/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Minishunt og direkte fjernvarm
Fra : alvinanker
Vist : 8971 gange
35 point
Dato : 11-08-07 20:27

Jeg har - vejledt af svar på kandu.dk - besluttet at anvende en Roth minishunt til at regurlere gulvvarmen i et 8 m2 bryggers. For at være helt sikker på at Roth shunten kan tilsluttes direkte fjernvarme mailede jeg spørgsmålet til Roth som svarede: Vores Roth minishunt må gerne tilsluttes direkte fjernvarme, der må dog max være en trykdifferens på 1 bar, hvis dette ikke er muligt monteres en trykdifferensregulator.
Det svar kan jeg ikke forså, idet jeg ikke aner noger om trykdifferens og hvad en trykdiffernsregulator er. Er det noget som skal måles eller regnes ud? Hvad er en trykdifferensregulator?

Mvh

Alvin

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 35 point
Dato : 11-08-07 22:44

Man skal ikke rode med vvs, når man intet kendskab har til det mest elementtære.

Fjernvarme har et tilgangsrør og et returrør. Bor man lavt er der stort tryk i dem begge, og bor man højt i forhold til varmeværket er trykket lavere.
Det der betyder noget for strømningshastigheden er således ikke trykket irørene, men forskellen i trykkene i de to rør. Det er differenstrykket.

Hvis det er stort ( når man bor tæt på varmeværkets pumpe) vil selv en lille åbning ien ventil få vandet til at piske igennenm med atøj, og det bliver svært at regulere uden oversving og måske direkte selvsving i reguleringssløjfen. Det er her vvs idioterne( og de er mange) gør forkert.
Trykdifferensen kan reguleres ned med særligt udstyr.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-08-07 22:46

Hvis du vil finde differenstrykket kan du nemmest sætte et manometer på hvert rør og notere forskellen.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-08-07 23:43

På centralvarmesiden må du selv montere radiatorer/gulvvarmeslanger.
På selve fjernvarmesiden må du ikke ikke lave noget. (værket bliver meget sur hvis der kommer for varmt vand retur)

Kommentar
Fra : alvinanker

Dato : 12-08-07 15:33

Transnor
jeg er helt enig i dit udsagn "Man skal ikke rode med vvs, når man intet kendskab har til det mest elementtære" Mit problem som lægman er at man ikke kan gennemskue rigtigheden af de svar man får fra de faglærte. To af hinanden uafhængige VVS installatører har bedyret at de ville montere xx-shunt hos mig på trods af at procducenten har specificeret at den ikke kan sættes på direkte fjernvarme. Den ene installatør mener at det er fuldstændig ligegyldigt hvilken type PEX man anvender, hvorimod den anden mener at det skal være en speciel type til dirkte (meget varm) fjernvarme. Den ene har monteret PEX rør til brugsvand men glemte lige at putte nogle dimser i enderne af rørene når han brugte klemfittings. Ja de kan jo selv gætte hvad resultatet blev.

Du kan være helt rolig for at jeg ikke skal rode med noget men belært af erfaringe er lidt "second opinion" ikke at foragte.

Mvh

Alvin

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-08-07 18:12

Transor har temmelig meget ret. I VVS-branchen er man vant til at nøjes med præinstillinger og prøven sig frem. At måle på tingene og danne sig noget viden er aldeles uddøende. Man læner sig i fortvivlende grad op ad katalogværdier og leverandøroplysninger. Hvorfor? Fordi man bare bevistløs laver tingene store nok. Er der behov for 100 kW varme, installeres et fyr der kan levere 200 kW osv. I et enfamilieshus er måske 5-7 kW nok. Gasfys der yder mindre en 15-20 kW findes nærmest ikke.

Inden VVS branchen overfalder mig, skal det siges jeg har allernærmeste erfaring med dette, ved at have exeleret i VE, Køl OG VVS. Og de sorte aner simpelthen ikke meget mere, end hvordan du skruer rør sammen. Eksempelvis, søg tilbage i kandu og se Dova's VVS mand hårdnakket påstå at trækedler ikke behøver akkumuleringsbeholdere - det giver varmespild????!?!? En opringning til Rene fra Varmehuset afslører at du kan tune virkningsgraden fra lidt til noget tåleligt ved netop at gøre det. Og han lever af at vide noget om kedler (og beholdere) .

Selv dem der forventes at være særdeles kloge (mange artikler hvor man høvler på de andre i VVS-Bladet), skal vi hjælpe med elementære ting. Foruroligende.

Differenstrykregulator, er en dims du bruger til at mindske forskellen mellem indgående og udgående tryk i fjernvarmen. Er denne for høj, skal ventilen i shunten optage (yde) temmelig meget tryk, hvilket den så åbenbart ikke er beregnet til. Derfor ryger den ud i det yderste af dens reguleringsområde og regulering bliver ringe og upræsis. Såehhh er der rimelig med knald på dit fjernvarme, og har du ikke en differenstryksregulator på systemet i forvejen, var det nok en god ide at montere en sådan. Eller finde dig en VVS-mand der har den fornødne viden (ved dårlig hvem jeg skal anbefale, selvom jeg har været ansat i DK's største VVS firma).

Kommentar
Fra : Yatowi

Dato : 12-08-07 18:58

Der er åbenbart mange meninger om hvem der ikke du'r til hvad og hvorfor, men for at finde ud af om du har en differenttryksregulator siddende, er det vel væsentligt at du ved hvordan sådan en ser ud. Tjek dette link. Det kan måske hjælpe dig på vej...

http://varme.danfoss.dk/Content/f215c6c8-e9bc-49c8-b351-2bfe4b6596f1_MNU17406496.html

Held og lykke med det..

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-08-07 19:02

Jeg forstår din fustration.
Ikke alle VVS'er er lige gode, desværre. Mange er fuldstændig ligeglade med det de laver.
Der er kun een løsning på hvilke pexrør der bruges til hvad.
Her er et firma som ved alt om pexrør
http://www.uponor.dk/templates/Page.aspx?id=1764

Her er den kobling som bør bruges. (Alm. klemfittings er for amatører)
http://www.uponor.dk/templates/Page.aspx?id=1764

Har du ikke en (retur) radiatorstreng den gulvvarme kan "køre" med på.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-08-07 21:26

Jeg forstår dit problem alvinanker.
Desværre er der alt for mange i den branche, som gør forkert, og siger det er ligegyldigt.
Monteringsanvisninger og driftsinstruktioner smider de væk, fordi de er skrevet med bogstaver, og dem fik de aldrig rigtig lært at læse i skolen. Det var derfor de kom til noget praktisk.

Desværre kan jeg heller ikke fortælle dig hvordan du finder en af de få gode seriøse i branchen

Godkendelse af svar
Fra : alvinanker

Dato : 14-08-07 12:30

Tak for svaret transor.