/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
10  stl_s 3378
God trådløs router?
Fra : patrickfridal
Vist : 494 gange
100 point
Dato : 14-08-07 17:38

Nogen der kan anbefale en kanon hurtig router til trådløs internet?
Er ikke så meget inde på det begreb.

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : fusses

Dato : 14-08-07 18:06

Hey

Jeg har selv en af disse Linksys Wireless-G Broadband Router WRT54G

Med 2 antenner og 4 porte til kabler -- sådan en fætter koster fra. 408,- inc fragt

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=18516

Den er super nem at opsætte med password så det bliver et lukket netværk!

Fusses

Kommentar
Fra : patrickfridal

Dato : 14-08-07 18:12

Læste om den samme på et andet forum at den ikke rækkede særlig langt og i hans tilfælde ikke have noget godt signal.

Den skal være hurtig da jeg ikke kan klare at sidde og vente på lortet loader. Er du fuld tilfreds med din hastighed med den?

Kommentar
Fra : patrickfridal

Dato : 14-08-07 18:17

Hvad skal en hurtig router have i mbps for at den er hurtig?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-08-07 19:29

Rimelig hurtig = 108 mbps Dlink 624

Ellers skal du bruge en af de nyere
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=307165

Husk at det er det svageste led som normalt bestemmer farten.
Altså en bærbar med 54 mbps vil holde routerens access point nede til denne hastighed.

Fuld udnyttelse = alle skal have samme type wireless kort / adapter

Kommentar
Fra : patrickfridal

Dato : 14-08-07 19:37

Dvs. hvis bærbaren har 54 så nyttet det intet at købe en 108?

Hvor ser jeg hvad bærbaren har?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-08-07 19:50

Programmet everest kan se meget af det der er i din comp. men om programmet også kan fortælle hvad den indbyggede adapter er på - det ved jeg ikke.
Programmet everest kan gratis hentes her: http://www.majorgeeks.com/download4181.html

Men der kan da sættes en USB adapter / pcmcia adapter i den bærbare og komme op på de højere hastigheder.

Kommentar
Fra : patrickfridal

Dato : 14-08-07 19:59

Enheds Beskrivelse   Type
Intel 3945ABG PRO/Wireless Network Adapter   PCI

Er det jeg sådan lige kan finde.

Kommentar
Fra : patrickfridal

Dato : 14-08-07 20:04

Hvad jeg kan finde igennem min søgning på google, kan jeg konkludere at det er 54 mbps.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 14-08-07 21:19

Du vil have en hurtig router, javel; men hvis du tror, at du kan holde den samme hastighed på nettet, så har du uden tvivl regnet galt.
Lokalt på dit eget netværk kan du holde en høj hastighed. Men når du skal ud i geografien og søge, er du begrænset af den hastighed som din ISP (internet udbyder) har tildelt dig.
Den trådløse hastighed kan lide af mange forskellige problemer.
1.) Hvis du har mere end en enhed på AP'en så vil det være den svageste der sætter hastigheden i din router's AP (access-point).
2.) Andre lokale forhold kan spille ind, som andre netværker på samme kanal, lige som mikroovne i aktion, trådløse telefoner og overvågningskameraer, som bruger den samme frekvensbånd.
3.) Antenneforhold på AP og PC er af meget stor vigtighed. Disse skal være i orden, og placeres på en sådan måde, at udstrålingen er fri og ikke hæmmes at omgivelser der kan virke dæmpende eller reflekterende. Det er ofte her at folk får en dårlig oplevelse.

Kommentar
Fra : patrickfridal

Dato : 14-08-07 21:23

severino - som jeg skrev tidligere er jeg ikke meget inde på begrebet om trådløs internet.

Jeg takker mange gange for kommentarene :)

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-08-07 21:31

Men din bærbare behøver jo ikke "køre" på den indbyggede trådløse adapter.
Der kan jo tilsluttes noget der er hurtigere. USB/PCMCIA

Kommentar
Fra : patrickfridal

Dato : 14-08-07 21:33

Dvs. det klogeste ville være at ofre penge på en med 108 mbps eller over, og hvis det så ikke er hurtigt nok skaffe den der fidus og stikke i bærbaren?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-08-07 21:40

Ja det kunne være en mulighed.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 14-08-07 22:14

Uanset hvilken metode du bruger på den bærebare, så skal signalen ind over routerens AP, og stadig ud over din tilslutning, som vil være den flaskehals alle data skal passere.
Så hvis du f.eks. har en 4 Mbit forbindelse, så er det teoretisk fløjtende lige gyldig om du har en 11, 54 eller 108 Mbit router.
Jeg har selv en 108 Mbit router, men den er sat til 54 Mbit. Det er den fordi jeg har en trådløs internet telefon og en trådløs internet radio, som begge max køre 54 Mbit. Men når jeg skal ud på nettet, så har jeg jo kun mine 4 Mbit forbindelse, som er den maximale hastighed der kan køres.
Jeg opnår aldrig de 4 Mbit, fordi hver datapakke der sendes og modtages, indholder nogle kontrolbit, som skal sikre data mod fejl, så det vil hive hastigheden ned på ca. 80%. Det er helt normalt.

Kontrolbittene har den funktion, at hvis der er fejl i datapakken, så vil tværsummen ikke stemme over ens med disse kontrolbit, hvorefter din PC vil gensende denne pakke, indtil den er korrekt eller der opstår time-out.