/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Berner Sennen?
Fra : Schou01
Vist : 3757 gange
200 point
Dato : 10-08-07 22:26

Hej

Så er beslutningen taget, vi vil gerne have en Berner Sennen.

Er det nogen her, der selv har en Berner Sennen eller kender til dem, som vil giver deres erfaringer videre?

Hvor er jeres hunde købt og kan de opdrættere anbefales?

Skriv gerne lige fra leveren, alle oplysninger kan bruges.

På forhånd tak

Hilsen

Kristina

Kommentar
Fra : breezy

Dato : 10-08-07 22:31

hej

jeg kendet engnag en der hed dan hansen, hans kennel hed noget med herletteas. han var fra omkring holbæk egenen, jeg var hjemme hos ham engnag og hans hunde var så lækre og flotte prøv at søge på ham.

mvh breezy

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 10-08-07 23:19

Hej.
Prøv at kigge på DKK side og Berner sennen siden. http://www.berner-sennen.dk/
http://www.dansk-kennel-klub.dk/1 . Du kan også tage på udstillinger og se dem der bliver vist frem fra de forskellige kenneler. Jeg kan se at der er 73 berner sennen hunde tilmeldt i morgen i Vejen og 81 om søndagen så der er da noget at se på.

Hilsen Karen.

Kommentar
Fra : cjaab

Dato : 11-08-07 08:14

Hejsa!
Vil da lige ønske tillykke med dit valg af hund, for det er bare en dejlig hund!
Min tante har 2 af slagsen og har lige haft hvalpe i den ene, så der er der ikke flere hvalpe, men hvis der skulle komme igen inden for den nærmeste fremtid, kan jeg da lige give besked...
Ellers ville jeg gøre som nannahund siger og tage på div. hundeudstillinger og snakke med de forskellige folk. For tit er der ventelister på hvalpe (hvis forældrene er fine), og der kan man af og til komme ind i rækken før de andre, hvis man får snakket godt med avlerne....
Ellers vil jeg lide ønske dig held og lykke med at finde den rigtige hund

Kommentar
Fra : Schou01

Dato : 11-08-07 09:04

Hej igen

Vi har allerede planlagt at tage til Viby Sjælland den 16. september, hvor der er udstilling.

Jeg tænkte mere på om nogen havde nogen erfaringer med Berner Sennen, som de kunne give videre, gode som mindre gode?

Eller er der nogen der har nogen gode råd til os?

God weekend

Kristina

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 11-08-07 10:15

Ja, racen er meget udsat lige p.t.:

[PDF] Racebeskrivelse af Berner Sennen/Bernese Mountain DogFiltype: PDF/Adobe Acrobat - Vis som HTML
Berner Sennen har en gennemsnits levealder på 7,5 år. 42 % af alle Berner Sennenhunde dør af. kræft. Kræft. Kræfttypen Malignhistozytose dækker 70 % af de ...
www.hasf.dk/webmascot/includes/helpers/file_handler.php?fileid=78 -

Og HD.

Kommentar
Fra : Schou01

Dato : 11-08-07 11:30

Hej Majbritt

Linket virker desværre ikke fra min computer og PDF filen virker heller ikke

7,5 år - det er da ikke meget. Er der andre der kan bekræfte dette. Jeg troede den ville blive over 10 år. Ved da godt nogen af Bernerne får kræft, men er overrasket over Majbritt's udmelding.

Kristina

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 11-08-07 12:47

Hej Kristina!

Jeg er den heldige ejer af 2 berner sennen hanhunde og jeg er ialt haft 4.

Du har truffet et kanon valg! Efter min mening findes der ikke en bedre hunderace, som passer vi vores liv. Men hold op hvor er der meget at fortælle om racen.... Måske det var bedre at du kiggede forbi mig eller en opdrætter? Jeg bor på Sjælland, ved Slagelse.

Jeg har en danskopdrættet hanhund på 5 år og en tyskopdrættet hanhund på knap 1 år. Men måske du bare skal læse på min hjemmeside om dem:

http://www.sitecenter.dk/berner-sennen

Jeg kommer også til både Viby Sjælland og Brøndby udstillingerne. Og det er en rigtig god ide du har fået med at kigge forbi Viby Sj. Her kommer der RIGTIG mange bernere, vi plejer at være tæt på 100!

