/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Geninstallering af windows
Fra : tina84
Vist : 1343 gange
60 point
Dato : 09-08-07 20:46

Hejsa

Jeg har lige fået lavet ny computer, men jeg syntes at windows kørte noget ustabilt. Tænkte at det fixer jeg da lige selv med min egen xp, ville bare reperere. Det blev det ikke bedre af, besluttede så at lave en ny installetion af xp med min egen cd.
Kan godt boote og alt det der, kommer til hvor jeg kan slette partision, kan se at der er den gamle xp, vælger derfor at slette partisionen. Det kan så ikke lade sig gøre, skrive at der er vigtige installationfiler mm. Vælger så at installere ny xp oven i, skriver så at der ikke kan være 2 windows mapper, derfor slettes det gamle og alle mine data vil gå tabt.
Det sker bare ikke, når xp er færdig installeret, mine dokumenter mm ligger der stadig og det er som om der er for mange mapper under documents and settings.

Hvordan får jeg slettet den gamle xp, partisioneret og formateret min HD?

Håber at der er hurtig hjælp, har desværre ikke så mange point.

Tina

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-08-07 20:48

Citat
Det kan så ikke lade sig gøre, skrive at der er vigtige installationfiler mm

Det blæser du da bare på og kører videre....

Det er vel bare en advarsel.....

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-08-07 21:01

Du kan godt slette din harddisk og installere en frisk XP.
Men ........... du skal så nok ud på nettet og hente drivere / servicepak 2 (hvis det ikke er en XP sp2)

Hvis ikke Xp kan slette harddisken så kan du hente denne CD som kan.
http://www.kandu.dk/Tip16078.aspx

Men når du installerer og skal vælge hvor XP skal ligge så marker C: og tryk > L <

Når du så opretter en ny partition med > O < ......................så skal den hedde C:
Du må ikke installere på andet end C:

Får du problemer med at den ikke vil oprette partition som C: - så skal hele harddisken slettes før oprettelsen af C:

Og lav så lige plads til at du senere kan lave et D:

Men igen - hvis du ikke har drivere, så skal de hentes på nettet.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 09-08-07 21:03

Næste gang du installerer__ så LUK DIT NETVÆRK
Står det åbent, får du virus før du kommer på nettet_ puter IGEN.

Hent dine opdateringer og andet, når du har din sikkerhed IORDEN_ IKKE FØR

Eller formater HELE din disk.
NÅR DU KOMMER til INSTALL eller REPAIR = SLET ALT

Eller søg på google efter KILLDISK/

Kommentar
Fra : disken

Dato : 09-08-07 21:04

Trækker mig igen__

Kommentar
Fra : tina84

Dato : 09-08-07 22:13

Hej igen

Problemet er at der jo er en windows xp i forvejen, jeg vælger at slette men det vil den ikke og siger at der er vigtige installationsfiler, derfor vælger jeg at overskrive den gamle med den nye, men det gamle er stadig på computer bagefter. Og det vil jeg ikke ha. Det skal væk det hele.

Det er en service pack 2, og jeg har cd til motherboard. Så må jeg da være rimelig godt kørende?

Tina

Kommentar
Fra : disken

Dato : 09-08-07 22:18

DU SKAL FORMATERE DISKEN_ MED DIN INSTALL CD
_________

SLET ALT.

Og begynd forfra; kan være det kræver genstart.
Citat
Problemet er at der jo er en windows xp i forvejen, jeg vælger at slette men det vil den ikke og siger at der er vigtige installationsfiler, derfor vælger jeg at overskrive den gamle med den nye, men det gamle er stadig på computer bagefter. Og det vil jeg ikke ha. Det skal væk det hele.

Når du KOMMER TIL INSTALL___klikker du på install= GODKEND F8
DEREFTER KOMMER DU TIL DINE PARTITIONER____
SOM DU SÅ SLETTER ___EN EFTER EN

Kommentar
Fra : disken

Dato : 09-08-07 22:21

alt dette SKAL GØRES____VED AT DU BOOTER DIN PUTER
Klik enter ////// flere gange under opstart og

RESTEN TROR ANDRE GERNE VIL HJÆLPE MED.

road racer

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-08-07 01:30

Tippet fra e.c virker, så bliver harddisken som den var fra fabrikken og du kan geninstalere Windows uden at få advarsler

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-08-07 01:32

Glemte lige at du bør vælge ntfs når du formaterer med GParted, det vil Windows XP blive glad for

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 10-08-07 09:31

Jeg har brugt Killdisk flere gange på diskette.

Så kan du lægge din XP ind igen,hent sp2 hvis den ikke er på din cd XP,
brug ellers mange af de gode kommentarer der er kommet på dit spørgsmål.

