/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Lukke ventilerne i soklen
Fra : zakdk
Vist : 3888 gange
400 point
Dato : 12-08-07 00:00

Vores hus fra 1955 er udstyret med ventilationsåbninger i soklen rundt om hele huset. Vi har 10-15 cm krybekælder under gulvet, som ikke er isoleret. Vi skal nu i gang med at skifte gulvet og er i tvivl om, det er en god idé, at lukke ventilerne og fylde krybekælderen op med rockwool.

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 12-08-07 00:12

det kommer an på om I stadig skal have krybekælder for så skal der stadig være ventilation men ellers må dee godt lukkes hvis det f.eks er beton der er det nye gulv

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-08-07 00:41

Hvis du ikke har fugtspærre mod jord i krybekælderen, må du Søreme ikke lukke for ventilationen. Så kan fugten kun gå ét sted, nemlig op og rådne dit nye gulv
mvh
pbp

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 12-08-07 09:35

Du må under ingen omstændigheder lukke åbningerne. Der skal være udluftning under gulvet, du vil få vrøvl med dit forsikringsselskab, de vil ikke dække skader hvis u har dækket hullerne. Vær glad for de huller de holder krybekælderen tør.

Kommentar
Fra : zakdk

Dato : 12-08-07 09:47

Der er beton under krybekælderen. Selvfølgelig ville jeg lægge en fugtspærre under isoleringen. Grunden til spørgsmålet her, er at halvdelen af dem jeg har spurgt har anbefalet at lukke hullerne, den anden halvdel siger nej. Hvem skal jeg lytte til ?

Kommentar
Fra : hennooah

Dato : 12-08-07 10:21

Jeg har haft samme type krybekælder.
jeg lukkede hullerne om vinteren fordi det trak op gennem gulvet, men så fik jeg besøg af en forsikringsmand ang. tilbud.
han sagde at jeg straks skulle fjerne de isoleringstotter jeg havde sat i ellers ville forsikringen ikke dække hvis der skete skade i stuen. Så lad være med at lukke så længe du har krybekælder.
Mine huller er senere blevet lukket da jeg har fyldt krybekælderen op med 220 mm flamingo og 10 cm beton med gulvvarme.
Det kan garanteret ikke gøres bedre.

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 12-08-07 13:26

du har ikke svaret på om det nye gulv ere betongulv eller "svævende trægulv" .
er det trægulv ovenpå det gamle må du IKKE.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-08-07 21:01

Du må forklare omhyggeligt hvordan din gulvopbygning er. Ellers kan du ikke få et råd der dur. Du får ellers kun de sædvanlige kan du svar, der bygger på ingenting, og heller ikke er mere værd.

Kommentar
Fra : zakdk

Dato : 12-08-07 21:47

Betondæk med 17 cm krybekælder over. Der er ingen isolering. Strøer understøtter undergulv og parketgulvet. Ventilationsåbningerne findes rundt om hele huset, og sidder i soklen. Håber det er forklaring nok.

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 13-08-07 02:13

Den bedste løsnong ser ud fra det sidste ud til at være løsningen med flamingo + støbt gulv. Der findes løsninger så du kan bevare krybekælderen og lukke hullerne, men ingen af dem er sikre og du har stor risiko for skadr, eller i det mindste dårligt indeklima. Desuden er der ikke plads til ordentlig isolering med luft under til ventilationen, hvilket igen peger på løsningen med at støbe.

Accepteret svar
Fra : sybil3

Modtaget 400 point
Dato : 13-08-07 11:49

Hmmm

Hvis du har 17 cm er det kun en meget tynd krybekælder, hvis du skal lave nyt gulv, skal det vel isoleres, alt andet ville være tåbeligt...

Hvilken type gulv skal du have? Skal det være et 13mm klik gulv, så kan det være en god ide at støbe, men der er faneme ikke meget plads til isolering (9cm isolering + 8 cm beton)

Alternativet, når du har et beton lag i bunden er at fjerne hele den eksisterende strøkonstruktion, og udlægge en dampspærer, og lave opklodsning + nye strører, og fylde hele det nye gulv ud med isolering. hvis du skal have gulvarme kan dette laves med varmefordelingsplader. Gulvet skal så være et rigtigt plankegulv.

Men du skal først en tur på bibliotektet, og finde "TRÆ 41, Trægulve 1 - lægning og reparation"

Det eneste jeg er i tivl om er hvilke krav man skal stille til det betonlag, du har under dit gulv. Skal der være kapilærbrydendelag under? og hvordan er det med damspær og isolering og "max 1/3 inde" reglen.

Jeg har 13cm mellem mit betonlag, og overkant af færdig gulv, jeg laver med dampspær+strøer+isolering+ varmefordelingsplader+ 28 mm plankegulv.

Vi har med vilje valgt et plankegulv på strøer, i vores nye hus, fordi det føles rigtigt, det har den rigtigte lyd når du går på det....

Gadvide om årsagen til de mange forskellige svar, ikke kan henføres til mængden af kende detaljer.

Det er et stort projekt du går igangmed, for at være helt sikker ville jeg sku kontakte en rådgiver, det bør ikke koste mere end et par tusinde kroner, men så kan du også lave dit projekt sikkert og godt....

Michael

Kommentar
Fra : zakdk

Dato : 13-08-07 21:57

Hej Michael (sybil3)

Det virker som om du har rimeligt styr på dette emne. Men hvad med ventilationsåbningerne ??
Skal de forblive åbne eller kan jeg lukke dem, og lave en konstruktion magen til din (jeg vil dog ikke lave gulvvarme)

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 14-08-07 16:31

Hvis du laver det med damspær skal den føres op og klemmes fast under dine fodlister, det gør at der ingen brug er for dine ventilationshulder...

men bemærk at jeg kun har prøvet det i et nyt hus...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-08-07 19:11

Jeg har ikke forstand på ovenstående, men vil bare lige give et link som bliver brugt af murere

http://www.mur-tag.dk/muc/search/asp.asp?ord=Ventilation

God arbejdslyst

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 14-08-07 19:16

Hvoirfor alslutter du ikke dette spørgsmål???????????

Du har da fået svar nok.

hawaii7

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 14-08-07 21:08

Gå ind og studer denne side, og læs/download "den lille lune" m.fl., og du vil høste en masse visdom.
http://www.rockwool.dk/sw8741.asp

Kommentar
Fra : lasse_murer

Dato : 15-08-07 16:20

Så længe du støber beton gulv kan du godt lukke ventilationen.. Men kun der, der er støbt ned til.. de andre må du ikke lukke.. Alt det med sondulit og rockwool har du styr på..
God arbejdslyst

Godkendelse af svar
Fra : zakdk

Dato : 21-08-07 18:38

Tak for svaret sybil3.