/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Underlag til klinker
Fra : hjulmand81
Vist : 935 gange
300 point
Dato : 08-08-07 16:45

Vi har et bjælkehus fra 1973 hvor der ved hoveddøren er et indhak med klinker som jeg skal have skiftet til nye.
Jeg har banket de gamle af og så at man da man byggede har støbt cementunderlaget til klinkerne helt ind mod bjælkerne. Dette underlag hang rigtig godt fast i klinkerne - især ved bjælkerne - så der nu er et par steder med nogle ca. 8 cm dybe huller.
Jeg mærkede på bjælkerne som havde været i kontakt med cementen og de føles ok, men hvad er rigtigst at gøre når jeg skal lave det nye underlag?
Skal jeg blot fylde noget cement i hullerne og rette bunden af til fliseklæb - eller skal jeg gøre noget for at beskytte bjælken?

Hvilke materialer ville I evt. bruge? Skal også have rettet hjørnet ud mod op de dette også har fået et par hakker af det som hang i klinkerne...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-08-07 17:02

En meget lang og udførlig (håber jeg) brugsanvisning

http://www.mur-tag.dk/muc/videndatabase_u.asp

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-08-07 17:03

Øv det link virkede ikke, så får du hele smøren

Valg af gulvsten:

Almindeligvis anvendes massive sten med normalformat lagt på fladen og massive sten med andre formater, f.eks. kvadratiske sten.

Stenenes slidstyrke vokser med stigende brændingsgrad, mens det arbejde, der kræves til renholdelse, falder. Dette betyder, at hårdtbrændte sten som regel foretrækkes for de almindelige, fuldbrændte til ubehandlede gulve.

Lægning:

Inden lægningen skal undergulvet være i orden. Er råbetongulvet blevet for glat bør det pighugges i overfladen før lægningen, og undergulvet skal i øvrigt være rent og fugtes omhyggeligt. Er teglstenene særlig stærkt sugende, må disse fugtes før lægningen.

Læggemørtlen lægges ud på undergulvet i et ca. 2 cm tykt lag over et areal, der ikke er større, end man bekvemt kan henlægge stenene. Disse udlægges efter snor og trykkes godt ned i mørtlen, eventuelt bankes de let med en gummihammer eller med skaftet af en murhammer.

Fugebredden bør være så lille som mulig. Det vil i praksis sige 10-15 mm. Fugningen udføres enten samtidig med lægningen eller et par dage senere, det sidste giver det bedste resultat.

Det er vigtigt at holde stenenes overflade fri for mørtel.

Eventuelle opragende mørtelrester bør først skrabes af, når mørtlen er blevet så tør, at den ikke smitter af. Til fugningen benyttes en fugeske, mørtlen skal være ret stiv, og fugerne komprimeres, så de bliver helt fyldte og får en jævn overflade.

Så snart fugningen er udført, bør gulvet holdes fugtigt, helst i mindst en uge. Det kan ske ved overdækning med plastfolie eller ved hjælp af fugtigt savsmuld eller sand. Dette skal da regelmæssigt gøres fugtigt. Det er ikke hensigtsmæssigt at vande gulvet direkte, og det bør omhyggeligt beskyttes mod smuds, indtil en eventuel behandling har fundet sted.

Dilatationsfugerne skal for det første indføres overalt, hvor belægningen afbrydes, dvs. langs væggene og ved søjler, fundamenter, afløbsriste og lignende. Dernæst skal de indføres som begrænsning for felter, som allerhøjest må være 30-40 m2 og helst mindre, og ingen sidelinie må være over 8 m. Har gulvet fald, bør dilatationsfugerne ligge langs de højeste og dybeste linier, dersom det kan gennemføres.

Rengøring efter lægning:

Der kan under visse omstændigheder fremkomme hvide saltudslag (udblomstringer). Sådanne udslag fjernes med støvsuger eller ved tør børstning. Eventuelle fastsiddende dele tørres bort med en fugtig twistklud eller lignende.

Fastsiddende mørtelrester, der endnu ikke har kunnet fjernes på anden måde, må fjernes ved hjælp af de specielle rengøringsmidler, der benyttes til keramiske gulve. Saltsyre og andre stærke syrer må ikke anvendes til at gøre teglgulve rene med.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-08-07 18:48

Jeg går ud fra at den eneste grund til at klinkerne skal skiftes er at du vil følge moden og have et andet udseende.
så er den måde de lå på vel ganske god.
De har me garanti ikke ligget i cement, men evt i beton som er sand, grus materiale med lidt cement i.
Men kan du se forskel på kalkmørtet , cemementmørtel, bastard, eller fliseklæb , når du kalder det cement.

det enkleste er at fylde hulder med fliseklæb og så ellers lægge stenene i det tyndest mulige lag fliseklæb.

Kommentar
Fra : hjulmand81

Dato : 08-08-07 18:55

nej de ligger selvfølgelig ikke i cement... men i beton med en klæber på!

Men ville man også idag fylde beton helt op til træet?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 08-08-07 19:33

Det som du selv foreslår, men når du skal fuge, så lad fugen stå mod bjælken, og erstat med en elastisk gummifuge, som egner sig udendørs.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-08-07 20:47

Man må ikke mure træ inde. Men det kan gå godt med mørtel / beton og lignende på den ene side hvis ellers træet kan tørre på de andre , og ekspanderer / svinde til de andre sider..
i øvrigt optager- afgiver træ hovedsageligt fugt fra endefladerne.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 10-08-07 01:56

Hej hjulmand.
Du kan udmærket pudse hakkerne på hjørnet og de dybe huller op med en blanding af 4 dele grus og 1 del cement - lav ikke blandingen alt for "tynd" - nu er det vigtigt (især i dette varme vejr) at du fugter gulv og kanter godt og grundigt igennem, bare pøs noget vand på, og evt skal du også i det første døgnstid holde de reparerede steder fugtig, altsammen for at undgå at det revner fra den "gamle" baggrund og at det ikke tørrer op alt for hurtigt.
Herefter kan du i løbet af et par dage atter sætte klinker på med ganske alm. fliseklæb.
God fornøjelse med arbejdet.
hilsen
Bennymanden