/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Sterilisation
Fra : shadow06
Vist : 549 gange
100 point
Dato : 16-08-07 17:46

Hej

Er der nogen der har erfaring med om hun katten bliver mere rolig, når den bliver steriliseret? Der er en jamren her i huset, i et væk

Kommentar
Fra : Angelica

Dato : 16-08-07 18:09

Det er fordi hun er i løbetid og ja det vil helt sikker ændre sig hvis hun blev stalisret.. så en tur til dyrlæge og vil blive glad for hende igen..

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-08-07 19:52

jooooeeehh - som regel - hunkatte reagerer bedre end hankatte der kastreres hvis det er voksne katte

Kommentar
Fra : shadow06

Dato : 16-08-07 20:01

Tak for svarne- Jo, det er en voksen kat, den blir` et år, i næste måned og har fået p. piller de sidste 5 mdr. har ikke hjulpet et klap, så vi er så småt på vej til Dyrelægen

Kommentar
Fra : akle

Dato : 16-08-07 20:48

Selvom de fleste regner sterelisation af hunkat for det fulde indgreb, så er utrykket og betydningen heraf egentlig den samme som at sterelisere en hankat, nemlig at katten bliver steril, m.a.o. ikke fertil mere - hermed bliver de "ædlere dele" ikke fjernet, kun underbindet sædstreng.
Derimod at kastrere er, at fjerne det hele, klunkerne væk på hankatte og æggestokke samt livmoder fjernet på hunkatte.
Dette medfører naturligvis at hunkatten ikke kan lave killinger mere, hun kommer heller ikke i løbetid mere, da hendes hormanbalance bliver ændret, så hun bliver en slags "intetkøn" lige så vel som en kastreret hankat også bliver til "intetkøn". De får heller ikke lyst til at strejfe mere.
Heraf vil din hunkat naturligvis blive meget rolig (når de sidste aktive hormoner er ude af kroppen) og hun vil derfor holde sig til hjemmet, blive mere doven og højst sandsynlig også tykkere, - så pas på med føden. Dette indgreb er en stor operation for en hunkat, så hold hende indenfor indtil såret er helt lægt.
MVH Akle

Kommentar
Fra : mlkl

Dato : 17-08-07 12:33

Hej

Jeg har selv haft en hunkat, som jeg fik steriliseret og jeg har aldrig haft en mere glad og rolig kat efterfølgende.. Så gå du endelig til dyrlægen med hende - det vil du ikke fortryde
Hun vil samtidigt også blive meget mere kælen, da der ikke er andre ting som "forstyrrer"...

Håber dette giver dig lidt ekstra mod på

mlkl

Kommentar
Fra : shadow06

Dato : 17-08-07 15:50

Åh, hvor er det bare dejligt med alle de positive kommentar- lige pt. ønsker jeg hende hen hvor peberet gror ( Kun et kort øjenlik) , er jo Mor`s lille barn Har i øvrigt bestilt tid hos dyrelægen........

Kommentar
Fra : mlkl

Dato : 17-08-07 17:43

Jaaaah.. Man bliver jo bare så glad for sådanne en lille pels Men ligesom med alle andre levende væsener, man er glad for.. kan man jo sagtens også blive irriteret på dem, ind imellen!

Held og lykke med lillemissen, herfra

mlkl

Kommentar
Fra : shadow06

Dato : 18-08-07 17:29

Hej igen, derude. Lige et tilligsspørgsmål, til mit ? om sterilitasion- skal katten have en krave på, efterfølgende, og er der noget man skal være ekstra opmerksom på, men hensyn til såret? må vel heller ikke komme i haven, en tid........

Kh.Anne

Kommentar
Fra : Angelica

Dato : 18-08-07 17:53

hvis hun er ude kat så nej for den første små 14 dage skal såret være så rent som muligt for ellers ender man tilbage til dyrlægen og det kan gå op og sådan noget.. så hold hend inde og roligt omgivelser i den påstående tid.. krave bruger man hvis kattene overhovedet ikk kan lade såret være eller ihvertfald om natten hvor man ikk kan holde øje med dem.. men med hensyn til alt det kan du spørger dyrlægen..

Kommentar
Fra : myes

Dato : 20-08-07 18:17

Mange dyrlæger idag giver en en krave med hjem med det samme. Heldigvis har mange af dem skiftet de stive plastikkraver ud med nogle der er meget mere bløde og nemme for katten at komme rundt med.
Hvis katten ikke føler sig generet af såret skal den nok lade det være. Men mange katte kan nok se de små tråde ikke er noget der plejer at være der (Selvfølgelig med mindre det er syet sammen indvendig hvor snoren bare forsvinder af sig selv. )
Men jo du får nok en meget roligere kat af at få den steriliseret. Kan man også få med p-piller, men det må jeg indrømme jeg ikke anbefaler..
Held og lykke med det hele så håber jeg du får lidt mere ro i hjemmet...

Kommentar
Fra : shadow06

Dato : 20-08-07 18:49

Hej Myes

Tak for svaret, håber så den kan/må være alene hjemme, efterfølgende??????? ( skal jo passe arbejde) jeg hører vist til dem der bekymre sig, lidt vel meget

Kommentar
Fra : myes

Dato : 21-08-07 06:27

Den kan sagtens være alene hjemme. Du kan jo evt vælge at give den krave på, når du ikke selv er der til at holde øje med den. Så går du heller ikke hele dagen og er bekymret for om den har pillet i såret når du kommer hjem

Men lige efter du har fået den hjem efter operation er det en god ide lige at være der, så man kan holde lidt øje med den..

Kommentar
Fra : shadow06

Dato : 24-08-07 17:20

Ja, så er det lille kræ blevet sterilisert, pyha, det var vist hårder for mig end for den

Den sov hverken i går eftermiddags ( da vi kom hjem) eller i nat, ved ikke om hun havde ondt, men ville ihvertfald ikke ligge ned- mee hun er sig selv igen i dag Så nu er det jo spændende om jammerriet høre op.

Så lige igen, tak for alle de gode rår.....

God weekend til alle

Anne

Kommentar
Fra : myes

Dato : 02-09-07 15:59

Hvordan mon det så går med lillemissen nu efter nogle dage???
Det er aldrig sjovt at se deres reaktion på det hele, men som regel kommer de sig hurtigt..

Kommentar
Fra : shadow06

Dato : 06-09-07 18:34

Ja, skal da lige love for den er kommet sig, hurtigter er ikke sket en s..... med hensyn til hendes jamren???? Men det skal vel lige ha sin tid, det er jo ligesom 14 dage siden nu, såert er fint, men har til gængæld en hævelse omkring aret, må jeg nok heller få tjekket, men det er hun nu da absolut ikke præget af, tværtimod

Kommentar
Fra : myes

Dato : 06-09-07 20:19

Er det en bestemt race? Jeg ved bengalere og balinesere (har en selv) og sikkert også en del andre racer virkelig snakker ufatteligt meget og der hjælper det ikke at sterilisere dem, det er bare sådan de er.
Får den meget opmærksomhed når den skaber sig? Altså jeg mener siger i til den den skal tie stille, eller går hen til den når det er? Det kunne godt være sådan noget med den lige har fundet ud af at hver gang den gør det, så fanger den jeres opmærksomhed, og så bliver den ved.

Kommentar
Fra : shadow06

Dato : 07-09-07 15:39

Ha ha, ja den er simpelthen s... forkælet, det er hende det styre tingene, her i huset Hun er i øvrigt en norsk skovkat