/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
gulvvarme igen igen
Fra : ulrik1976
Vist : 666 gange
300 point
Dato : 09-08-07 19:22

Hej her et gulvvarme spørgsmål:

kan man lave en gulvvarme konstruktion som ser sådan ud:

lagene set oppefra:
14 mm trægulv
0.6 mm varmefordelingsplader
25 mm forskallingsbrædder
strøer (lægte på højkant) (højde 57 mm og lagt med 45 cm imellem hver)
betongulv

er der nogen der har erfaring med dette system? og om det bliver stabilt nok!!!

mvh ulrik

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 09-08-07 21:15

Umiddelbart lyder konstruktionen stabil. Jeg ville dog vælge gulvspånplader i stedet for forskallingen.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 09-08-07 21:17

det vil aldrig komme til at holde ,underlaget er slet ikke stabilt nok og varmefordelingspladerne er ikke gode til svømmende gulv
den bedste løsning er at støbe med slanger i og trægulvet ovenpå

vil du have det på strøer skal du bruge 22mm gulvbræder og noget kraftigere strøer men du får stadig ikke så god en varmefordeling som hvis de er støbt ned

og så er det både meget billigere at støbe gulvet end varmefordelingsplader på strøer og du får en bedre varmeudnyttelse i støbt gulv

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 09-08-07 22:10

du kan godt lave konstruktionen som du beskriver, men det er absolut bedst hvis gulvet er ordentligt strøet op så det ligger fast. og så ville jeg nok vælge et 22 mm plankegulv. vær opmærksom på, at træet svinder når du har gulvvarme i, så der med tiden bliver sprækker imellem brædderne.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 09-08-07 22:19

nu har jeg efterhånden lavet flere tusinde m2 gulv ( er gulvmontør til daglig )og også nogle få stykker med lignende opbygning af undergulv , og de har også alle fortrudt at de trode at de selv var klogere end fagfolkene , skal der laves undergulv af træ , skal det være plader , forskallingsbræder er alt for ustabile

Kommentar
Fra : ulrik1976

Dato : 10-08-07 21:50

problemet er at det er et gammelt gulv som skal op og et nyt lægges og det skal passe i nivuea med et nyt.
derfor er der ikke så meget plads at gøre godt med... ca 7.5 cm incl nyt gulv på 14 mm
og der kælder under gulvet.