/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Glasfilt : vinduesfyldn
Fra : baksen
Vist : 6536 gange
100 point
Dato : 18-08-07 08:26

Har styr på opsætning af glasfilt på "plan væg" - men hvordan laver jeg en fornuftig overgang/montering i forbindelse med vindueslysninger ?
Kan godt føre filt'en videre fra væggen ind mod vinduet, men ser et problem i lysningens hjørner (er det til at forstå hvad jeg mener ?), hvor filten "kommer" fra 2 sider og mødes i hjørnet ...

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 18-08-07 08:46

Mener man tager en smal stribe der foldes over hjørner og så lader være med at støde de store flader helt sammen. Det kan nok ikke blive helt skarpt, men lytter med om du får gode råd.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 18-08-07 09:59

Kan du ikke bare bukke det?
Altså sådan at det bliver i et stykke fra væggen og så bukke det rundt om hjørnet og ind i lysningen.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 100 point
Dato : 18-08-07 16:52

Du kommer jo i underskud af materiale. Hav forberedt et passende stort stykke filt, trekantet med vinklerne 45, 45 og 90 grader til at udfylde hullet med. Smør lim på banen, sæt den op, og når du har rullet fast, skærer du et langt snit ud i vinduesåbningen, så tæt som muligt på de 45 grader. Nu kan du bukke om kanten og støde glasfilten op til vindueskarmen og skære rent. Dit trekantede stykke passer så nydeligt, hvor der mangler filt. klæb det op, skær efter en lineal med OLFAcutter (frisk bladspids!!!), lirk overskuddet ud og læg resten pænt på plads. Samme princip, som man samler baner efter på en regulær væg. Keine Hexerei, nur Behändigkeit.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : baksen

Dato : 19-08-07 11:17

"Keine Hexerei, nur Behändigkeit" - ja, sådan er det jo med "ting" man VED *S*
Tror jeg har fattet hvad du mener (svært at formulere, ved jeg godt), men fornemmer stadig et "problem" med overgangen/øverste hjørne hvor væg og lysning "mødes" - forstår du hvad jeg mener ? *S*
Accepterer svaret - trods alt *S*

Godkendelse af svar
Fra : baksen

Dato : 19-08-07 11:31

Tak for svaret pbp_et.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-08-07 14:31

prøv at lave et forsøg med papir, du sætter op med tape ind over lysningen. Når du skærer et 45 graders snit fra hjørnet og ud i det selvbærende papir og bukker om, kan du se, at det mangler en stor trekant med højden = lysningens dydbe og grundlinien = summen af de længder på vindueskarmen, der ikke træffes af papiret. Så den ekstra trekant, du forbereder i filten, skal bare være et par centimeter større på hver led, så der er noget at fintrimme af.
mvh

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 20-08-07 10:02

Det lydder ummidelbart besværligt...

Det jeg pleger at gøre at at skære rent, omkring lysningen og så tapesere indækningen med stumper.

Det giver et skarpt hjørne, og ingen samlinger i indækningen, udover hjørnerne.

Hvis der er "flapper" eller andet, på hjørnet, tages dette med sandpapir efter første eller anden gang maling.

Kommentar
Fra : baksen

Dato : 22-08-07 01:39

NU er jeg med pbp_et - nogle gange skal tingene skæres ud i pap (eller filt *S*) .... takker.

Sybil3 : tak for kommentaren .... tror du tænker på alm. tapet *s*

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 22-08-07 08:00

Nej.

Det der stikkende prikkende stads, som plejer at blive kaldt glasfilt...

Jeg er naturligvis kun amatør... (omkring 250-300m2 opsat)