/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Løbegård og kattelort
Fra : camillatee
Vist : 970 gange
50 point
Dato : 17-08-07 09:19

Jeg vil lige høre hvor stor jeres have er.. min er ca. 70 km2 og så vil jeg høre ang. med kattelort, hvad i gør? da jeg ikke vil have lorter i hele haven... :)

Accepteret svar
Fra : amandaKanDu

Modtaget 60 point
Dato : 17-08-07 09:26

Grav et hul og hæld en sæk kattegrus deri, så bruger kattene garanteret det hul. Udskift gruset med passende mellemrum. Hvis der ikke er plads til at grave, kan du i stedet sætte en balje med kattegrus. det skulle der nok være plads til selvom haven ikke er større.

Min have er ikke meget større, og mine katte gør ikke noget her, men render ind til naboen eller et andet godt sted hvor der er løs jord eller sand/grus.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 17-08-07 09:30

Her har vi gjort to ting:

1. Bygget en træramme 1,2 b. og 2m l. og fyldt den med træflis. Når den så ikke dur mere, fjerner vi bare træflisen og putter nyt i. Den bruger de dog mest til nr. 1 Og træslisen tager lige præcis den lugt man skulle tro der ville være.

2. Her har vi udhæng, eller så bygger du bare et selv, hvor rigtige kattebakker så kan stå i god læ. Og det virker som stod de indendørs.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 17-08-07 09:30

Meeeen, det er jo naturdyr, så helt at undgå det kan du ikke.

Kommentar
Fra : camillatee

Dato : 17-08-07 09:33

taliskoko

Det er fordi, jeg skal inghegne hele haven og så for at undgår kattelorter der ligger i hele.. ville jeg høre hvad man kunne gøre..

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 17-08-07 09:40

Ja, og jeg har svaret... Vores løbegård er så kun 55 kvm. Jeg tør ikke give dem alle 1200 kvm. Men som yderligere kommentar er der jo intet til hindrer for du sætter 4-5 bakker ud, altså flere steder i haven. Du finder hurtigt ud af hvilken der er den mest populære.

Kommentar
Fra : camillatee

Dato : 17-08-07 09:43

Okay.. havde ikke lige set, at det var dig der havde skrevet det... :)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-08-07 09:55

Jeg har lavet en sandkasse med alm. sand som rives og udskiftes efter behov (det kasserede grus lægges på steder hvor man ikke træder).
Kattene har kattebakker inde, men foretrækker at gå ud og bruge kattesandkassen.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 17-08-07 11:07

Nu ved jeg ikke hvor mange katte du har, der skal gå ude i din have, men normalt synes jeg ikke kattelort er det store problem, da de graver deres efterladenskaber ned, contra hundelorter der er synlige over det hele. Har man køkkenhave, ja, så kan det være lidt ulækkert at få fingre i sådan en klump, men ellers gør det da bare gavn, gødning, i blomsterbede mm.
Tissebakker stående rundt omkring i haven, synes for mit vedkommende mere ulækkert, samt disse vil blive dynget fulde af regn, - og dét er i hvert fald ulækkert! Stanken bliver også mere mærkbar.
Lad dog katten/kattene lave hvor det passer dem, de graver det hele ned, og så har du ikke den koncentrerede stank ét eller flere steder i haven. Katte er nogle renlige dyr og bryder sig ikke om at lave et sted, der stinker.
Vi har selv huskat, foruden de andre racerene, og her har det aldrig været noget problem udenfor. Vi har også hegn hele vejen rund, men katte er jo gode klatrere. Hvor højt skal dit hegn være? Buer det måske indad for oven?
MVH Akle

Kommentar
Fra : camillatee

Dato : 17-08-07 11:19

jeg har ikke lavet hegnet endnu.. men det skal være mellem 180cm til 2 m og så skal det bue indad i toppen..

Kommentar
Fra : Angelica

Dato : 17-08-07 11:20

de billedere jeg har set af folks løbegård har de en til flere lukket kattebakker udenfor.. men prøv dig frem med de forskellige løsninger folk er kommet med..

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 17-08-07 11:32

Citat
Akle: Tissebakker stående rundt omkring i haven, synes for mit vedkommende mere ulækkert, samt disse vil blive dynget fulde af regn, - og dét er i hvert fald ulækkert! Stanken bliver også mere mærkbar.

