/ Forside/ Interesser / Fritid / Dykning / Spørgsmål
10  TIMO_J 140
opstart af dykning
Fra : no-name01
Vist : 1814 gange
50 point
Dato : 09-08-07 15:13

hejsa alle samme
jeg er en 16 årig dreng der meget gerne vil lære at dykke

jeg er bare i tvivl om hvordan jeg kommer i gang (går ud fra man begynder med at tage OPEN WATER DIVE ??)
jeg syntes også at priserne er meget dyre de steder jeg har kigger. de har gerne likket på omkring 3300 kr hvilket er for meget! jeg vil MEGET gerne lære at dykke men ikke til den pris

jeg vil helst ind på et program hvor man kan komme op til de forskellige test efterhånden som man lærer det. fx hvis man lærer alle de nødvendige ting meget hurtigt - så man kan komme op til de obligatoriske prøver uden at skulle vente på nogle på holdet der fx har meget svært ved det og har brug for mere træning

håber i kan hjælpe mig da jeg meget gerne snart vil i gang

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-08-07 15:15

Du melder dig på en af de dykker skoler/kurser der er rundt om i landet....

Hvor sådan ca. bor du ????+

Kommentar
Fra : no-name01

Dato : 09-08-07 15:16

jeg bor i greve og går i skole (htx) i roskilde så gerne deromkring eller ind mod kbh

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-08-07 15:18
Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-08-07 15:19

Evt. tryk på uddannelse til venstre i menuen.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-08-07 15:20

Her lkan du se andre klubber.....

http://home1.stofanet.dk/karberg/nsc/links.htm

Kommentar
Fra : no-name01

Dato : 09-08-07 15:23

super at det kan lade sig gøre i greve
hvad ligger prislejet ca i hvis man vælger den i greve
og giver den kortet OPEN WATER DIVE eller hvordan ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-08-07 15:30

Alt det kan du læse på hjemmesiden....

Det bedste du kan gøre er at møde op sidste torsdag i hver måned - der er hyggeaften - der kan du få ALT besvaret.

Ellers
Har du spørgsmål:
Kontakt Kim 56 87 15 69 / 28 92 70 54 k.szkopek@pc.dk

Kommentar
Fra : no-name01

Dato : 09-08-07 15:33

jeg skriver en mail til dem

jeg kan da ikke finde noget om priserne på flaskedyk
der står da kun prisen på snorkeldykning og fridylning ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-08-07 15:39

Det spørger du bare om i mailen...

Kommentar
Fra : no-name01

Dato : 09-08-07 15:40

har jeg gjord og den er sendt så må jeg bare vente på svar
takker for hjælpen

hvs nogen har noget at tilføje skal de endelig ik holde sig tilbage

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 09-08-07 15:52

Det er en rigtig go ide, at starte op i en klub som refi også nævner, ikke for at være sortsynet-men det er meget dyr hobby du er ved at gå igang med.. så det vil være en god ide, at kunne bytte/købe udstyr fra andre i klubben...

Personligt er jeg helt gået fra flaskedykning, da forberedelstiden og transporttid til velegnede flaskedykker steder langt overstiger tiden i vandet...

Fridykning! det er sagen!?!

Med harpun og uv kamera kan du skyde løs...

Kommentar
Fra : no-name01

Dato : 09-08-07 16:04

har også overvejet fridykning da det lyder meget nemmere (og mere afhængi af en god kontrol og form over kroppen)
men jeg er helt grøn på onrådet så alt er næster en mulighed
vil bare gerne være i stand til at lave gode dyk og opleve livet under vand

Kommentar
Fra : no-name01

Dato : 09-08-07 16:10

angående flaskedyk ville jeg bare starte med det første dykkerkursus så jeg fik set hvordan det hele foregår, prøvet det i praktis, fået teorien bag dykning med flaske og fik tilladelse til at dykke på feriesteder hvor man kan se spændende liv under vandet

er rigtig blevet drevet af dykning efter jeg har været på gran kanaria i 2 uger hvor jeg ikke lavede andet end fridykning imens famiilien lå og solede
dernede kunne man også leje dykkerudstyr og komme på små safarier men det kostede kassen hvis man ikke havde det første dykkersatifikat !!! DET GAD JEG IKKE BETALE !

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 09-08-07 19:14

Hejsa og velkommen i den våde verden

Det er en rigtig god idé at finde en god klub herhjemme med erfarne dykkere. De kan med deres viden og erfaring hjælpe dig på vej - trygt og sikkert. For husk at du ikke brækker et ben eller arm ved dykning - du lever eller dør. Så grundtræningen er yderst vigtig og du kunne jo bruge efterår og vinter på at træne fridykning samt førstehjælp og teori for at være klar til at tage "sutten" i munden til foråret. Selvom du meget forståeligt er ivrig så tro mig det er det hele værd.
Jeg har flere gange også dykket i Rødehavet og oplevet de "dykkerbumser" som tilbyder sig selv som instruktør. De er komplet uansvarlige og lader gerne Padi open Water deltagere tage tredie dyk til 27-30 meter på samme dag. Jeg sagde simpelthen stop og lavede et sikkert dyk til max. 10 m. med dem som havde lyst og det resulterede i at divemaster havde 2 deltagere medens jeg havde 10. Bare på de 3 uger jeg var i Sharem Sheik døde der 2 + 3 i tryktank pga disse såkalde padi divemasters som nærmest kan sammenlignes med Interrailere under vand

