/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Tradedoubler indtægt - straf
Fra : dosdesign
Vist : 2260 gange
200 point
Dato : 15-08-07 16:35

Hej

Hvad tror i der sker, hvis man ex. tjener 2.000 på et år i reklameindtægter (tradedoubler eksempelvis) fordi man har en hobby hjemmeside, som man har reklamer på.

Indtægten går til betaling for hjemmesiden (oprettelse, domæne afgift, webhotel, webdesign m.m.)og ikke oplyser dette til skat ?

Svar helst kun hvis i ved det 10000% sikker (eller ha en god formodning) !

Kan man højest få en bøde og i så fald hvor stor cirka ?

Hvor stor er chancen for at SKAT tjekker ens indkomst vedr. reklameindtægter ?

Har nogen prøvet at tjene meget mere uden at oplyse til skat ?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-08-07 16:43

Citat
- Ubesvarede 1
- Besvarede 2
- Annullerede 11
- Slettede 0
Ialt 14

Det siger jo alt om dine hensigter.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 15-08-07 16:59

Du skal indberette alle indtægter til SKAT og længere er den ikke.

Om du så bruger pengene til at gå på burgerbar eller drive en privat hjemmeside er ligegyldigt.

Kommentar
Fra : dosdesign

Dato : 15-08-07 17:01

Jo jo men er der ikek noget med at man må tjene noget ud over sin løn som er skattefrit ?

Hvad er straffen for ikke at oplyse?

Accepteret svar
Fra : henrikkrebs

Modtaget 110 point
Dato : 15-08-07 17:21

Citat
Om du så bruger pengene til at gå på burgerbar eller drive en privat hjemmeside er ligegyldigt.

Det er nu ikke helt rigtigt.

Jeg KUNNE godt henvise til de rette vejledninger på skat.dk, men mon ikke dosdesign alligevel annulerer svaret?
Og hvis du direkte beder om vejledning i skatteunddragelse, så står jeg af.

Godkendelse af svar
Fra : dosdesign

Dato : 15-08-07 17:23

Tak for svaret henrikkrebs.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 15-08-07 17:24

Du må ikke tjene en krone uden at oplyse det, og længere er den ikke, at du så hvis du er momsregistreret kan trække udgifter fra og på den måde opnå skattelelttelser er noget helt andet.

Den eneste måde du kan tjene noget ud over din løn som er skattefrit er hvis du ikke benytter hele dit fradrag på den løn du tjener, men det skal opgives alligevel.

Henrikkrebs.. Jo det er, SKAT blander sig ikke i hvad du bruger dine penge på når du først har betalt skat af dem.

Hvad straffen er?? det kommer jo helt an på hvilke beløb man taler om, men hvis det bliver opdaget skal du tilbagebetale det beløb du har undladt at indberette, og du risikerer en bøde oveni, skattesvindel takseres temmelig hårdt

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-08-07 17:25

Citat
Jo jo men er der ikek noget med at man må tjene noget ud over sin løn som er skattefrit

NEJ - hver en krona skal opgives....

Det du tænker på er momsregistrering og har INTET med dette at gøre....

Det er skattefusk - og sort arbejde - længere er den ikke.....

Og det er 1 million % sikkert....

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 15-08-07 17:56

Man kan jo sige, at udgifterne til hjemmesiden er driftsudgifter, der er nødvendige for at opnå reklameindtægten. Derved bliver udgifterne fradragsberettigede.

Så såfremt udgifterne overstiger indtægterne - og det er hobbyvirksomhed - vil det være korrekt, at oplyse kr. 0 som indtægt af virksomhed til SKAT, da underskud i hobbyvirksomhed ikke kan trækkes fra.

Hvis SKAT mener at beløbet skal beskattes, vil de formentligt blot forhøje indkomsten, så du skal betale skat af beløbet. De vil dog sjældent kaste sig over så små beløb.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 15-08-07 20:22

Ja, Paulus1 - vi er vist på linke.