De bliver jo ikke dynget af regn, når man bygge dem ind i et læskur. Og stanken er jo kun op til dem der tømmer bakkerne(læs: Hvor ofte).

Her er der ingen problemer. Hverken med regn eller stank.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 17-08-07 12:04

Synes ikke jeg har læst noget om læskur, men så er sagen naturligvis en anden. Overdækket tissebakke er naturligvis også en løsning mht. regnvejr, dog er det min erfaring, at lugten/stanken bliver meget mere koncentreret i en overdækket bakke, hvilket vil afskrække katte i at benytte bakken - med mindre man er meget omhyggelig med at skifte grus og vaske bakken tit. Vor huskat går frit rundt og har lov til at benytte hele haven, her er der overhoved ingen problemer med lorter.
Racekattene har løbegård, og her er der én stor tissebakke pr. løbegård, monteret indunder en stor hylde hvorpå deres sove- hyggekasse er bygget ovenpå hylden. Hele løbegårdens sektioner er desuden overdækket.
Tissebakkerne bliver renset morgen og aften. Ingen lugt gener! Hvor i mod naboens katte benytter sandkasser, lavet som et hul i jorden, og her er stanken mærkbar ulidelig for resp. naboer, alt efter vindretningen og værst i sommervarmen.
Lidt til eftertanke!
MVH Akle

Kommentar
Fra : mumle01

Dato : 17-08-07 22:06

Kære Akle

Citat
Racekattene har løbegård, og her er der én stor tissebakke pr. løbegård, monteret indunder en stor hylde hvorpå deres sove- hyggekasse er bygget ovenpå hylden. Hele løbegårdens sektioner er desuden overdækket.
Tissebakkerne bliver renset morgen og aften. Ingen lugt gener! Hvor i mod naboens katte benytter sandkasser, lavet som et hul i jorden, og her er stanken mærkbar ulidelig for resp. naboer, alt efter vindretningen og værst i sommervarmen.

Hvorfor syntes du altid DIT er det bedste ?????
Hilsen mumle01

Kommentar
Fra : akle

Dato : 17-08-07 22:36

'mumle-mumle'
Besøg os en varm sommerdag, - andre gæster har skyndsomt fortrukket, på grund af stanken.
Der ud over kan man kun skrive om sine egne erfaringer.
MVH Akle

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-08-07 22:56

Ja, ja Akle, men jeg har ikke de problemer med min sandkasse/kattetoilet så der er nok noget andet der spiller ind.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 18-08-07 00:22

BjarneD - helt bestemt, bl.a. hvor tit man renser sandstakken og hvor mange katte man har på det samme lukkede areal.
MVH Akle

Kommentar
Fra : bams

Dato : 18-08-07 07:55

uha, ser man hurtig kan blive hængt ud her, tør slet ikke fortælle jeg er ny , bruger også sand i min kattegård men håber da ikke min nabo vil hænge mig ud her ??
Til det aktuelle spørgsmål er mit råd, brug du bare sand eller andet støelse, vi fjerner jo lortet, så er det ( hvor gør man af det ) jeg ved ikke om akle har andre ideer, men vi graver det ned.
hilsen bams

Kommentar
Fra : akle

Dato : 18-08-07 09:04

'bams' - fidusen er jo hvor tit man renser i sandstakken/kattebakken, for der er intet i vejen med sand, så du behøver ikke være ængstelig for at blive "hængt ud" af din nabo. Hvad 'kandu' gælder, så er risikoen større her, men det vender man sig til.
Hvor man gør af kattenes efterladenskaber? Hvad med at gøre som min kære nabo? De bruger det som gødning i køkkenhaven! VELBEKOMME!
MVH Akle

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 18-08-07 09:46

Problemer med fnidder opstår næsten altid når disse tråde bliver for lange, så se at få lukket den snart!
jeg står af nu

Kommentar
Fra : bams

Dato : 18-08-07 10:27

Kære Akle
Hvorfor vil du hele tiden blande din nabo ind i det, kan du ikke svare for dig selv ????? det var dog et mærkelig svar at give ???hvad din nabo gør er jeg ikke interreseret i .
Venlig Hilsen bams

Godkendelse af svar
Fra : camillatee

Dato : 18-08-07 20:21

Tak for svaret amandaKanDu.