/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
PC-en vil ikke starte
Fra : summer
Vist : 673 gange
100 point
Dato : 11-09-01 10:17

Jeg har en kammerat, som har en temmelig gammel PC. Han er helt nybegynder og er desværre lidt (meget) af en pilfinger. Jeg har hjulpet ham med held nogle gange, men hans sidste problem var, at computeren slet ikke ville starte. Jeg prøvede med startdiskette og hvad jeg ellers kender til, men den forsøger bare at boote, men kan ikke. Jeg kiggede på mothherboardet og så - hold nu fast - batteriet manglede. Min kammerat sagde, at han
havde kørt i flere dage sådan, uden problemer. Jeg satte et nyt i, men det hjalp ikke.
Har nogen en forklaring eller godt råd?

Kommentar
Fra : gandalf

Dato : 11-09-01 10:25

Er der sort skærm når du starter den? Bipper højtaleren? Lyser diskdrevet når du starter?

Gandalf

Kommentar
Fra : summer

Dato : 11-09-01 12:14

Der er sort skærm, men det kan "glimte" lidt, som om den prøver at starte op. Både floppydiskdrev og cd-romdrev lyser kortvarig når jeg tænder pc-en. Problemet er, at jeg
ikke kan få det mindste op at stå, at arbejde videre på. Kan bios'en blive ødelagt af at stå
uden batteri i længere tid? Jeg har tjekket hans drev og harddisk på min pc - de fejler
ingen ting.

Kommentar
Fra : gandalf

Dato : 11-09-01 13:39

Det kunne godt lyde som om BIOS er smadderet, prøv først at fjerne alt hardware fra computeren, så du kun har ram og grafikkort tilbage. Så kan du nemlig checke om det er noget af hardwaren som er gået i stykker, hvis dette heller ikke virker, så fjern dine ram, så skulle computeren meget gerne bippe, ellers må der være noget galt med BIOSen.

Nej Bios går ikke i stykker, pga. den mangler batteri, det eneste som sker er, at den kan ikke gemme dine settings fra gang til gang. Så det kan sagtens være, at dens settings er forkerte i forhold til computeren, men computeren skulle kunne tændes alligevel, for problemerne vil først vise sig senere hvis det er dine settings den er galt med.

Gandalf

Kommentar
Fra : summer

Dato : 11-09-01 14:16

Hej gandalf
Jeg vil prøve ad. Den bipper faktisk lidt, men der sker ingenting. Bare der dog var lidt liv.
Jeg tror jeg vil hente hans PC hjem til mig og prøve mig lidt frem.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-09-01 20:22

"summer" <summer.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:eIjn7.9916$sk1.361653@news010.worldonline.dk...
> Jeg har en kammerat, som har en temmelig gammel PC. Han er helt
> nybegynder og er desværre lidt (meget) af en pilfinger. Jeg har hjulpet
> ham med held nogle gange, men hans sidste problem var, at computeren
> slet ikke ville starte. Jeg prøvede med startdiskette og hvad jeg ellers
> kender til, men den forsøger bare at boote, men kan ikke. Jeg kiggede på
> mothherboardet og så - hold nu fast - batteriet manglede. Min kammerat
> sagde, at han
> havde kørt i flere dage sådan, uden problemer. Jeg satte et nyt i, men
> det hjalp ikke.
> Har nogen en forklaring eller godt råd?
>
> --
Lidt mere forklaring om hvad den gør eller ikke gør, fejlmeddelelser m.m.
Normalt når batteriet er defekt eller har været fjernet, skal man i bios og
indlæse indstillingerne, idet disse går tabt, når der ikke er noget batteri.
Prøv at lade den indlæse default bios indstillinger. Det plejer at hjælpe.

Kurt

Kommentar
Fra : summer

Dato : 11-09-01 22:41

Hej Kurt
Hvordan skal jeg lade den indlæse default bios instillinger, når den ikke vil boote overhovedet.

Kommentar
Fra : Dr_Dydendak

Dato : 11-09-01 22:52

Hvis din pilfingerven har rodet ved prosessoren inde i computeren, kan han have sat den forkert i og derfor vil computeren ikke kunne tændes.

Kommentar
Fra : dmpersson

Dato : 15-09-01 22:58

Det kunne også være noget så simpelt som et forkert vendt floppy eller harddisk kabel.

Det kan sagtens frembringe disse symptomer.

Mvh,

Dennis.

Accepteret svar
Fra : hoejbjerg

Modtaget 100 point
Dato : 17-09-01 04:55

Jeg har selv haft samme fejl på en PC, jeg skulle skifte batteri, og så kom misæren. <BIOS er smadret, så først skal der et nyt batteri misættes, så skal du have den originale bios boot disk, eller hente den fra nettet fra en anden pc og så lægge den på en diskette, når du er i gang me det ksn du lige så godt se om der ikke er en ny firmware. så du kan anvende. Det er et hestearbejde og hvis man ikke lige ved hvordan så lad være, så ofre de sølle 200 kr som et værksted skal ahve for de kan klare den operation på mindre end 15 min.

Kommentar
Fra : hoejbjerg

Dato : 20-09-01 13:48

Lige en tin mere med hensyn til at montere et batteri i bundkortet. Sørg enedlig for at det er det rigtige batteri., Der er flere forhandlere der sælger discountbatterier, ladvær. Ofre de par kroner et original batteri koster. Så sparer du en masse bøvl og ærgelser. I den sidsete ende. Et kvallitetsbatteri skulle gerne kunne holde en 5-7 år eller mere.