/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Nikon optik
Fra : Lionje
Vist : 946 gange
50 point
Dato : 11-08-07 13:02

Jeg er blevet tilbudt et Nikon ED AF bl 2.8 80 - 200 mm. Er der nogen, der har erfaring med dette optik? Kan det bruges optimalt til Nikon D100? Hvad må prisen være? Venlig hilsen

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 11-08-07 13:27

Det er en glimrerende optik! Ingen tvivl om det. Du skal bare huske at du har en forlængelsesfaktor på 1,5, så det kommer til at svare til 120 - 300 mm.
For den rigtige pris kunne det være en god idé at checke brugtmarkedet på www.fotokritik.dk

Accepteret svar
Fra : 100

Modtaget 50 point
Dato : 28-08-07 22:38

Hej,

Nikons ED optikker er de klareste og mest skarpe på markedet (dog vil der være nogle, som mener noget andet). Jeg selv kører med nikons ED serie på mit D200.
Jeg ser en fordel i at købe optikker, som er af den nyere serie - altså dem med et D efter blænden.

2.8 i blænde er utroligt dejligt at arbejde med, og kan give en lækker effekt - samt en masse lys . Fx godt til koncerter eller andre tidspunkter med begrænset lys.

80-200mm er en god brændvide at rende rundt med, og giver en fornemelse af at du har fat i noget rigtigt kram. Men alligevel vil jeg sige at du kan udnytte dine penge, mere ved fx at købe Sigma opjektiver (fx en 70-200mm 2.8 - http://www.dpreview.com/news/0505/05052003sigma_70-200mm.asp) - eller vente til der er råd til et af nikons udgaver med VR. Fx Nikon 70-200mm f/2.8 VR (http://www.kenrockwell.com/nikon/70200vr.htm)

VR (Vibration Reduction) giver dig muligheden for at tage lysere billeder med mindre rystelser. Og det kan altså betale sig, at invisterer i sådan en.

Til slut vil jeg lige ønske dig alt held og lykke med dit optik-kiggerri. Og tjek fx dba.dk eller foto nyhedgruppen (http://groups.google.dk/group/dk.marked.privat.foto?lnk=sg&hl=da) - der er masser af brugt udstyr. Dårligt som godt.. høhø.. Vælg noget godt

Nåh ja.. Opjektivet passer forresten super til D100 :D

Med venlig hilsen

Godkendelse af svar
Fra : Lionje

Dato : 31-08-07 12:44

Tak for svaret 100.