/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Lokalt netværk, delt printer?
Fra : eeyore73dk
Vist : 622 gange
300 point
Dato : 12-08-07 00:30

Jeg har to pc'er, en med Windows XP og en med Vista... Jeg vil gerne ha' oprettet et lokalt netværk så vi kan dele filer og printer, i øjeblikket er det kun den computer som printeren er tilsluttet som kan udskrive... Jeg har Webspeed (har læst at der er lidt problemer med fildeling der) og computerne er tilsluttet en switch... For en uge siden havde jeg adsl, og der virkede det problemfrit... Jeg kan ikke oprette nogen forbindelse, hverken med den ene eller anden pc... Forbindelsen til Internettet kører upåklageligt... Nogen der kan hjælpe mig?

Kommentar
Fra : return

Dato : 12-08-07 10:10

her er der noget sodm du sikkert kan bruge http://www.startogvaekst.dk/sw10267.asp;-)

Kommentar
Fra : severino

Dato : 12-08-07 10:15

Med en switch skal du bruge statisk IP-adresse, hvor du med en router kan benytte både statisk og dynamisk.
Problemet med en switch er, at den er intelligent-dum. Den kan styre den direkte vej til et anden lokal enhed, men kan kun tillade en forbindelse ud på nettet, for hver IP-adresse du har fået tildelt af din ISP.
Routeren kan der imod styre mange forbindelser på samme udgående IP-adrese, og vil også kunne tildele lokale ip-adresser til de tilsluttede enheder.
Printeren kan du dele på flere måder, enten via en printerserver som separat eller indbygget i routeren; eller du kan køre printerdeling på den maskine den er tilsluttet og der skal så være installeret printerprogram på den anden.
I modsætning til routeren, så kræves der, at den maskine hvor printeren er tilsluttet skal være tændt for at der er adgang til printeren.

Kommentar
Fra : eeyore73dk

Dato : 12-08-07 11:16

return - er allerede gjort, men finder jo ikke nogen anden pc eller printer...

severino - jeg har haft Webspeed før, og der fik jeg det til at virke med den selvsamme switch, jeg kan bare ikke huske hvordan... både netværk og printerdeling... Men vil du anbefale mig at købe andet udstyr??? En router i stedet for en switch? Og kan det så sammen med Webspeed? Og hvorfor virker switchen så med adsl og ikke med Webspeed?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 12-08-07 12:27

Oftest er det sådan at ved en adsl opkobling stiller ISP gerne 2 IP-adresser til rådighed (TDC), hvor der med WebSpeed, som er kabel basseret normalt kun er en IP adresse til rådighed.
Switchen vil derfor kræve en ISP-IP for hver linie du skal have ud af huset, hvis de skal på samtidig.

Routeren er langt mere intelligent, da den deler netværket i et globalt og lokalt netværk, som bl.a. giver en sikkerhed i form for denne adskillelse. Du kan endvidere selv vælge om WAN skal være statisk/dynamisk uafhængig af om lokalnettet er statisk/dynamisk.
Du kan så med fordel vælge en router med trådløs forbindelse og med indbygget printerserver. Her er der flere versioner af disse tilslutningsmuligheder, alt efter temprement.

Måske har du haft to IP-adresser på den tidligere webspeed!

Jeg kender ikke vista, andet af omtale. Den er stadig så ny, at der stadig må være børnesygedomme, som skal løses endnu.

Køre du statisk eller dynamisk på dine to PC'er?

Kommentar
Fra : eeyore73dk

Dato : 12-08-07 12:30

Jeg har to dynamiske ip-adresser... og det havde jeg også sidst

Kommentar
Fra : severino

Dato : 12-08-07 12:48

Mit bedste forslag er at skifte til en router!

Som det er nu, skal du faktisk ud over nettet, når du skal have forbindelse med den anden maskine, og du skal så kende dennes IP-adresse eller computernavnet i workgruppen.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 19-10-07 18:24

hej må jeg spøgere om noget, jeg har selv lige fået web speed, og en ny blærbar med vista, og min gamle maskine er en xp pro mask. de er begge på nettet via switch, men de kan ikke finde hinanden på lan, og dog, på vista kan på netværksoversigtskort kan man se hele netværket, dog ikke logge ind. plase help

Kommentar
Fra : severino

Dato : 04-11-07 11:15

Edison var en klog mand, man kan sige han havde pæren i orden!
Men han vidste ikke noget om computere, for den var ikke opfundet på hans tid, selv om man allerede den gang var i den digitale barndom. (tænd-sluk-tænd-sluk o.s.v.)
Så edison du må lige forklare lidt nærmere om dit systems måde det er strikket sammen på:
1) Statisk / Dynamisk
2) Switch/router
kan du komme på samtidig med begge maskiner?