Desværre har racen ét minus... Hvis hunden bliver over 10 år er du rigtig heldig. Og det skal man være afklaret med, når man vælger at putte en berner ind i sit hjerte. Jeg har mistet 2. Den først pga sygdom, som han led af fra han var helt lille og den andet på grund af mavedrejning. Men ja, bernernes store udfordring lige nu er kræft....

Hvilke erfaringer vil du gerne have jeg fortælle om? Jeg er klar til at svare, men igen, måske du skulle komme forbi.... Jeg kan snakke hund i flere timer!

Hilsen fra Linda

Kommentar
Fra : hundelene

Dato : 11-08-07 13:13

I et tidligere nummer af månedsmagasinet "Vi med hund" var det en inspirerende artikel om en familie med tre stk af slagsen (+ 2-3 børn). Desværre ved jeg ikke hvilket nummer det var i, men måske kan redaktionen hjælpe.
God fornøjelse med hunden.

Kommentar
Fra : Schou01

Dato : 11-08-07 13:34

Hej MissXX/Linda

Tak for hilsnen - jeg vil glæde mig til at møde dig og dine dejlige hunde i Viby.

Vi bor i Slangerup, så der er lidt langt lige at køre til Slagelse - Viby er vist at vi mødes på midten

Jeg har masser af spørgsmål, men lad os tage det i september.

Avler du også, så du måske får hvalpe i juli/august 2008?

Vi ses
Kristina

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 11-08-07 13:56

Hejsa

Nej, jeg opdrætter ikke. Jeg har jo 2 hanhunde

Men min lille dreng skulle gerne starte i avl til efteråret, hvis hans hofter og albuer er til det! Og så skal han forhåbenligt lave masser af hvalpe i det nye år.

Men jeg kender masser af opdrættere rundt på hele sjælland, så det er sikkert ikke noget problem at finde en opdrætter, som venter hvalpe til den tid. Én ting er at finde hundene, man gerne vil have hvalp efter, det er ikke så svært. Men det vigtigste er at finde en opdrætter, som man falder i hak med. Det er det optimale, når man vælger at få en hvalp. Denne opdrætter vil helt sikkert komme til at betyde meget for jer i årene frem, derfor er det vigtigt at kemien passer. At have en opdrætter, som hjælper og vejleder døgnet rundt er et kæmpe plus! Læs evt. dette, hvis I ikke allerede har gjort det:

http://www.tertzo.dk/page33.html

Ikke fordi I lige nøjagtig skal vælge Tertzo, men Ina skriver det så kanon godt!

Bare husk den aller vigtigste detalje.... DKK-stambogen! Vi har desværre en del "opdrættere" i Danmark som ikke stambogsfører i DKK, og det er der ikke kommet noget godt ud af Dem, der vælger en berner uden DKK-stambog har gjort det, fordi de ikke mener at de skal bruge stambogen til noget. Altså får de hvalpen billigere. Men de sidste par tusind kroner er givet godt ud! Og af skade bliver man klog, læs evt. historien om Lobo på min hjemmeside, den fortæller det hele. Ens kærlighed til hunden bliver ikke anderledes, bare fordi der er stambog på. Derfor gør det lige ondt, den dag man ikke længere kan have hunden. Og stambogen kan måske hjælpe til at hunden bliver lidt ældre.....

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-08-07 15:04

Ja..... DET forstår jeg godt...

Men SE JER FOR!!!!! For som I hører, så har racen en del problemer, der gør at gennemsnitsalderen kun er på 7½ år. Og det betyder altså, at når der nogle af bernerne, der bliver over 10 år, så ER der altså også en del, der ikke bliver 5

Jeg tabte fuldstændig mit hjerte til racen for mange, mange år siden. Jeg har haft 4. Kun én af dem blev over 10. Hun blev 13 år. De tre andre blev 4-2½ og 4½. Og det er simpelthen tudbrølende forfærdeligt at skulle af med en hund, som er SÅ dejlig. Og så ung..

Og hvis man skal af med den på grund af dårlige hofter, mavedrejning, allergi, kræft eller hjertesygdomme, så ER det altså nogle gange sådan, at hunden næppe når at blive voksen før den bliver syg, og fortsætter med at lide resten af livet..
Mavedrejning er også meget almindelig hos de store hanner. Min første berner døde af det..

