/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Maling af trægulve
Fra : jullebassen
Vist : 467 gange
100 point
Dato : 13-08-07 19:45

Ved I, om man kan få håndværkere til at male ens trægulve, eller om det er noget, man selv skal gøre? Og hvis man kan betale sig fra det, er det så "gulvmænd" eller malere, man skal have fat i?

På forhånd tak:)

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 13-08-07 19:56

Hvis du mener male med alm. maling så er det en maler du skal have fat i. Det er ikke ofte folk maler deres gulve så han vil nok foreslå en stærk lak ovenpå så det holde. Har gulvene været lakeret før skal der slibes godt ned
er det derimod afhøvling og lud eller oliebehandling så er det en gulvmand du skal have fat i.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-08-07 19:57

Hvad skulle en håndværker/maler ellers lave?

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 13-08-07 21:14

Du skal ha fat i maleren hvis du skal ha malet gulvet, og lud af gulvet kan maleren også klare.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-08-07 09:14

Overvej tre gange hvilken slags maling du vil have på et gulv. Det skal være en speciel type, som tåler slid, og som fabrikanten anbefaler til gulv.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 14-08-07 11:26

Tænk også på at gulbrædder giver sig det kan give revner i malingen

Kommentar
Fra : pipsen78

Dato : 15-08-07 09:14

Det er en opgave du sagtens selv kan klare, men du skal sætte dig godt ind, at få gjort bunden - altså gulvet - helt klar til behandling. Men af de mest almindelig typer gulvmalinger er der den vandbaserede og den terpentinbaserede. Begge typer kan klare slid - selvfølgelig er terpentinmalingen stærkest, men de kræver ikke overlakering for ekstra slidtstyrke. Hvis det er i privatbolig uden ekstraordinært slid, så er den vandbaserede rarest at arbejde med, da den tørrer hurtigere og den er mest lugtsvag. Den tåler moderat slid - så med mindre børnene får lov til at køre på cykler inde og man konstant går i sko inde, så er den fin nok. Jeg vil dog ikke anbefale den i rum, hvor der i perioder ligger vand på gulvet i længere tid - badeværelse og entre.
Det pæneste resultat får du ved at slibe gulvet godt ned, så du får slebet gamle rester af olie og lud væk og så skal du grunde med en almindelig grunder til træ og derpå give 2-3 lag slutmaling. Så har du et godt resultat. Husk at ladde det tørre rigtig godt igennem inden møblerne sættes ind. Er du usikker på alt dette her og vender hænderne lidt forkert i forhold til større opgaver, ringer du til enten et gulvfirma eller en maler - dog tror jeg ikke det er alle malere der sliber gulve...

Håber du kan bruge det...

Mvh. Pipsen