/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Typiske problemer med ford ka!
Fra : Hvidtiger01
Vist : 8486 gange
50 point
Dato : 11-08-07 09:30

Jeg har stilt nogle spørgsmål herinde før ang min ford ka. Det ene spørgsmål var at en meget svag banke lyd fra motoren når man trykker på gaspedalen.(Kan dog kun høres ved lav fart da den ikke er særlig høj). Jeg har ledt på nettet efter de typiske problemer ved ford ka´s motor og fandt nogle engelske sider. Der stod at ford ka´s ejerere tit har klaget over tapping eller rattling noise fra motoren, hvilket lyder som det problem jeg har. Der stod at det oftest var the tappets som oversat betyder ventilløftere!.. Og på ældre modeller hvilket min er (1998), er det camshaft som er knastakslen.. Kan det passe?

Det andet var at speederen satte sig fast eller den ikke ville slippe gassen når man gassede op og koblede ud når man skiftede gear. Dvs det lød som om man stadig havde foden på gaspedalen. Det var åbenbart også et typisk ford ka problem!. Det var næsten altid den enhed som de kalder for "idle air control valve".. Den skulle enten renses meget forsigtigt eller skiftes ud. Ikke fordi den er ret dyr, har fundet en på nettet til 30 pund som skulle passe til min model. Jeg har nemlig haft den renset og den kørte rigtig godt bagefter. Men der gik ikke længe før den gjorde det igen hvor jeg gjorde det samme, men det hjalp ikke længe. Så tror I bare at jeg skal købe en ny og kan det passe at det er et typisk problem?

Mvh Hvidtiger

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-08-07 11:34

Det "typiske" i dit problem er alderen - det ER en 9 år gammel MEGET LILLE bil (motor)

Så inden du begynder en større udskiftning var det måske værd at overveje et skifte af bil....

De problemer du har nu er "kun" begyndelsen - det bliver hurtigt til mere.....

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 11-08-07 16:20

Ja vi har været en tur omkring Ka'en før og da du selv har fundet emner på nettet, så har du også en idé om de mest almindelige problemer med Ford Ka... måske du kan nikke genkendene til nogle af problemerne på http://www.mandagsbil.dk/asp/oversigt/oversigt_modeller.asp?BilmodelId=119 klik på link ude til højre Læs mere...
Meeeen som refi er inde på, så er det nok på tide at kigge sig om efter er "afløser" inden du poster alt for mange penge i din dyt - OK! GBP 30 er til at overleve... og på den anden side, så er 75K ikke alverdens - ref. dit tidligere: Det er en bette Ford Ka 1,3 fra 1996.. Den har ikke kørt ret langt. 75000km under indslaget http://www.kandu.dk/Spg107868.aspx så hvis bilen ellers ikke er ved at ruste op, ja så kan du roligt ofre et par tusser, uden der er noget forgjort i det.
Held og lykke med Ka'en
NB:
Livet er for kort til Ford

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 11-08-07 16:54

Da man ved at købe brugt bil, blot køber en anden mands problem vil jeg mene at det måske ikke er den bedste løsning.
Alle biler har deres små skavanker.

Kommentar
Fra : Hvidtiger01

Dato : 12-08-07 10:15

Der er ingen rust på den og den blev rustbehandlet sidste år og synet. Vi købte den her for 2 mdr siden, så at skifte den ud ville nok være liiige hurtigt nok!.. .. Selvfølgelig har den nogle små skavanker hvilket vi også regnede med, men vi købte den bla fordi, at den var meget godt vedligeholdt, en ejer og alle servicepapirene var med på den og den ikke havde kørt så langt. Men ja, den er jo ikke helt ny længere. Dog er den fra 1998 og ikke 1996 som jeg vidst nok kom til at skrive tidligere. Men nu har jeg bestilt en ny "Idle air control valve" over nettet til 413kr med forsendelse. Så må vi se om problemet bliver løst!. Men det er jeg ret sikker på at det gør.
Men når man køber brugt bil skal man næsten altid være sikker på, at ofre noget på den da de fleste er kommer i det jeg kalder for "reservedelsalderen"... Vi har haft den nede hos Nellemann som er en ford forhandler og værksted for at få set på de knirkelyde som der var i starten. Det var de to kødben som de kaldet dem foran som var færdige og nogle bøsninger i bagstøddæmperne. Dem skiftede de så og nu knirker den ikke længere. Men de måtte da også indrømme, at den var flot af sin alder og godt vedligeholdt. Så vi gik jo stolt defra.. ...

Mvh Hvidtiger

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 50 point
Dato : 12-08-07 10:22

Der kan du sikkert også også have bil nogle år endnu.....

Småskavankerne må man så leve med og på et tidspunkt opveje om fortsat kørsel er regningerne værd....

Alle biler skal vedligeholdes - også nye - så udgifter vil der altid være.....

Hovedsagen er da at I er glde for den og den gør det den er købt til....

Sålænge problemerne IKKE er større - så er det jo bare skønt....

Kommentar
Fra : Hvidtiger01

Dato : 12-08-07 10:34

Det håber jeg ihvertfald ikke at de bliver!... For den "Tikke" lyd fra motoren kan jo bliver en dyr en at få lavet hvis det viser sig at det er knastakslen og ikke bare ventilerne.. Men jeg tror at det er ventilerne for den gør det altså kun når man trykker på pedalen og den er meget lav. Så snart man kobler ud og slipper pedalen holder lyden op!.. Så hvis det var knastakslen ville den så ikke også være der selvom pedalen ikke er trådt ned??

Mvh Hvidtiger

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-08-07 10:41

Knastaksel tror jeg så som så ikke på - Det er ikke den der bliver slidt først.....

Men det er svært uden selv at høre det....

Kommentar
Fra : Hvidtiger01

Dato : 12-08-07 10:50

Ja det er det der tit er problemet herinde!.. Det er mange gange meget svært at gætte sig til hvad det kan være, da I jo ikke i mit tilfælde har hørt lyden osv osv.. Men læste bare, at i ældre ford kaér har de netop det problem med knastakslen. Men som skrevet stod behøver det ikke at være den. Læste også at i de fleste biler i dag er knastakslen i motorblokken og at der ikke er ret mange modeller i dag hvor den ikke ligger derinde. Bla ford ka er den ikke derinde... Ikke fordi det siger mig så meget, men det kan være at det siger dig noget??

Mvh Hvidtiger

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 12-08-07 12:12

Tikkelyde kan komme fra mange steder, og det er svært at udtale sig om, når man ikke kan lytte til lyden
Som nævnt tidligere, så kan det være ventil-problem inkl. ventilløftere, det kan være knastkæden (hvis Ka har det?), ja det kan være din generator, vandpumpe... listen er land, da den omfatter alle bevægelige dele. Der er ikke andet at gøre end prøve sig frem... eller holde ind forbi et aut. Ford værksted, de har kendskab til de fleste lyde... og sikkert også "det der er almindeligt" for din Ka, da den jo ikke er helt ny, så der er 100% sikkert et godt erfaringsgrundlag hos den (Ford).
Udgifter har man på alle biler... nye som gamle, så det skal du ikke falde i svime over

Godkendelse af svar
Fra : Hvidtiger01

Dato : 14-08-07 20:19

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-08-07 20:57

Selv tak....