/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Indregistrering af autocamper
Fra : crayzee
Vist : 2403 gange
100 point
Dato : 17-08-07 14:16

Hej, vi er nogle unge mennesker der er kommet i besiddelse af en gammel autocamper( vw lt 31, fra 77') jeg har hørt at der er specielle regler omkring syn af en autocamper, kan det passe?

Det er fordi vi har revet alt ud af den pga. nogle reparationer, så det er er egentlig bare en ganske almindelig Kassevogn nu, og så tænkte jeg at, så kan den jo ikke synes og indregistreres som en autocamper ? der mangler jo køkken, osv.?

- Er der nogle der kan vise mig det sort på hvidt, hvad der kræves for at den kan blive godkendt som en autocamper? igen

Hilsen

Morten

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 17-08-07 15:48

Jamen har du papirer på den har været autocamper før eller er det bare nogle der har taget jeres røv

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-08-07 16:09

Det kommer an på hvad der står på registreringsattesten.

Den er jo selvfølgelig på hvide plader, men hvis der står personbil er det ligegyldigt om der er campingudstyr i for at syne den, men hvis der står autocamper skal indretningen være der, sammen med attest på afprøvning af evt. gasudstyr.

mvh dova

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 17-08-07 16:32

Seneste registreringsattest skal indeholde 'Personvogn' og 'beboelse' for at det kan være en autocamper. Men det der er vigtigt for dig er bare at du kan få hvide plader på den uden ny registreringsafgift. Så kan du være ligeglad med om det er en autocamper eller ej, for afgiften er jo betalt.

Kravene for at nøjes med 60% i registreringsafgift (eller 180% uden indretning) findes på Skat.dk: http://kortlink.dk/45ua
Linket henviser vist til et dokument fra før omlægningen af registreringsagiften, men jeg tror ikke de konstruktive krav er ændrede.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 17-08-07 16:38

Citat
hvis der står autocamper skal

Præcisering: På min registreringsattest står der:
"j. Art: Personbil"
"Anvendelse: Beboelse"

Hvis det sidste står der, så vil jeg tro at den skal overholde kravene i http://kortlink.dk/45ua - og hvis der kun står 'Personbil', så bestemmer du helt frit over indretningen.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-08-07 18:12

Citat
Konstruktion og indretning
Autocampere skal have en egenvægt over 2 tons og være utvivlsomt konstrueret og indrettet til ophold og beboelse. Det vil sige forsynet med vinduer, isoleret, indvendig beklædt og opvarmet som større campingvogne. Der skal være

mindst 4 sovepladser
køkkenarrangement med vand- og spildevandstank
evt. toilet
passende loftshøjde.

Sakset fra henrikkrebs' link.

Jeg tror nu ikke en LT 31er kommer op på en egenvægt over to tons, så skal det godt nok være noget tungt (fastmonteret) indretning der er smidt i den.....og så siger jeg bare føj for en vægtafgift der skal lægges på sådan en.....7160/år hvis det er en benziner og 10430/år såfremt det er på diesel.

Men ellers er det rigtigt nok, at de ting skal være i den når den skal synes som autocamper/beboelse....ogt passende lofthøjde betyder, at der skal være ståhøjde i en del af bilens "gulvareal"

men crayzee....du må lige fortælle hvad der står på din reg. attest, altså køretøjets art og anvendelse..og nummerpladefarve.

mvh dova

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 17-08-07 23:10

Jeg følger med

Bjørn

Kommentar
Fra : crayzee

Dato : 17-08-07 23:20

jeg tror heller ikke på det med at den skal have en egenvægt på 2 tons, :) -
Men jeg skal nok lige vende tilbage med nogle oplysninger fra reg. attesten..

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 17-08-07 23:29

Næh - reglen med 2 ton kan være af nyere dato. Jeg ved dog positivt at nogle mpv'er for at blive billigere at indregistrere, er 'ombygget på den måde at de får/har fået indsvejset en jernplade. Det er da knold og tot.

Anyway - hvis 'camperen' er registreret på gule plader, så er det slet ikke en camper. Hvis den er registreret til 'beboelse', så stilles der muligvis krav om at indretningen overholder kravene på det oprindelige registreringstidspunkt, og hvis den bare er registreret på alm. hvide plader, så er indretningen ligegyldig.

Kommentar
Fra : crayzee

Dato : 17-08-07 23:33

Nu sidder jeg ikke lige med attesten her, men den er blevet bygget om til autocamper i 1992 og har siden fungeret som autocamper.. den har både været i udlandet osv. så jeg regner bestemt med at den er på hvide plader :)