/ Forside/ Interesser / Fritid / Computerspil / Spørgsmål
10  Tri 2316
PC nedbrud ved spil af CS
Fra : blank
Vist : 751 gange
100 point
Dato : 13-08-07 22:44

Hey

Vores søn pc (fra marts 07) er begyndt at "låse" sig fast efter 5-10 min. spil, hvis den da ikke vælger at lukke og genstarte.

Når den "låser" billedet er der kun en kold tyrker tilbage.

Er der nogle der kender til problemet og kan løse dette.

Dette sker kun når han spiller CS.

Har en lille ide om, at det måske er blæseren...

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 13-08-07 22:48

tjah, lyder som samme problem jeg også har, det sker dog ikke så ofte, men har alligevel ikk fundet løsningen, skal lige høre, går lyden også i hak?

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 110 point
Dato : 13-08-07 22:50

Det lyder rigtigt med blæseren.....

Den går VARMEDØD

Kommentar
Fra : blank

Dato : 13-08-07 22:52

Nej lyden forsvinder fuldstændigt når spillet fryser.

Kommentar
Fra : blank

Dato : 13-08-07 22:56

Tja, som sagt har jeg også blæseren som skyldig, men syntes at det er lidt tidligt at sådan een fætter allerede "står" af, når pc kun er fra marts i år.

PC er købt på nettet og jeg gruer for, at vi skal sende pc til rep. og så skal vente en evighed for at få denne tilbage. Derfor tænkte jeg at hvis nu det er blæseren (hvordan bliver jeg sikker?) så kan jeg vel købe mig til en der er langt bedre...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-08-07 22:56

Jeg snakker ikke om lyde.....

Processoren bliver for varm - særlig ved spil..... Og så dør den....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-08-07 22:58

Det er IKKE noget en reparation kan klare.....

Der skal en kraftigere blæser på....

Og jeg gætter på vi snakker notebook......

Kommentar
Fra : blank

Dato : 13-08-07 23:01

nope vi taler om en stationær

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-08-07 23:03

Hmmm...

Det ændrer nu ikke svaret, men gør det lidt nemmere at sætte mere "blæs" på....

Står komputeren meget indelukket får den ikke luft nok....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-08-07 23:04

Men det kan også være grafikkortet der ikke er godt nok....

Kommentar
Fra : blank

Dato : 13-08-07 23:08

computeren står på et værelse på omkring 20 m2 på et computerbord hvor kun den ene side (på langs) er dækket af en glasplade. Og den er ikke placeret i et hjørne. Knægten har stort set altid vinduet åbnet. Der bliver ikke røget på værelset heller, men der kommer selvfølgelig støv, da værelset også er hans soveværelse.

Kommentar
Fra : blank

Dato : 13-08-07 23:11

grafikkortet? Burde det ikke havde vist sig for længe siden så?

Han har spillet uden problemer siden marts og det er først her indenfor de sidste 14 dage at det går galt...

Når han spiller Manager 2007 er der ingen problemer. Mener at dette spil også kan trække tænder ud.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-08-07 23:13

Sker det jævnligt så prøv næste gang han skal spille (inden den går død) at lægge støvsugerslangen tæt ved udluftningen på kabinettet.....

Et forsøg værd....Inden I sender den til rep.

Støvsugeren skal selvfølgelig være tændt.... (så den kan suge den varme luft)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-08-07 23:14

Hvad er det for en PC....

Kommentar
Fra : blank

Dato : 13-08-07 23:19

Hmm, sidder her med fakturaen hvorpå der står:

AMD DUALCORE X2 3800+, GEFORCE 7600GT (256DDR3) og en masse andet, hvis det har interesse.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-08-07 23:29

Tja grafikken skulle være god nok.....

Så prøv lige med kølingen.....

Kommentar
Fra : blank

Dato : 13-08-07 23:37

Jep, det med støvsugeren må afprøves i morgen (knægten har sagt godnat - tror ikke at jeg bliver populær hvis jeg starter den nu )

Af gode grunde må jeg vende tilbage imorgen aften. Håber at der bliver kigget forbi, når jeg melder mig igen - indtil da, TAK.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 13-08-07 23:40

Prøv at download Speedfan
http://www.almico.com/sfdownload.php

Programmet kan dels anvendes til regulering af blæserhastighed i PC'en, men ret væsentligt kan det også gengive temperaturen fra de målere, som er i PC'en. Prøv at se på temperaturerne dels når PC'en står uden belastning, og dels efter 5 min. spil. Hvis temperaturerne er gået voldsomt i vejret er det formentligt CPU køleren eller en blæser der er noget galt med.

Kommentar
Fra : blank

Dato : 13-08-07 23:46

Paulus1: Dit forslag vil blive afprøvet imorgen.

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 14-08-07 00:11

hmm, Paulus1, kan du fortælle noget om de forskellige målinger Speedfan laver? den siger nemlig at Temp3 er 128 grader varm :/ det er jo meget og der skal selvfølgelig en blæser på, men kan du sige mig hvor henne i computeren ca. den sidder?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-08-07 10:23

Det er jo primært dine cpuer der skaber varme (bliver varme).....