Et andet problem, som er set i racen -i hvert fald for 5-10 år siden-- er, at kuldstørrelsen tit er forbavsende lille. Når man ser billeder af et kuld bernere, så ser man tit en hel stribe af de dejlige hvalpe. Men virkeligheden er tit en anden. Tit er der ikke mere end 1-3 hvalpe i et kuld. Og det er med til, at der ikke er hvalpe nok til at dække efterspørgslen.

Hvis I alligevel VIL have en bernerhvalp, --uanset hvad--- Så start med aller-allerførst at melde jer ind i bernerklubben. Så får I et lille godt medlemsblad 6 gange om året. I det er der MANGE interessante artikler om lige netop de problemer der er med racen lige nu. Det er rigtig godt at følge med i.
Og så er det ellers om at komme på udstillingerne, som I også er indstillet på.
Når I kommer på en udstilling, så gør jer selv den tjeneste at købe et katalog allerførst. I det kan I se navne og numre og ejere og opdrættere på alle de fremviste hunde. I kan selv skrive notater, og I kan så i ro og mag sidde derhjemme og finde opdrættere på lige netop DE hunde, som I bedst kan lide.
Og I kan også på "Hundeweb" finde ud af HD og AA-status og udstillings- og prøveresultater --ikke bare for hver eneste hund i kataloget, men også for hver hunds familie.

Jeg misunder jer rigtig meget, --hvis I tør..

Og hvalpene ligner bare noget man tror er løgn, -især lige når de er 8 uger... Det er til at miste pusten... Man bliver totalt forelsket...

Kommentar
Fra : Schou01

Dato : 11-08-07 16:01

Hej Linda

Jeg har allerede i går skrevet til Ina, for at høre om hun kommer til Brøndby eller Viby - hun virker nemlig dybt seriøs, hvilket jeg sætter pris på.

Jeg har ingen intension om hverken avl eller udstilling, men jeg vil gerne have en hund der holder mere end 7 år. Jeg kender smerter af at miste en hund og det gør for ondt til at tænke på at vi kun kan have en Berner i måske 4 år, så det vil jeg have en del spørgsmål om til dig og Ina, hvis hun kommer.

Mange hilsner
Krisitina

Accepteret svar
Fra : MissXX

Modtaget 200 point
Dato : 11-08-07 16:22

Hej Kristina

Hvis jeg kender Ina ret, så kommer hun! Det plejer hun.... Men der kommer masser, så der er rigeligt at snakke med.

Hun er i Schweiz lige nu til den store 110-års jubilæumsudstilling, så hun svarer dig nok ikke før en gang i næste uge.

De opdrættere, der ikke er i Schweiz i denne weekend, er højst sandsynligt i Vejen. Jeg skulle have været i Vejen, og Zolo er også tilmeldt. Men han har INGEN pels lige nu, så jeg ville ikke ofre alt for mange penge på at køre derover og så køre hjem igen med dårlige præmieringer.

Da vi fik Dumle, anede vi ikke hvad en udstilling var, men prøvede en enkelt, bare for sjov. Og nu er vi total bidte af det. Ikke så meget selve udstillingen, men mere samværet med andre berner-folk, så er lige så tosset med racen som vi er. Og så er det jo dejligt at få bekræftet endnu engang af andre mennesker, at man har verdens smukkeste hund, selvom at den ikke vant sin klasse. Og udstilling er absolut ikke som det tit ses i medierne! Vi hygger os, og hundene nyder det! Måske I lige som os kunne blive bidt af det?

Har du set vores debatside: http://www.berner-debat.dk/

Her kan du læse rigtig mange indlæg om blandt andet alderen på vores race.

Hilsen fra Linda og vuffelivov fra Idol og Zolo!

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 11-08-07 16:36

Personligt ville jeg ikke turde vælge berner lige nu, racen er for usund.

Godkendelse af svar
Fra : Schou01

Dato : 11-08-07 22:10

Tak for svaret MissXX - glæder mig til vi ses

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 12-08-07 01:55

Tusind tak for din accept!

Vi ses i Viby Sj. Du kan nok kende mig eller min hund, som vil stå i kataloget som "Zolo Vom Oberholzer Forst" så kom og prik mig på skulderen.

Fortsat go' weekend