/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Andet telekom. / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 810
Skifte højtt. i ældre telefon?
Fra : Oldboston
Vist : 765 gange
100 point
Dato : 16-08-07 15:25

Ert der nogen, der kan skifte højttalere i to ældre telefoner? Jeg har to telefoner af mærket HABIMAT, det er en fantastisk schweizisk telefon fra 1980'-erne, som var 20 år forud for andre med hensyn til hukommelse m. v. Jeg bruger dem stadig, men højttalerne er ikke så gode, som denm man fremstiller i dag. Især KIRK's model Delta har virkelig gode højttalere, med volumenkontrol og endda også med indbygget teleslynge.
Spørgsmålet er nu: Mon der findes en dreven elektroniikmekaniker med adgang til "stumper" - et eller andet sted i Danmark - helst i Københavns- eller Århus-området - der kan finde ud af at udskifte mikrofonerne i mine Habimater? Eller bare nogen, der ved, hvordan jeg kan finde frem til en sådan gammel rotte (udtrykket er ment positivt, når man er i min aldersklasse). Håber at høre nogle gode idéer.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-08-07 15:37

Er det muligt - bør enhver svagstrømstekniker kunne hjælpe dig.....

Men jeg tror dit forehavende bliver dyrere end at købe nye tidssvarende telefoner....

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 16-08-07 15:57

hej
du må ud på loppe markeder og se om du kan finde tlf.af samme mærke
da sikkert ikke kan få nogle højtalere der passer i din tlf.og så håbe de har bedre højtalere
end dem du har ellers købe nyt de er trosalt over 20 år

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 16-08-07 21:02

http://www.elfa.se/dk/
Har det sikkert.

Kan ikke få direkte link, men kig under:
• Audio/Video
•• Højttalere
••• Minihøjttalerenheder

Prøv det

- Anden

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 16-08-07 21:05

Hov ja!! Forresten

Henning har sgu alt.. Ligger ved Silkeborg.
http://www.hennings-electronic.dk/

Han er super flink, kan sgu altid hjælpe

- Anden

Kommentar
Fra : sandern

Dato : 23-08-07 00:14

Hej
Jeg har tidligere rodet med telefoner og har stadig nogle dele liggende.
Har du en størrelse i diameter og tykkelse på højttalerne og ikke mindst en modstandsværdi ( der står Ohm eller O, så skal jeg se hvad jeg har.
Mikrofoner er det straks sværere med for der er mange typer men tag et billed og nogle mål så kigger jeg også på det.