Mvh.

tadeo

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 10-08-07 09:35

PS. glemte at tilføje vedr. Killdisk, du opretter partioner før du lægger XP ind.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 10-08-07 10:31

Det er ikke nødvendig at oprette en partition før XP lægges ind. Hvis ikke der er en partition 'C:* på disken, vil installationsprogrammet selv komme og spørge om du vil oprette en partition, og om den skal omfatte hele diskens størrelse, hertil vælger du ja, og husk at vælge formetet NFTS.
Når installation af Windows er lykkes, kan du altid dele partitionen op i flere, hvis du ønsker det.
Den bedste konfiguration er efter min mening en PC med 2 fysiske diske. En mindre til system og programmer Ca. 80-120 GB, og så en stor til diverse data. Når Windows så kører perfekt med diverse opdaterede drivere osv. laves et image af c. som lægges på D. Når Windows så begynder at blive lidt støvet, lægger man blot imaget fra D over på C, og maskinen kører som ny. Det vil meget sjælden ske at 2 fysiske diske bryder ned samtidig, men hvis man vil helgardere sig kan man også lave et image på DVD''r.
Der findes masser af programmer der kan lave et Image, f.eks.Partition magic, Norton Ghost eller et andet partition program. Jeg tror faktisk også der er et Image-program i den nye Nero Suite 7.0.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-08-07 13:49

Ja Tina - med de CD'er du har så kan du roligt følge min anvisning.
http://www.kandu.dk/spg108080.aspx#1211492

Og du skal bare spørge, for vi er flere der har brugt den gparted CD som kan hentes kun ca. 48 MB

Kommentar
Fra : tina84

Dato : 10-08-07 17:40

Til e.c

Kan det passe at mit tastatur og mus ikke duer, når man starter gparted CD op, skal jo bruge piletaster? Eller er jeg bare skide uheldig

TINA

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-08-07 20:31

Du skal i opstarten sætte den til Danish DK map så den kan bruge dit tastatur.
På min bærbare virker musen når den er rullet ind og partitionerne ses.
Det er en alm. ps2 mus.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-08-07 20:54

Du bør kunne bruge.
Tabulatortasten
piletasterne
enter

Kommentar
Fra : tina84

Dato : 11-08-07 15:48

Altså, når jeg starter op med gparted CD, kommer den skærm hvor jeg burde kunne vælge det du skriver:
Citat
vælg den øverste (auto-configuration) > enter

det kan jeg bare ikke, mus og tastatur er dødt?

Hvor er det lige jeg skal gøre det her?
Citat
Du skal i opstarten sætte den til Danish DK map

Tina

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-08-07 17:13

Jeg prøver lige på min bærbare. (med tastatur)

I med gparted CD
start comp
tryk enter eller vent 20 sec.
enter når den blinker ved <OK>
enter når den igen blinker ved <OK>(den har valgt engelsk)
Nu står du ved "select keymap"
rul ned med piltast til ........... "Qwerty/dk.map
enter
enter ved <OK> (det er favedybten som den selv har valgt)
enter hvis din skærmopløsning passer nogenlunde (1024X768 er godt nok)
nu ruller den ind og hvis du er heldig virker din mus også.
Den kalder dine drev for ........../dev/hda1 og dev/hda2
Du bør kunne se dine partitioner eller et ualokeret område som du kan partitionere

Hvis du når så langt, så fortæl hvad den viser.

Kommentar
Fra : tina84

Dato : 11-08-07 17:40

Tastatur vikede lige til:
Citat
vælg den øverste (auto-configuration) > enter

så skete en masse rulletekst, meget hurtigt og skærmen gik i sort, ventede i 5 min og der kom ikke mere, genstartede puter flere gange, igen død mus og tastatur.

Tina

Prøver lige det du skriver.

Kommentar
Fra : tina84

Dato : 11-08-07 17:47

Kommer kun til forsiden, så vil den ikke mere!

Har du en plan B?

FDISK virker vel ikke på NTFS, har nemlig en win98 bootdisk.

Tina

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-08-07 18:24

Plan B består i at du må have fat i (evt. låne) mus og tastatur dom sættes til ps2 stikkene på din computer, noget kan tyde på at usb ikke virker før Windows er started, plan C kan være denne: http://www.ubuntu.com/getubuntu/download også fra et tip af e.c , men det er et helt styresystem (med GParted indbygget) stadig gratis men den fylder en hel cd og tager tid at hente
Måske kan ændre indstillinger for usb i BIOS, til det må du have hjælp fra andre end mig

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-08-07 18:32

Tina - har du diskettedrev på den computer....................................

Kommentar
Fra : tina84

Dato : 11-08-07 18:34

Kan man "låse" installation af windows xp, eller beskytte installationen med et password?
siden jeg ikke kan få lov at formatere, når jeg starter installation af winxp.

