/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Opskrift på hjemmefremstillet creme?
Fra : Katka
Vist : 2115 gange
200 point
Dato : 29-01-03 22:28

Jeg vil gerne selv fremstille min egen creme til kropsbrug. Jeg vil have styr på hvad der er i den, men jeg kan ikke finde en opskrift som er nem at gå til . Kender du en opskrift
som du ved er god og nem at lave, så vil jeg være meget taknemmelig
Med håb Katka

Kommentar
Fra : _cRacKya

Dato : 29-01-03 22:58

Du pisker ½ l piskefløde tilsætter 2-3 stænger vanillie og 3-4 æggeblommer smager til med sukker...
Jeg ved ikke om det kan bruges på kroppen, men det smager dejligt

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 29-01-03 23:27

Katja

Dit spørgsmål er noget mangelfuldt. Hvad er det for en creme du mener. Er det en fugtighedscreme eller en rensecreme? eller noget helt andet.
Skriv lidt mere om, hvad det er for en creme du gerne selv vil lave.
Min kone og jeg har selv - med godt resultat - lavet egne cremer af naturprodukter.

Katja kom igen. Uddyb dit spørgsmål, så vender jeg tilbage i morgen.

Godnat Katja :0)

Franksp

Kommentar
Fra : Katka

Dato : 30-01-03 21:37

Hej Franksp.Det lyder godt at I har prøvet at fremstille creme . Jeg er interesseret i
en kropscreme som jeg især kan bruge efter brusebadet. En som hurtigt trænger ind i huden og gerne en fugtighedscreme, hvordan gør man det?
Hilsner Katka

Kommentar
Fra : Rubin

Dato : 30-01-03 23:01

Katka

Det nemmeste vil være bare at tage et par dråber jojoba olie og smøre ind på kroppen imens den endnu er fugtig. Jojoba er den olie der minder mest om kroppens egen sebum, det trænger ind med det samme. Selv bruger jeg Shea smør og det er noget mere fedtet og sværere at få fat i. Ellers kan du gå ind på en side som http://www.pioneerthinking.com

Kommentar
Fra : Rubin

Dato : 31-01-03 06:53

Jeg fandt nogle sider med opskrifter på cream:

http://www.care2.com/channels/solutions/self/212

Hvis du laver en større vandbase bliver den mere flydende.

http://www.care2.com/channels/solutions/self/453

Ren oile/smør (nem at lave)

http://pub79.ezboard.com/fdizzyspalclubfrm41.showMessage?topicID=51.topic

En hel masse opskrifter deriblandt masser af bodylotion/-cream

Derudover kan man få glimrende opskriftbøger på biblioteket. Og det gør det lidt nemmere når man står i køkkenet.

Kommentar
Fra : Katka

Dato : 31-01-03 19:22

hej Rubin,tak for henvisningerne, jeg har desværre det problem at jeg ikke er så god til engelsk. Så det jeg vil få noget ud af, er nødt til at være på dansk. Jeg har også lånt bøger om emnet men syntes det virker meget indviklet. Jeg håber på noget som er nemt billigt og godt
mange hilsner Katka

Accepteret svar
Fra : Rubin

Modtaget 200 point
Dato : 31-01-03 20:20

Nemt og godt: Jojoba olie (koster ca 100 kr for 100 ml. men er drøjt hvis det bruges korrekt)
Billigt: Vegetabilsk olie (det samme som til at stege i).

Du kan så tilsætte lidt essentielle olier. For duft og egenskaber. (Lavendel er fx afslappende, Peppermynte opfriskende, ylang ylang er stimulerende...etc...spørg efter en oversigt i matas/helsekostforretning).

Hvis du absolut vil 'lave' en cream/lotion kan du købe en fast olie (kokos, sheasmør eller kakaosmør fx (kakao og shea er godt mod strækmærker)), smelte den i et vandbad eller i mikroovn (skal kun lige smeltes) og tilsætte noget flydende olie (jojoba, mandel, oliven etc). Tilslut kan du tilsætte essentiel olie eller din yndlingsparfume. Jo mere flydende olie desmere flydende bliver det selvfølgelig. Du kan få en konsistens ligefra smør til lotion.

Hvis du skal lave en rigtig creme/lotion er du nødt til at lave vandbase og oliebase. Have de helt rigtige temperaturer (termometer), piskeris, gryder, spatel etc etc. Det bliver først nemt med øvelse.

Her er en dansk side hvor du kan købe et basis-sæt (startpakke) med dette sæt får du opskrifter på cremer:

http://www.urtegaarden.dk

De gode opskriftssider er desværre på engelsk.

Men igen vil anbefale dig bare at købe noget jojoba (mandel, flydende kokos etc) og bare smøre det på fugtig hud!

Godkendelse af svar
Fra : Katka

Dato : 06-02-03 20:35

Tak for svaret Rubin.Jeg har idag købt Jojobaolie og vil prøve det. Tak for alle dine gode ideer og henvisninger
mange hilsner Katka