/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
gennemsigtige giffer
Fra : kathy
Vist : 612 gange
200 point
Dato : 14-08-07 16:20

Nedenstående har jeg også spurgt om på PhotpShop, men så slog det mig, at det er her, folk slås mest med den slags. så jeg prøver lige begge steder!

Jeg har fritlagt et billde i photoshop og skal have det til at ligge som det øverste gennemsigtige lag på en hjemmeside.

Når jeg gemmer det som en gif-fil kommer der en hvid grumset outline hele vejen rundt - der ser ikke godt ud på en mørk baggrundsfarve.

Har prøvet med en sort kant hele vejen rundt - stadig den grumsede overgang.

Hvilke indstillinger skal jeg bruge ud over max farver.

Eller er der et andet format, der kan gøre tricket.

med venlig hilsen

kathy

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-08-07 19:30

når det er til en hjemmeside er der noget med at du skal vælge "gem til web" og foruen at vælge gif også vælge bund - bunden vælger du med ingen

Kommentar
Fra : severino

Dato : 14-08-07 21:29

Du skal huske at nedsætte opløsningen af farver til 256, hvis du vil undgå grums.
Endvidere findes der et program som kan lave baggrunden gennemsigtig. Det er nemt hvis det er et enkelt billed, men hvis det skal være i en animation, så skal hvert enkelt billed bearbejdes.
http://medlem.jubii.dk/severino/ se under download og klik videre på hjemmeside snedkeren, her kan du hente "gifcon32" som er et sjovt lille program, der kan en masse narstreget. Prøv det!

Kommentar
Fra : kathy

Dato : 14-08-07 22:18

Tusind tak for forslag men: Been there - done it all.

Kan sagtens lave giffen - også med gennemsigtig baggrund, den er bare for grov.
Samme billede omdannet til gif men med mørk baggrund kører fint - så kan jeg bare ikke bruge den til mit lay-out.

Jeg har en gren (rigtigt billede der er fritlagt i photoshop), hvis topskud skal rage lidt ind over nogle udskiftelige ting. Så det skal være med gennemsigtig baggrund.

Jeg tror jeg vil prøve med et forsøg i flash og se hvad der sker. Med mindre der kommer en anden løsning.

mvh
kathy

Kommentar
Fra : kathy

Dato : 15-08-07 11:37

Flash duede ikke

Alt for grov

andre forslag modtages med taknemmelighed

mvh
kathy

Kommentar
Fra : kathy

Dato : 15-08-07 12:26

Det er et browserproblem

Hvis jeg gemmer som en png fil bliver gennemsigtigheden bevaret i netscape men ikke i IT 6.
Så nu skal jeg bare have overtalt verden til at bruge en anden browser!!!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-08-07 13:02

Citat
IT 6.
??? Jeg går ud fra du mener IE6 hvorfor bruger du ikke IE7 ???

Kommentar
Fra : kathy

Dato : 15-08-07 13:08

Ja jeg sjuskede med tasterne.

Jeg har en vane med at checke i de gængse browsere, for at være sikker på at alt ser ud som efter hensigten.

mvh
kathy

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-08-07 13:10

det var nu ikke ment som kritik - jeg ville egentlig høre om du brugte ie6 eller ie7 - jeg ved nogen oplever vanskeligheder på visse hjemmesider med ie7 - andre oplever forbedring

Kommentar
Fra : kathy

Dato : 15-08-07 17:01

Jeg tog det heller ikke som kritik.

Jeg er bare helt ude i tovene når jeg ikke kan bringe mine idéer til udførelse. Og så bliver jeg noget kort for hovedet - eller tasterne - om du vil!

Jeg har dog et kort i baghånden. For jeg kan lave den del af siden i photoshop hvor mine galleribilleder er, og så bruge hotspots i stedet. meeeen det giver en farlig masse bøvl hver gang indholdet skiftes. Jeg har ikke samme frihed med hensyn til galleribilledernes opførsel og jeg skal lave et nyt billede for hver hovedgruppe - det er altså bøvlet.
mvh
kathy

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-08-07 22:45

stakkels dig - men sådan er det - når noget driller bliver man temmelig bister i hovedet - håber du får klaret problemet

Jeg kan desværre ikke hjælpe videre for jeg kender ikke photoshop godt nok - bruger andre programmer