/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Barf
Fra : Sallus
Vist : 607 gange
130 point
Dato : 18-08-07 00:43

Hej igen.
Min hjerne giver sig nok god tid troede lige at jeg havde forstået det med barf. 2% af hundens vægt fordelt på 60% rå kødfulde ben, 20% kød og 20% grønsager. Læser så lige et sted på nettet at man råder til at give ben en gang om ugen? Jamen hvad skal vovsen så ha` resten af ugen? Bare kød og grønsager?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-08-07 01:20

Prøv at læse lidt om hunde fodring her: http://www.soehesten.dk/barf-kallun.htm

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 130 point
Dato : 18-08-07 08:17

At søge viden om Barf/råfodring er at gå ind i en jungle - langt de fleste, der råfodrer har deres helt egen mening om, hvordan tingenen skal gøres.
Derfor vil du jo mere du søger på det, får flere og flere svar, der afviger fra hinanden.

Først og fremmest så er vi så heldige, så tingene ikke kommer sig så nøje.

Vælger du at råfodre efter Barf-konceptet, skal hunden have 60% kødfulde ben. Dem kan du fordele på nogen dage, hvor hunden kun får kød og andre, hvor hunden kun får ben. Eller du kan vælge at give dem kødfulde ben hver dag.

Jeg har tidligere henvist dig til www.kiplers.dk - der finder du faktisk en fyldestgørende madplan for en hund i 35 kilosklassen. Jeg ved ikke hvilken race, du har, men måske du kan bruge den som udgangpunkt?
Marie, der har siden ved hvad hun snakker om. Hun råfodrer, men er ikke fantatisk.

Angående det link som O.V.N sender - nyeste forskning viser, at vilde hunde kun spiser mave og maveindhold, hvis der ikke er andet. Det vil sige, at kallun/komave faktisk kun skal være en lille bestanddel af hundens kost. Til gengæld er det rigtig godt til at vænne hunden til den rå kost. Kallun indeholder et uafbalanceret forhold af visse mineraler i forhold til, hvad hunden har brug for, og protienerne i kød er lettere for hunden at optage end fra kallun. Derfor kan de ikke anbefales at fodre alt for meget med kallun.

Vaxen

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 18-08-07 11:02

Har lige læst "Søhesten" - det lyder lidt religiøst (trossag).

Iøvrigt betyder barf opkast på engelsk !!!

Godkendelse af svar
Fra : Sallus

Dato : 02-09-07 19:56

Tak for svaret vaxen.