Der findes private indtægter der ikke er skattepligtige: Sælger du den gamle græsslåmaskine fordi du vil have en ny, så er salgssummen ikke skattepligtig. Det forudsætter at du ikke i sin tid anskaffede græsslåmaskinen med henblik på videresalg. Stikker din onkel dig en hund, så er den skattefri. Arver du 5 millioner, så er de skattefri - der betales ikke engang arveafgift (men arbeladers bo betaler boafgift). Som et kuriosum: Røver du en bank er udbyttet også skattefrit, selvom bankrøveri er din eneste levevej. Det er nu en speciel regel, idet skattepligten indtræffer når du erhverver dig retten til pengene, og det gør du jo aldrig ved et bankrøveri.

Men når dosdesign sætter reklamer på sin hjemmeside, så er det jo for at tjene penge på det. Nu er det (i modsætning til græsslåmaskinen) pludselig blevet en 'virksomhed'. Overskud fra virksomheden er skattepligtig. Altså ikke som Kortoververden siger, at indtægten er skattepligtig. Det hænger på den gode gamle statsskattelov's §6 "Ved Beregningen af den skattepligtige Indkomst bliver at fradrage .. de Udgifter, som i Aarets Løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde Indkomsten ..". Hjemmesideomkostninger kan altså trækkes fra før beregning af overskuddet. Burgere kan ikke.

Skattefar skelner mellem to slags virksomheder: "Hobbyvirksomheder" og "Erhvervsmæssigt drevne virksomheder". Det har INTET at gøre med om det man laver er ens hobby eller ej, men om formålet er at tjene penge. En lang række forhold (jeg kan finde det i ligningsvejledningen hvsi det ønskes) inddrages i bedømmelsen om hvilken gruppe en given virksomhed hører til, men kort fortalt, så har en erhvervsmæssigt drevet virksomhed udsigt til at give et nettooverskud i ald flad på sigt, mens en hobbyvirksomhed drives uanset om man burde kunne indse at der ikke er udsigt til overskud. Den eneste væsentlige forskel er, at underskud i den erhvervsmæssige virksomhed (og det kan jo forekomme, specielt i starten) kan fratrækkes i anden indtægt. I hobbyvirksomheden har du skattepligt af overskud, men ingen fradrag af underskud.

Kommentar
Fra : me67

Dato : 16-08-07 09:39

Citat
Røver du en bank er udbyttet også skattefrit

Tror nu også det bliver svært at opkræve skat for stjålne penge -
det er jo det samme som hæleri

God dag

ME67

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 16-08-07 11:12

#ME67
Ikke nødvendigvis. Ifølge Højesterets dom i TfS1999.86 var "overskud" ved salg af stjålne varer skattepligtigt. Den pågældende havde solgt de stjålne europaller for kr. 312.000, men var kun idømt erstatning på kr. 108.000. Fortjenesten på kr. 204.000 blev anset for skattepligtig, da den ikke var blevet konfiskeret i forbindelse med straffesagen.

Kommentar
Fra : me67

Dato : 16-08-07 12:06

Ja man skal åbenbart høre meget før ørene falder af

Venligst ME67

Kommentar
Fra : dosdesign

Dato : 12-11-07 18:21
Kommentar
Fra : dosdesign

Dato : 12-11-07 18:23

<a href='dr'>http://www.dr.dk'>dr

Kommentar
Fra : dosdesign

Dato : 12-11-07 18:24
Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 12-11-07 20:20

Skattekontrollovens § 13. stk 1: Den, der med forsæt til at unddrage det offentlige skat, afgiver urigtige eller vildledende oplysninger til brug ved afgørelse af, om en person er undergivet skattepligt, eller til brug ved afgørelse af skatteansættelse eller skatteberegning, straffes for skattesvig med bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder, medmindre højere straf er forskyldt efter straffelovens § 289. På samme måde straffes medvirken til skattesvig, jf. straffelovens § 23.

Og dosdesign - tag så dog og tildel nogle points hvis vi fortsat skal respektere dig.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-11-07 20:26

Spørgsmålet er da lukket for længst

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 13-11-07 06:17

Ups