Derfor vælg en dansk klub og nyd af deres erfaringer. Få et prøvedyk med flaske på bare 2 meter vand og se ad om du har psyken til at dykke. Jeg har oplevet store stærke supermænd som blev som vandgopler når de fik sutten i munden og det er bestemt ingen skam - de havde blot ikke psyken. Jeg ryster som et espeløv hvis jeg kommer i højden så lad blot andre om faldskærmsspring og lad mig komme i dybden. Sådan er vi alle forskellige

Held og lykke og håber at vi ses på bunden
Bluesky

Kommentar
Fra : Knete

Dato : 09-08-07 22:56

Her kan du se hvornår og også tilmelde dig Nauticfritids kurser,,,,

http://www.nauticfritid.dk/index.aspx?id=12

Er enig med Bluesky i, at du skal være varsom med "dykkerbumserne". Glem udlandet hvor alt drejer sig om "nemme" turistpenge. Du får det bedste og mest sikker certifikat herhjemme,,,,

Velkommen til den fedeste Sport der findes

Kommentar
Fra : H4000

Dato : 21-08-07 13:17

Jeg kan kun erklære mig enig i at du skal tage dit bevis i en klub.

Der er stor diskussion omkring hvilken association man skal tage sit dykkerkursus hos.
Med det mener jeg PADI vs. CMAS. Hvor PADI bygger dine evner op efterhånden, første bevis tillader dyk til 17 meter så vidt jeg husker, hvorefter der udbydes en masse ekstra kusrser som vrag kurser, advanced kurser osv. Ved CMAS-uddannelsen lærer du "alt" hvad du skal bruge for at kunne gebærde dig med flasker på ryggen.

Pro's og Con's:

Med PADI er du hurtigt ude i den anden ende med dit "begynderbevis" hvilket betyder at du langt hurtigere kan kómme ud med flaskerne.
Det betyder dog også at du kommer til at mangle en del af følingen med dit udstyr, samt en del af den rutine, som i sidste ende er den der skal kunne redde dig hvis noget går galt under vandet.
CMAS tager længere tid, men der har du flere dyk og mere teori, inden du bliver sendt ud på egen hånd. Ligesom du, fra det øjeblik du får beviset i hånden, kan dykke lige så tosset du vil. Selvfølgelig med din fornuft i hånden.

Der er fra CMAS en regel om at man skal dykke med line imellem sig selv og makkeren. Det kan måske virke irriterende, men det er rart altid at vide at man ikke bliver væk fra sin makker, eller man altid kan få fat i vedkommende hvis denne panikker.
Dette krav findes ikke til PADI-dykkere, hvilket giver en større frihed under dykket, men også afkald på en del af sikkerheden.
Der er dog individuelle regler om dette i nogle af de klubber, som uddanner PADI-dykkere.

Mht prisen er det individuelt fra klub til klub, men jeg tror ikke der er den store forskel i priserne, eftersom du formentlig skal videreuddanne dig med dit PADI.

Der er som sagt mange delte meninger om PADI eller CMAS er "bedst".
Jeg er selv CMAS** og vil varmt anbefale dig at uddanne dig som CMAS dykker da jeg finder den relativt lange uddannelse nødvendig for at få ordentlig vandføling og rutine inden man selv tager på dykkertur, men jeg har flere bekendte som er PADI-dykkere og taler varmt om det.
Jeg ved at man i Roskilde Frømandsklub uddanner CMAS-dykkere. Jeg blev selv uddannet der. De har også et godt klubmiljø og masser arf klubture.

Man kan sige at efter nogle år er det jo ens vedligeholdelse af sine evner, der er afgørende og ikke ens uddannelse...

Bottom line: Køb dig en harpun og tag ud og skyd nogle fisk. Det er billigere, der er langt mindre forberedelsestid, du kan være i vandet så lang tig du orker, og der er ikke nogen tunge flasker du skal slæbe rundt¨på....

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 21-08-07 13:30

Megte enig H4000 og min CMAS uddannelse har også været det hele værd. Jeg har haft et par "tæt på" situationer både herhjemme og i udlandet hvor jeg takker de mange træningstimer og CMAS buddies og sikkerheds rutiner for at alt gik godt

Men lad dig som sagt ikke afskrække no-name01 - sørg bare for at du får din intro og træning af erfarne dykkere.

Bluesky

Kommentar
Fra : birgerdyk

Dato : 21-08-07 16:33

du skulle prøve at chekke dykkerklubben-aqua.dk
dykkerklub med juniorafdeling med eget udstyr og dykkerture
speciel pris på owd for klubbens juniore
klubbeb ligger i greve mosede havn.
egen båd kompressor og stort nyt klubhus.

Kommentar
Fra : enligmorherlev

Dato : 26-09-07 22:48

Jeg kender en rigtig god dykkerklub www.jernlungerne.dk

Priserne er ikke til at ruinerer en.

Der er nogle rigtig dygtige erfarne instruktører.

Du vil altid kunne ringe til en fra det nr. der står på hjemmesiden og hører om du kan komme ned og hører om hvordan det foregår.

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 13-10-07 09:39

ved ikke om det står på denne side men har du prøvet at tage et prøve dyk alså i en smømmehal det er ihver fald sådan i esbjerg at man kan komme på et lille kursus fra lørdag til søndag hvor det enner ud at at man får et prøvedyk i en svømme hal (et kontroleret dyk hvor der ikke er noget der nede bare vand) har selv prøvet og fandt ud af at dyk med flaske ikke er noget for mig er selv mere til fridyk hvilket jeg også er go til 3 min på 5 m er min rekort og tror ikke jeg vel slå den