/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
skal jeg hæve min kapitalpensi
Fra : polle1002
Vist : 774 gange
25 point
Dato : 16-08-07 11:04

Jeg skal igang med en større renovering af mit hus, og er kommet i tvivl om, hvor jeg med størst fordel kan hente pengene til denne renovering, da jeg har flere muligheder.

1. skal jeg hæve min kapitalpension
2. skal jeg låne pengene i banken
3. skal jeg hæve fra min opsparingskonto

Jeg er 64 år og på efterløn, ud af de mange muligheder, er det svært for mig at se, hvad der tjener mig bedst i denne situation, og ikke banken eller andre.

mvh. efterlønneren

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-08-07 11:22

Kommer lidt an på dine familiemæssige forhold.....

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 16-08-07 11:43

Jeg vil bare sige meget kort. Mår du har pengene selv, skal du ikke optage lån. det er meget dyrere.
Om du skal bruge fra din opsparing eller kapitalpension er svært at svare på. Der kommer vel også noget skat og må du have den nu?

Hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-08-07 11:47

Kommer an på betingelserne for kapitalpensionen og dine skatteforhold.
Beløbets størrelse betyder også noget.
Det har også betydning hvilke indtægter du i øvrigt har ved siden af din efterløn. lidt rente med videre må der dog være.

Hvis jeg bare gætter på at du har det som folk er flest. Skal du først tage af din opsparing( den er dårligst forrentet) , men ikke blanke dig helt af. Det er rart af have noget i baghånden til et pludseligt behov.

Næste trin er kapitalpensionen, hvis du kan nøjes med beløb ( eventuelt delt over flere år) så du ikke kommer over en grænse, hvor du pludselig skal til at betale mellem- eller topskat.
Hvis du undervejs kommer til at mangle lidt så tag et kontantlån i banken, med mindst mulig provision til stiftelse mv ( det er der de scorer kassen). Spørg gerne i andre banker, der kan være stor forskel. Men en mindre renteforskel betyder tit mindre når lånet er kort.

Banklån med pant i hus osv, har det med at drukne i omkostninger, som man ikke lige fortæller om med det samme.

Vær også mistænkelig overfor såkaldte bankrådgivere. De vil gerne låne penge ud , til fede omkostninger, og bliver arbejdsmæssigt vurderet- lønnet - efter hvor gode de er til at sælge varen .

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 16-08-07 11:59

Du får et rentetab (renteudgift i det ene tilfælde) under alle omstændigheder.

Så vidt jeg kan se/gætte, så får det ikke anden indflydelse på din økonomi end at din formue falder og dine renteindtægter falder (eller renteudgifter stiger). Kapitalpensionen kan formentlig hæves til de 40% skat, og det har nok ikke indflydelse på pensioner og andre ydelser.

Er det rigtigt?

I så fald er det jo bare et spørgsmål om at at kigge på dine renter. At låne i banken er sikkert dyrt. Hvor får du mindst rentetab - opsparing eller kapitalpension? Husk ved beregningen at der skal hæves flere kroner og ører af kapitalpensionen (p.g.a. skatten) end af en fri opsparing for at få det samme beløb til rådighed.

Banken burde kunne beregne det for dig. Det er trist at vi er ude hvor man ikke længere stoler på dem, men jeg forstår dig.

Refi skrev:
Citat
Kommer lidt an på dine familiemæssige forhold.....

Ja, det kan jeg ikke se, så jeg har muligvis overset noget.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 16-08-07 12:03

Transor skrev:
Citat
Næste trin er kapitalpensionen, hvis du kan nøjes med beløb ( eventuelt delt over flere år) så du ikke kommer over en grænse, hvor du pludselig skal til at betale mellem- eller topskat.

Mig bekendt beskattes hævninger fra kapitalpension med 40% og dermed færdig - ikke engang formueskat, for den er afskaffet.

Men det er rigtigt, at der nu er åbnet mulighed for at hæve den i 'småportioner' - de præcise regler kender jeg dog ikke.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 16-08-07 12:31

Hvis du har en egentlig opsparingskonto så må det være den der holder for først, hvis det ikke kan gøre det så må kapitalpensionen træde til men husk at der jo skal betales 40 % skat.

Låne pengene i banken er efter min bedste vurdering ikke en mulighed, det er ganske enkelt for dyrt hvis du endelig skulle låne til en større ombygning og her går jeg ud fra at der er tale om over 100 000 så er det eneste fornuftige at henvende dig i dit realkredit institut.

Men lån bør være sidste udvej.

VH

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-08-07 12:36

Kapitalpensioner kanofte laves om til pension med udbetaling i rater og med indkomstskat i stedet.

Det afhænger af ens andre forhold om det nu betaler sig.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-08-07 15:11

Citat
Refi skrev:

Citat
Kommer lidt an på dine familiemæssige forhold.....

Ja, det kan jeg ikke se, så jeg har muligvis overset noget.

Så skal jeg da gerne give dig en af grundene....

Er vedkommende alene UDEN arvinger - vil jeg mene det bedre at låne beløbet og gemme sine EGNE til dårlige tider.... (kommer de kan du som regel IKKE låne)

Gæld tager du ikke med dig (og er som regekl forsikret hvis det er en bank).....

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 16-08-07 17:13

Citat
bedre at låne beløbet og gemme sine EGNE

Må vel gælde for alle (med eller uden ombygningsbehov):

"Lån mens du kan, uanset behov".

En lidt dyr måde at købe sig økonomisk sikkerhed på.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-08-07 17:39

Citat
En lidt dyr måde at købe sig økonomisk sikkerhed på.

Ja - godt vi har staten.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-08-07 17:40

- Ubesvarede 1
- Besvarede 0
- Annullerede 12
- Slettede 0
Ialt 13

Tror ikke spørgeren tager svaret ret alvorligt alligevel

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 16-08-07 18:21

Nej refi derfor får han heller ikke de rigtige svar.

hawaii7

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 15-11-07 13:10
Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 15-11-07 17:34

Fremragende gennemgang uden krav til de store forudsætninger