå til dyrlægen med den, da der godt kan være en lille rift, som der kan gå betændelse i, eller måske en negl der generer.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 18-08-07 16:26

Jeg har ingen forslag til hvad der kan være galt.....men faldt lige over disse to sider, og de kan måske give en forklaring på slikkeriet.

Det kan være en smerte hos hunden ! Så det med dyrlægen er nok ikke helt tosset.

http://www.netdyredoktor.dk/sw557.asp#516_392

http://www.hundeliv.dk/Artikler/Smerter%20hos%20hunde.pdf

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 18-08-07 17:40

Jeg kan fortælle dig, at Sigurd slikker altid sine poter når han har været ude og blive våd, eller der er det mindste smule snavs på dem. Kort sagt han er forfærdelig forfinet med hans poter.

Han opholdt sig hos dyrlægen i et døgn i forbindelse med hans kastaration og dyrlægen bemærkede det også og han blev undersøgt. Der var intet galt, andet end Sigurd ikke kan fordrage og have nassede poter.

Ved selvfølgelig ikke om det er sådan hos din hund, men hunde kan være forfængelige.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 18-08-07 18:15

Det kan være alt fra stress til ondartet svampesygdom...

Vores hund nasker sine poter, når han ikke kan få aflad for sin ophobede energi. Resultatet er røde poter, der selvfølgelig bliver irriterede - en ond cirkel kan begynde og ende galt, hvis man ikke er over det.

Jeg plejer at rense det med klorhexidin og rødmen har altid været væk dagen efter. Havde dette ikke været tilfældet, ville jeg straks kontakte dyrlægen.
Mange hunde bliver desvære aflivet på grund af allergi eller furunkulose, så det er ikke noget, man skal spøge med..

Vaxen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-08-07 18:19

Hvis han ikke har gjort det før og han så pludselig er begyndt på det, så er der sandsynligvis et eller andet galt. Jeg mener, han er omkring de 5 år nu?

Det kan være noget med den våde sommer. Går I tur hvor der er mudret og på enge med regnvandssøer?
Jeg tænker på, om han kan have fået lidt potesvamp...
Er han forresten en lys eller en sort lab? På den lyse lab vil man måske kunne se misfarvning af pelsen.

Og forresten, er det alle fire poter eller er det bare én eller to?

Og det kan også være en torn eller en lille rift som generer ham. Eller et hvepsestik. Eller noget der gør ondt inde i poten. Men så er det kun én pote.

Kommentar
Fra : mapse

Dato : 18-08-07 18:47

Kære Birgitta. Det kan da godt måske være potesvamp. Vi er jo rigtig rigtig meget ved vandet - og med den sommer vi har haft, er der jo faktisk ikke nogen steder vi har gået, hvor der ikke har været vådt. Jeg tror lige jeg vil ringe til min dyrlæge og høre om der er noget jeg kan kigge efter. Og du har ret - han er faktisk snart 5 år (til januar) - godt husket :) KH Mariann

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 200 point
Dato : 18-08-07 19:45

Jeg bruger noget shampo til Silke, der hedder "Nizoral shampoo 2%". På recept.
Der findes vist en Nizoral shampo 1% som er i håndkøb.

Jeg tager en lille skål og kommer et par dl. vand i. Og et skvæt shampoo. Rører godt rundt og dypper så den angrebne pote og nulrer den godt med sæbevandet.

Så hiver jeg poten op og tørrer den grundigt. UDEN at skylle.

Nizoral virker mod svamp, ---og det smager ret grimt, så Silke slikker aldrig sin pote efter den omgang. Det ser også ud som om det fjerner irritationen, for hun kan godt lide behandlingen.
Og det virker med det samme, -efter et par dage er hendes pote fin igen.

Min dyrlæge siger, at det er i orden at gøre det sådan. Og det hjælper i hvert fald Silke.

Vi har prøvet adskillige forskellige midler, skyllemiddel specielt mod svamp, atamon, babypudder.
Men ikke noget har virket.

Indtil du får snakket med dyrlægen kan du jo bare skylle hans poter HVER GANG I kommer hjem og tørre dem GRUNDIGT. Evt. pudre med babypudder. Eller tørre med hårtørrer, hvis han vil det.

Hvis det er svamp, så skyldes jo nok den fugtige sommer.

Godkendelse af svar
Fra : mapse

Dato : 19-08-07 11:50

Kære Birgitta. Det vil jeg prøve - jeg prøvede i går aftes at smørre dem med noget "grønt" kopattesalve, som også skulle virke mod infektioner og des lige - og det ser ud som om det har hjulpet - så det får han en omgang med i dag også. Men helt klart, jeg vil da få min dyrlæge til at ringe noget Nizoral ind (jeg troede egentlig at Nizoral var skælshampo til mennesker :) - så jeg har det i huset. Det lyder til at være effektivt.

Tak for hjælpen til alle der har svaret her - super at I altid er så søde til at hjælpe :)

Fortsat god week-end

KH Mariann

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-08-07 15:30

Tak for accepten af mit svar.
Ja, Nizoral bruges også til mennesker. På indlægssedlen står der at

Citat
Nizoral Shampoo indeholder et bredspektret svampemiddel, der virker mod svampe, som er følsomme overfor ketoconazol.
Kan anvendes til behandling og forebyggelse af hudlidelser med skæl, der skyldes infektioner med svamp.

Men kopatsalve er også godt til mange ting.