Og mig bekendt er omtalte grafikkort UDEN blæser men med "silent" køleelement (ret stort vist)

Så mon ikke det primært er grafikkortet der bliver for varmt....

Kommentar
Fra : blank

Dato : 14-08-07 20:46

Den er helt gal med comp. Satte den til at scanne da jeg kom hjem fra job, og da jeg kiggede til den senere, havde den scannet 10% på en 1 time og comp. havde "låst" sig.

En kold tyrker var det eneste der virkede. Så det er altså ikke kun ved knægtens spil, at det går galt. For omkring 2 dage siden blev comp. scannet (iflg. sønnike) og her blev der ingen virus mv. fundet.

Refi: Skal jeg forstå det sådan at jeg ikke kan skifte blæser?
Forsøgte ellers at kontakte firmaet idag, men ferielukket til mandag.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-08-07 20:53

Jo - du kan sagtens skifte blæser.....

Det var derfor jeg spurgte om det var en notebook......

Mon ikke du lige skulle gå en tur på www.malwarecheck.dk og få den tjekket ordentlig af inden der tages midler i brug der måske slet ikke er nødvændige....

Lad bare dette stå åbent imens.... Måske kommer der et guldkorn...

Kommentar
Fra : Nickoe

Dato : 14-08-07 20:57

Det kan da også være at køleren af en eller anden grund ikke sidder ordentligtfast på processoren og dermed ikke køler nok.

</nickoe>

Kommentar
Fra : blank

Dato : 16-08-07 21:40

Så er jeg på banen igen. Prøvede flere gange med en scanning og den lukkede ned hver gang eller frøs. Først efter at have pillet kabinettet af er det lykkedes at få grundigt scannet comp. og den fandt intet.

Så nu ved vi så at det helt sikkert er et varmeproblem. Hvordan finder jeg så ud af, hvilket?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-08-07 21:47

Pil kabinettet af igen - og kør med den åben......

Men HUSK ikke pille ved noget.....

Går den ikke ned er det næsten 100% sikkert grafikkortet der ikke køler nok....

Kommentar
Fra : blank

Dato : 16-08-07 21:52

okay, knægten sidder og spiller i øjeblikket. Vi afventer/tester så denne. Vender tilbage - men nok først imorgen.

Kommentar
Fra : blank

Dato : 20-08-07 20:51

Nu har knægten hele weekenden kørt med kabinettet af og nu "fryser" denne ikke mere. Så langt så godt.

Til gengæld får han et popup vindue der fortæller at comp. lukker ned, hvorefter nedlukning sker. Dette ske i gennemsnit 1 gang daglig. Maskinen genstarter ikke.

Er det så stadigvæk grafikkortet der ikke køler nok?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-08-07 20:58

Det er så afklaret at den mangler køling.....

Popup vinduer der truer med den slags skal du lige få tjekket på www.malwarecheck.dk

Det kunne være virus.....

Kommentar
Fra : blank

Dato : 20-08-07 21:03

Har gennemført en fuld og grundig scanning af system (nyt sikkerhedsprogram) og den fandt intet.

Når den (grafikkortet) nu mangler køling, skal der så indkøbes nyt kølesystem, eller er det kølepasta vi taler om?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-08-07 21:23

Muligt pasta kan gøre det, men eller en extra blæser på grafikkortet...

At du har scannet er IKKE ensbetydende med der ikke er noget....

Sådan en popup bør ikke forekomme....

Så gå nu lige ind og læg en hijackthis log på siden....

Vejledning findes der - det er arlet og stl_s der hjælper dig......

Kommentar
Fra : blank

Dato : 20-08-07 21:33

okay okay, men det må blive imorgen. Sønnike er gået til køjs. Det har været en hård dag for ham.

Vidste ikke at Arlet fandtes på www.malwarecheck.dk (he he - pr. 18/8-07) Er ellers vant til www.spywarefri.dk men det er da værd at prøve med en hijackthis log.

Vender tilbage - og indtil nu tak.

Kommentar
Fra : blank

Dato : 22-08-07 21:57

Nu er comp. blevet tjekket for snavs af arlet og stl_s og der var ikke noget på loggen.

Har derudover haft kontakt med firmaet der har solgt pc , som sender en ekstra blæser til mig. Denne skulle jeg så modtage i morgen, så vi må vente indtil da.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-08-07 22:05

Så håber vi popup også forsvinder når der kommer blæs på

Godkendelse af svar
Fra : blank

Dato : 23-08-07 21:55

Nå refi, nu har knægten kørt hele aftenen UDEN nedlukning. Han skal til LAN (spilleweekend) fra i morgen, så vi tror og håber at vi har fået løst problemet.

Tak for dine hjælpende ord og gode råd. Super at du holdte tråden ud.

GOD WEEKEND

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-08-07 22:08

Selv tak...

Og god weekend til dig også.....