/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
opskrift på randskarpe giffer
Fra : kathy
Vist : 605 gange
200 point
Dato : 14-08-07 15:56

Jeg har fritlagt et billde i photoshop og skal have det til at ligge som det øverste gennemsigtige lag på en hjemmeside.

Når jeg gemmer det som en gif-fil kommer der en hvid grumset outline hele vejen rundt - der ser ikke godt ud på en mørk baggrundsfarve.

Har prøvet med en sort kant hele vejen rundt - stadig den grumsede overgang.

Hvilke indstillinger skal jeg bruge ud over max farver.

Eller er der et andet format, der kan gøre tricket.

med venlig hilsen

kathy

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 14-08-07 16:22

Prøv med png i stedet for.
Wibbi

Kommentar
Fra : Angelica

Dato : 14-08-07 16:34

grundet til den grumset look i billedet er fordi det alm grafik program kender 32 bit = 4294967296 farver

hvor dit gafik program kun kender 8 bit = 256 farver

det er ihvertfald noget i den stil så der er derfor den laver grumst ved farver den ikk kan genkende og hvis man vil undgå dette skal man bruget proff program så om Flash eller lign. for den det er det program man bruger til at lave animeret into script til osv..

mit spørgsmål til dig er det et animation du prøver at gemme eller er det bare et forholdsvis transperat billed du vil have på din side?

Kommentar
Fra : kathy

Dato : 14-08-07 16:51

Har prøvet png, der blev der lagt en baggrund ind. Måske fordi jeg ikke har styr på indstillingere, men fik da vinget gennemsigtighed af.

Der er ikke en animation.
jeg har et lay-out, hvor der bagved et stationær motiv, skal kunne indlæses andet indhold.

Forestil jer en gren, som rager lidt ind over en firkant, med udskifteligt indhold. Det har jeg styr på.
Problemet er, at grenen ikke er randskarp.

Sjovt nok, betragter jeg photoshop som det professionelle program og bryder mig ikke om at fritlægge i Flash, det er alt for upræcist - men prøver.

Tak for nu

Kommentar
Fra : Angelica

Dato : 14-08-07 17:10

nu jeg stadig ikk helt med.. men min ide er hvis du laver samme baggrund som din hjemmeside er i kan du ligge det trans billede ovenpå så det vil sige når du gemmer det har den baggrunden med og så prøv i begge former gif. png. og se om det hjælper nu ellers skal jeg prøve et forsøg hvis du lyster..

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 14-08-07 19:31

når det er til en hjemmeside er der noget med at du skal vælge "gem til web" og foruen at vælge gif også vælge bund - bunden vælger du med ingen

Kommentar
Fra : severino

Dato : 14-08-07 21:34

Prøv at se i den anden tråd du har strøet ud på KANDU

Kommentar
Fra : kathy

Dato : 14-08-07 22:23

Jeg har gemt til web osv.

Problemet er at giffen bliver for grov. Jeg kan ikke bruge en gif med farvet baggrund (og så havde jeg heller ikke valgt et gif-format), for så vil den jo også dække mit indhold med hele rammen og ikke kun med mit 'topskud'.

Men vil afprøve flash-ideen. Og fritlægge billedet der. Det er et forsøg værd.
Forslag er stadig meget velkomne

med venlig hilsen

kathy

Kommentar
Fra : Angelica

Dato : 14-08-07 22:35

det er fordi hvis det er et trans billed eller der er skygge på så kan alm. programmer ikk finde ud af at det er halvt gennemsigtigt og så laver den en dum grim kant.. så der er kun et at prøve og det er flash.. så held og lykke..