/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Nedlægning af bolig
Fra : kpm10
Vist : 1420 gange
300 point
Dato : 14-08-07 16:15

Hej

Jeg har købt min nabos hus, med henblik på at lægge grundene sammen, og nedrive huset på den nye grund.

Der er mange årsager til jeg har købt det, men en af dem er at han havde vejret hen over min grund.

Men nu har jeg så snakket med kommunen, fordi det skal jo gå rigtigti til, og der skal ske en "nedlægning af bolig" altså den nye bolig. Det skal jeg så ansøge om for at får lov til. Nedlægning af bolig har ikke noget at gøre med nedrivning, men en nedlægning selve ejendommen.
Alt dette er i henhold til boligreguleringsloven. Den har jeg været i gang med at læse specielt paragraf 46.

Ham jeg snakkede med i kommunen havde umildbart fuld forståelse for det jeg havde gang i. Men det var vigtigt at jeg kunne komme med nogle gode argumenter i min ansøgning.

Mit spørgsmål er så om der er nogen der ved noget om hvad der ville være en god ide at lægge vægt på i sådan en ansøgning?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 14-08-07 16:33

hvis du skal bruge pladsen til noget andet er der som regel ikke noget i vejen for, at man kan få lov til at fjerne et hus. jeg tror heller ikke, at der skal være en begrundelse for det. men prøv at sende ansøgningen. hvis de vil have yderligere oplysninger eller årsager til ønsket, må du så tage det derfra

Accepteret svar
Fra : Olesen-50

Modtaget 310 point
Dato : 14-08-07 16:43

Den paragraf du henviser til, vil jeg kun være bekymret for, hvis det var en udlejningsejendom, hvor der var tale om nedlæggelse af værelser/lejligheder, hvor kommunen f.eks har haft råderet over nogle af m2

Det kommer jo ikke på tale i din situation, hvorfor jeg syntes du bare skal skrive begrundelsen, som du tidligere har oplyst til kommunen, vedr. vejret mm

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 14-08-07 17:26

Citat
Den paragraf du henviser til, vil jeg kun være bekymret for, hvis det var en udlejningsejendom, hvor der var tale om nedlæggelse af værelser/lejligheder, hvor kommunen f.eks har haft råderet over nogle af m2

Næh - boligreguleringslovens formål er (bl.a.) at sikre at der boliger nok, ikke at der er lejeboliger nok. Så en bemærkning om at huset er uegnet til bolig ville tælle den rigtige vej (hvis den er det).

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 14-08-07 18:26

Den bedste begrundelse for at nedlægge en bolig er at huset er i sådan en stand at det ikke kan betale sig at sætte det i stand og den ikke længere er egnet til beboelse.

En begrundelse om at man skal bruge grunden til noget andet er ikke grund nok i sig selv til at nedlægge beboelse.

Men man kan jo nedrive fordi man har planer om at bygge et nyt hus men pga af uforudsete forhold så varer det bare rigtig rigtig lang tid før man kommer i gang.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 15-08-07 11:14

Enig med Thomas.Haugaard...

For uden de rigtige argumenter risikerer du måske at få et nej, fordi kommunen så mister ejendomsskat, når ejendommen er væk...!

Men er der specifikke bestemmelser i jeres lokalplanen for området eller i servitutterne for ejendommen om pligt til at have opført ejendom på grunden?

Og i sidste ende kan der være meget forskel på fortolkningen af lovtekster. Og hvis man ikke selv er vågen - og måske klager/rejser en sag - kan det blive en dårlig/dyrkøbt erfaring.

Godkendelse af svar
Fra : kpm10

Dato : 03-09-07 17:28

Har idag sendt ansøgning og lagt vægt på både vejret og stand, så må vi se!

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 04-09-07 18:13

Så må vi håbe det bedste