/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Om Linux.
Fra : LoneG
Vist : 780 gange
150 point
Dato : 16-08-07 12:21

Overvejer at udskifte XP med Linux, men...............

1) Hvordan er sikkerhedsniveauet ifht. XP?
2) Hvor stabilt kører det ifht XP?
3) Er Linux 100% gratis m. opdateringer osv.?
4) Hvor skal jeg downloade det og hvilken version skal det være?

Takker på forhånd - Lone

Kommentar
Fra : Bech_bb

Dato : 16-08-07 12:49

Hej Lone
1) Hvordan er sikkerhedsniveauet ifht. XP?
Højere ved at der ikke er nær så meget virus og andet skadeligt software til linux som til windows.
2) Hvor stabilt kører det ifht XP?
Svært at sige men overordnet er det mere stabilt. Da program installation er styret et centralt sted og dermed kommer der knap så meget uønsket software ind.
3) Er Linux 100% gratis m. opdateringer osv.?
Ja linux er gratis med opdateringen med mindre du installer nogle betalings programmer. Men alt hvad der følger med er gratis og opdaters løbende gratis.
4) Hvor skal jeg downloade det og hvilken version skal det være?
Går ud fra at det er første gang du skal prøve at bruge linux som styresystem så jeg vil anbefale dig at hente ubuntu. Da det er nemt at komme igang meget brugervenligt i forhold til mange af de andre linux varianter.
Information omkring ubuntu kan fås på http://www.ubuntu.com/
Og kan hentes direkte med dette link kan dog også hentes via ovenstående side. http://www.ubuntu.com/getubuntu/downloading?release=desktop-newest&arch=i386&mirror=http%3A%2F%2Fklid.dk%2Fftp%2Fubuntu-cd%2F&debug=%5B%27country_US%27%2C+%27country_UK%27%2C+%27continent_NA%27%5D&download-button=
Værd dog opmærksom på at det er en hel cd og fylder derfor knap 700 mb.

Håber du kunne bruge det.

Med venlig hilsen
Bech

Kommentar
Fra : LoneG

Dato : 16-08-07 12:59

Ja, tak - gode svar.

Ville du/I så anbefale Linux over XP? Og hvorfor er der ikke flere der bruger Linux?

Kommentar
Fra : dk

Dato : 16-08-07 13:03

her er bla. en god tråd,
ellers søg under e.c som har lagt meget ind vedr. ubuntu

Kommentar
Fra : dk

Dato : 16-08-07 13:03
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-08-07 13:21

Læs også tippet fra e.c: http://www.kandu.dk/Tip16034.aspx jeg kan anbefale Ubuntu distroen, som første gangs Linux bruger, nem at lære og rigtig god supprt fra UbuntuDanmarks forum, bare stil et spørgsmål, så vælter svarene ind, lige som her på Kandu
Hvorfor der ikke er flere som bruger Linux ? Mange af os er "flasket op" med Windows, du kan næsten ikke købe en computer, uden at Windows allerede er på den, derfor er der mange som aldrig kommer videre, det er det samme hos mig, startede med en Windows 98 computer i år 2000, opgraderede til Windows XP pro i 2002, først da der begyndte at komme spørgsmål og tips her på Kandu, blev jeg nysgerrig det skulle prøves og Linux kan lige så meget som Windows eller mere, bare på en anden måde

Kommentar
Fra : LoneG

Dato : 16-08-07 13:39

Takker.

Hvordan skal jeg rent teknisk bære mig ad? For jeg skal jo have XP slettet på en eller anden måde? Skal jeg lave en boot-bar cd med programmet og så formattere HD´en? Osv.?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-08-07 13:46

LoneG -
Inden du kaster dig ud i installation af et af de mange gode Linux styresystemer/programmer.................... så prøv at køre "live" som vil sige at bruge systemet fra en CD.
ubuntu er en af de nemme udgaver, som du enten kan få tilsendt gratis eller downloade (697 Mb) og så lige brænde det på en CD.

