/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Fejlkoder til aeg opvaskemaski
Fra : rogge78
Vist : 14831 gange
100 point
Dato : 11-08-07 23:00

Hej, vi har en opvaskemskine af mærket aeg elmatic 50866, når vi starter den går der få sekunder så kommer fejlkode 30 frem, er der nogen der ved hvad det betyder

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 110 point
Dato : 11-08-07 23:31

På vores AEG Favorit betyder det at vandbeskyttelsen er aktiveret.
Typisk en utæthed, Electrolux kundeservice (de servicerer AEG) oplyste at jeg skulle trække makinen ud og tippe den 45 grader, så skulle kontakten deaktiveres, men man skal finde årsagen da det ellers bare sker igen.
På vores var det spulearmen i toppen (til knivskuffe) der var hoppet ovenud så der løb vand ned i kabinettet.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-08-07 23:34

Her er hvad servicemanden skrev (det står faktisk i manualen), men som nævnt så var det bare en anden årsag på vores,

Citat
Fejl 30 er oversvømmelsessikring på bunden af maskinen, tag maskinen ud fra
køkkenbordet og tip den til den ene side, så
er fejlen resat.
Årsagen kan være forstoppet bundfilter inde i maskine.

Kommentar
Fra : rogge78

Dato : 12-08-07 20:33

1000 takker, det virkede

Godkendelse af svar
Fra : rogge78

Dato : 12-08-07 20:34

Tak for svaret BjarneD.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-08-07 21:02

Tak, Electrolux service der i sin tid gav mig svaret på e-mail og som kom og udbedrede fejlen på garantien uden kontakt til butik eller kvittering fremvist..

Kommentar
Fra : khk360

Dato : 20-09-07 21:39

Har en AEG Favorit 40850 U, der også viste fejlkode 30. Tippet virkede også her

I dette tilfælde var det vist blot filteret der var helt stoppet af æblesnask fra vores frugtpresser. Den skal man åbenbart sørge for at skylle af inden den ryger i maskinen...!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-09-07 21:48

På vores AEG Favorit 60850 vil det være fejlkode 20 hvis der er snask i filtret der stopper for afløbspumpen, og kode 30 kommer hvis der bliver vandspild ud i kabinettet så vandbeskyttelsen aktiveres.