Tina

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-08-07 18:34

Nåe ja - det har du jo.

Læs din private besked.
http://www.kandu.dk/userMailView.aspx?uid=260397
Ps. det er kun tina der kan følge dette link.

Kommentar
Fra : tina84

Dato : 11-08-07 18:59

Har gjort det, skal jeg ikke ind i bios for at få den til at boote fra floppy?

Tina

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-08-07 19:06

Jo - hvis den ikke booter fra floppy skal du ind i bios og ændre det.

Vil den gerne boote fra din win 98 diskette.

Kommentar
Fra : tina84

Dato : 11-08-07 19:16

Har gjort, skriver følgende besked når jeg booter fra mit floppy:

"Fjern diske el. andre medier.
Tryk på en tast for genstart"

Tastatur endnu engang død!

Prøver lige om den vil æde min win98

Tina

Kommentar
Fra : tina84

Dato : 11-08-07 19:22

Den æder min win98, men tastatur virker ikke. Skriver også at win98 har fundet ud af at drev C ikke indeholder gyldig FAT32 partition.

Kan ikke skrive noget!

Tina

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-08-07 19:29

Hvis den kan æde din win 98 diskette, så er den anden diskette ikke lavet rigtigt.
Disketterne som du henter skal ikke lægges over på en diskette medn der skal dobbeltklikkes på dem, og så forlanger de selv en diskette.
Prøv at følge anvisningen til disketterne nøje.

Er der andet usb grej tilsluttet den computer.

Kommentar
Fra : tina84

Dato : 11-08-07 19:38

Prøver lige igen...er jo ikke nogen haj til det her, sorry

Tina

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-08-07 19:41

Ok bare du finder ud af det til sidst.

Kommentar
Fra : tina84

Dato : 11-08-07 20:39

Nu køre disk 1, og den ber om disk 2, men jeg kan stadig ikke bruge tastatur!
Kan man gøre noget i bios, mit tastatur har både alm. stik og usb men er trådløs?

Tina

Kommentar
Fra : tina84

Dato : 11-08-07 21:00

Nu prøver jeg lige det her:

Citat
Boot op på din XP-skive -> vælg "reparer fra genoprettelseskonsol" -> log ind -> skriv -> format c: -> klik enter (og så er hd'en / partitionen tom

Der står C:\windows>
jeg skriver format c:

Der står advarsel!
Alle data på bla bla vil gå tabt
Skal formateringen fortsættes? J

Der tænkes meget kort, så stå der igen
C:\windows>

Som om man ikke kan komme uden om windows?

Tina

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-08-07 23:01

Ja i nogle bios kan man vælge om der skal bruges USB eller andet.

Under alle omstændigheder skal dit tastatur virke.

Men nogen forbindelse må der være siden du kan dirigere efter at XP CD er i gang.

Dit tastatur og eller mus kan have en lille knap der kan trykkes på så der kommer forbindelse.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-08-07 23:16

Citat
Der står C:\windows>
jeg skriver format c:

Hov det kan man ikke.

Harddisken er bygget op sådan:

I harddisken ligger en partition eller flere.
I den aktive (boot)partition som computeren skal starte på kaldes normalt for C:
I en mappe i C: kan styresystemet Windows ligge.
Derfor ser det sådan ud:
C:\windows>
Det er ikke selve windows der skal formateres men hele partitionen C: (og så slettes windows med)

Når man starter op med XP CD og den ruller en masse ind (diverse drivere) så slutter den med et forslag til hvor den skal installeres.
Når den gør det, er der mulighed for at markere en partition og trykke slet (L)
Når der ikke er mere at slette så trykkes på opret (bogstavet O)
Den kommer så med et valg som du bare kan acceptere.
Nu er der en partition som du kan vælge at installere på.

Vi kan senere lave flere partitioner når du har installeret XP.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 60 point
Dato : 12-08-07 09:23

Jeg har også haft problemer med Gparted. På nogen maskiner vil programmet ikke køre korrekt.

Det vil dette til gengæld ..og det sletter ALT: http://dban.sourceforge.net/

Efter du har kørt programmet (..det ta'r tid!), så sidder du tilbage med en helt 'ren' harddisk og kan installere XP på normal vis med oprettelse af partition, formatering osv.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tina84

Dato : 14-08-07 08:53

Ja så fik jeg den til at køre med dban, og det tager bare lang tid. Fik fat i tastatur med alm stik og ikke USB, og så køre det bare.

Er jo ikke begyndt at installere XP endnu, men mon ikke det går på den rene HD.

Så indtil videre, 1000 tak til alle for hjælpen, desværre kan alle ikke få point.

Tina

Godkendelse af svar
Fra : tina84

Dato : 14-08-07 08:53

Tak for svaret molokyle.