Her på Kandu er der en del som bruger ubuntu, og det store office program Openoffice som blandt andre gode programmer følger med ubuntu CD.

Alt er gratis uden bagtanker.

Et godt hjælpested er også:
www.ubuntudanmark.dk
Hvor de er gode til at hjælpe.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-08-07 13:56

I første omgang behøver du ikke slette XP, men prøv at køre Linux Ubuntu live, som foreslået ovenfor, når du bestemmer dig for at instalere, så lad bare XPen ligge indtil videre, når du starter får du valget mellem Ubuntu og XP, Ubuntu står først og starter hvis ikke du gør noget, så kan du engang i fremtiden formatere det drev som XP ligger på, men ikke nu, du kunne jo fortryde

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-08-07 13:58

Men læs tippet: http://www.kandu.dk/Tip16034.aspx det står nogenlunde udførlig, hvordan du gør, ellers er vi lige her for at hjælpe dig videre, jeg er fraværende fra nu og til efter midnat, skal på arbejde

Kommentar
Fra : Millister

Dato : 16-08-07 15:08

Hvorfor have både Xp/Vista og Ubuntu, som i dit link o.v.n?

Lyder da ellers meget sjov at prøve hvis man virkelig bare kan gå ind og slette det i tilføj/fjern programmer

dur stl_s link til Vista?

Kommentar
Fra : Millister

Dato : 16-08-07 15:12

Ops

Det var dit link jeg havde fat i dk

http://www.kandu.dk/tip16394.aspx

Men spørg stadig..

Kommentar
Fra : LoneG

Dato : 16-08-07 16:51

Er der egentligt media players i det?

Kommentar
Fra : LoneG

Dato : 16-08-07 18:30

Har nu downloade Ubuntu og brændt det på en bootable cd. Når den så opstartes kommer der en DR-DOS kommando frem - hvad skal jeg gøre her for at installere det?

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 150 point
Dato : 17-08-07 03:23

Den hentede Ubuntu skal brændes som en ISO fil, det nemmeste er at hente Active ISO Burner, klik på den midterste Download til venstre: http://www.ntfs.com/iso-burning.htm gem det lille program ved siden af Ubuntu og dobblet klik på Active ISO Burner, så vil den selv sætte Ubuntu til brænding og du skal bare have en skive i cd skuffen og klikke på Burn, når du har brændt CDen, lader du den ligge i cd skuffen og genstarter din computer, nu starter Ubuntu live, ved det første skærm billede skal du trykke på F2 for at vælge sprog, du kan så vælge Dansk og tryk på Enter, nu indlæses Linux kerner i dine RAM, intet bliver instaleret endnu, når Ubuntu Linux er indlæst er der på øverste værktøjslinje: Applications klikker du på den, kan du se og bruge de programmer der er på CDen, der er også Places hvis du klikker på den, kan du blandt andet se hvad der er i din Windows (Desktop) du kan også bruge dit brænder drev derfra, der er også Hjemmemappe med mere, dem har du ikke megen fornøjelse af da du kører live, den tredie er System, der er alle indstillingerne, heller ikke noget du skal bruge så længe du kører live, der er også genveje til Firefox web browseren og Evolution mail programmet, så du kan gå på internettet uden at have noget som helst instaleret, prøv de forskellige muligheder før du instalere, når så du har bestemt dig for at instalere, klikker du på Install som ligger på Skrivebordet, det er først her at Ubuntu bliver instaleret på computeren, jeg lod den selv finde det område med størst mulig fri plads på harddisken, ingen ben i det, når du stå er færdig og genstarter, så har du både Ubuntu og Windows på computeren og du vil blive mødt med Grub loaderen hvor du kan vælge om du vil starte Ubuntu eller Windows, gør du intet starter Ubuntu efter 20 sekunder, hvis du vil af med Windows så kan du bruge GParted formaterings værktøjet, som er i Ubuntu, måske skal den lige instaleres først fra Synaptic pakkehåndtering som du finder under knappen System, samme sted er GParted når den er instaleret, men det gør du på eget ansvar, jeg har Windows stadigvæk og vil ikke anbefale at formatere Windows partionen som hedder /dev/hda1 og /dev/hda2, hvis du formaterer alligevel, så vælg FAT32 som fil system, Ubuntu er ikke så god til NTFS endnu
Starter Ubuntu ikke som beskrevet ovenfor, så skal du i BIOS og ændre under Advancet BIOS settings, så første boot device er CD rom, jeg håber du er blevet lidt klogere, ellers spørg videre

