/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Høne vs kylling
Fra : TariLiex
Vist : 17008 gange
207 point
Dato : 15-08-07 00:08

Hej kandu'er...

Hvorfor kalder man det "grillkylling" når det rent faktisk er en høne? Eller er det det? Hvad er forskellen på en høne og en kylling... Ligesom du kan få hønsesalat men der er også kyllingesalat, igen, hvad er forskellen....??

og nu når vi er ved det...

Forskellen på en ko og en kvie?? kan i også hjælpe med den...

Håber i kan hjælpe... Griner...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-08-07 00:11

Altså et fjerkræ er en kylling indtil den begynder at lægge æg....så er bliver den til en høne....hvis altså det er en hunkylling.......hvis det er en han bliver kyllingen til en hane når den er voksen.

En kvie er en ung ko, som endnu ikek har fået kalv.

mvh dova

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 15-08-07 00:47

En kylling lægger kyllingeæg, og en høne lægger hønseæg.

Citat
Det er skægt når kyllingerne begynder at lave æg. Bemærk forskellen i størrelse fra kyllingeæg til hønseæg.
http://www.floutrup.dk/fjerkr%C3%A6.htm

Kvien kan ikke malkes, fordi den ikke har en kalv.
Koen laver noget mælk, og det kan blive til smør og ost.
http://www.mejeri.dk/smcms/mejeri_dk/Fra_ko_til_forbruger/Fra_ko_til_forbruger/Malkekoens_liv/Index.htm?ID=3498

Ja, hvad forstår bønder sig på agurkesalat ?

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 15-08-07 00:54

Hønsesalat er måske lavet af "gamle" høns, men kan sikkert også være lavet af kyllinger.
Det hedder også hønsekødssuppe selv om det måske er lavet på kyllinger eller haner.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-08-07 01:01

Så mangler der lige at sprogbrugen for hønsenes vedkommende ikke altid er helt fast.

Med lån fra amerikansk engelst er der en vis tilbøjelighed til også at kalde de store for kyllinger uagtet de rettelig er høns.

I praksis er hønsehold af raser, som er gode æglæggere og kyllinger af raser som er gode slagtedyr. Derfor også en tilbøjelighed til at kalde slagtedyrene for kyllinger uanset alder.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-08-07 01:40

Citat
Derfor også en tilbøjelighed til at kalde slagtedyrene for kyllinger uanset alder.

Det er nu ikke rigtigt....for en høne kan ikke sælges som værende en kylling, for en høne dur ikke til at blive stegt, da den vil være sej som sålelæder uanset hvor længe den steges

Citat
Med lån fra amerikansk engelst er der en vis tilbøjelighed til også at kalde de store for kyllinger uagtet de rettelig er høns

Nu er jeg så ikke helt klar over hvor du vil hen med den bemærkning, .......det er ikke størrelsen på dyret der afgør om det er høne eller kylling......det er alderen.......størrelsen på kyllinger varierer alt efter hvilken race der er tale om.

Og hvis man skal rette sig efter engelsk/amerikansk.....så skulle vi måske i stedet til også at kalde duer for kyllinger da en duehøg på engelsk/amerikansk hedder chickenhawk

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 15-08-07 03:03

Og kyllinger deles så op i landkyllinger og ... ja, hvad er det nu man kalder kyllinger der ikke er fra landet?

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 15-08-07 07:58

En Kylling kan køre på cykel

(sorry. Bare gå til næste fornuftige bud)

Accepteret svar
Fra : ElseR

Modtaget 207 point
Dato : 15-08-07 08:40

De kyllinger man kan købe i butikkerne er aldersmæssig kyllinger. Men de proppes med specialfoder så de i løbet af 40-60 dage når voksenstørrelse. Når mine kyllinger, som kun får naturlig foder, og har masser af plads til at røre sig på, er 60 dage er de ikke størrrer end en due, og slet ikke klar til slagtning. De skal være mindst dobbelte så gamle inde de er spiseklare.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-08-07 11:06

Jeg skrev størrelse, men det var selvfølgelig alder/ kønsudvikling jeg mente jeg mente.

Jeg er da også enig med jer andre i hvad der er kylling, høne og hane.
det der var mit point var at pege på at alle ikke altid er konsekvente i sprogbrugen.

En poularde er en høne efter mine bedste franskkundskaber.
Men restaurangerne bruger betegnelsen på diverse retter som tilsyneladende er med kylling.
Det er da visk også kyllinger man sælger i supermarkederne som poularde.

Den gamle betegnelde kapun er vist gået af mode.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-08-07 12:54

Citat
Den gamle betegnelde kapun er vist gået af mode.
en kapun er en kastreret hane og ja det er gået af mode

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 15-08-07 22:55

En kvie er jomfru
En ko er ikke

Men ja, koen kan malkes, da den har fået kalv og skullet give mælk, kvien kan ikke give mælk

- Bonderøven

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 16-08-07 00:26

Citat
En kvie er jomfru

Nej, en kvie er en kvie indtil den har født, dvs. også fra den ophørte med at være "jomfru" til den fødte.

(Med kunstig befrugtning, som er det mest almindelige i moderne landbrug, kan man diskutere om ikke køerne altid er "jomfruer".)

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 16-08-07 04:13

Slagtekyllinger når på 40 dage en vægt på ca. 2.2-2.3 kg,hvis de blev 60 dage gamle ville de veje 4-5 kg og slet ikke kunne stå på benene,så de små grillkyllinger bliver ikke mere end 35 dage gamle.

Godkendelse af svar
Fra : TariLiex

Dato : 04-09-07 12:09

Tak for svaret ElseR.