Kommentar
Fra : LoneG

Dato : 17-08-07 10:31

Tak o.v.n, jeg er i fuld gang med installeringen nu.

Citat
men det gør du på eget ansvar, jeg har Windows stadigvæk og vil ikke anbefale at formatere Windows partionen som hedder /dev/hda1 og /dev/hda2,

Hvorfor vil du ikke anbefale dette?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-08-07 12:17

Helt ærlig, jeg aner ikke hvad der sker hvis jeg fjerner Windows har du været Ubuntu Danmark forummet ? Jeg ser lige om jeg kan finde noget om Ubuntu uden Windows

Kommentar
Fra : sio2

Dato : 17-08-07 14:13

Halløjsa
Har lige installeret Ubuntu og fjernet alt M$-windows. Det køre rigtig, rigtig godt. Eneste problem af den mere tekniske art, er at man skal genstarte sin windows maskine og trykke F2 så man kommer ind i biop'sen. Der skal man sætte sin maskine til at "boote" fra cd'drevet. Når det er gjort er man klar til at genstarte og installere.

Jeg installerede og foretog de opdateringer man skal, derefter downloaded jeg automatix og installeret swiftfox samt de codec's, plugin's, flash og java og nu virker alt. Jeg kan se tv på dr, jeg kan bruge min netbank (skal lige trykke alt+tab først, for at skrive kodeord). Jeg har ikke noget virusprogram da man ikke (endnu) kan få virus i ubuntu. Swiftfox som er udviklet til linux arbejder 3-4 gange hurtiger end explore eller mozilla gør i XP. Der er helt mærkligt at surfe rundt og hjemmesiderne springer bare frem.

Alt i alt har jeg ikke fundet noget som windows gør bedere, borset fra nogle online spil.

Alle burde have lov til at bruge en linux udgave bare for at se at der faktisk er andre muligheder end Windows. Jeg vil helt klart anbefalde Ubuntu hvis man er ny, men ellers findes der over 300 slags, alle gratis.

Godkendelse af svar
Fra : LoneG

Dato : 23-08-07 14:02

Tak for svaret o.v.n.. du er dygtig

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-08-07 01:48

Selv tak jeg er slet ikke så dygtig som jeg gerne ville være, men jeg giver mig tid til at beskrive tingene udførlig har du slettet Windows ?????

Kommentar
Fra : LoneG

Dato : 30-08-07 11:23

Nej jeg har ikke slette Windows.....endnu, men det kunne måske ende med det. Skal lige have lidt mere erfaring inden i hvert fald.

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 03-12-07 23:28

Hvorfor det er mere sikkert end windows er jo fordi at man ikke er administrator i Linux som man er i Xp. Det vil sige at du ikke kan ødelægge din maskine og sprede vira via vedhæftede filer i mails osv. uden først at downloade, logge ind som administrator, give lov til at køre som program og derefter køre programmet.
I windows kan du åbne alt uden problemer som admin, da du ER admin. Stor sikkerhedsbrist, især hvis man ikke ved hvad man laver.

Der sidder jo masser af folk derude med windows der sidder og downloader sjove videoer og spreder det rundt til alle vennerne via mail. Uden at ane hvad de laver.

Med linux er du næsten nødt til at gøre en indsats for at smadre det hele og sende en virus rundt.