/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Forkølelse
Fra : Sallus
Vist : 854 gange
100 point
Dato : 08-08-07 13:29

Ved ikke om det er et dumt spørgsmål, men jeg har lige haft min hund i pension i 10 dage. Efter han kom hjem har jeg da godt lagt mærke til at han nyser en smule, men han har hele tiden været frisk og legesyg og har spist med god appetit. Først i dag har han ikke spist sin morgenmad, og der kommer også en lille smule flåd fra næsen, men han vil stadig gerne lege.
Så er det jeg vil spørge : Kan det være forkølelse?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-08-07 13:30

Ja, det kan godt være en forkølelse, men det kan også være noget andet, f.eks allergi,

Så afsted til dyrlægen med dig og din

God bedring

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 08-08-07 13:33

skynd dig at komme til dyrlægen den kan have reddet sig en infektion på pleje stedet.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-08-07 13:33

som nordsted - til dyrlægen med vovsen - det kan være så mange ting og det er urimeligt overfor dyret ikke at få gjort noget ved det - eller udelukke noget der kan være slemt

Kommentar
Fra : Sallus

Dato : 08-08-07 13:36

Ok. men han har fået konstateret allergi overfor lager- og husstøvmider og er ca. halvt inde i en hyposesibilliserings-beh. men det har aldrig vist sig på den måde. Det har været tilbagevendende øregangsbetændelse og poteslikkeri.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-08-07 13:58

Kennelhoste er en infektionssygdom og kaldes for kennelhoste fordi den ofte ses hvor mange dyr er samlet, så måske det kan være årsagen

http://www.netdyredoktor.dk/sw7219.asp

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-08-07 14:16

Om det er allergien der viser sig på en anden måde end tidligere, eller noget helt 7. kan kun dyrlægen afgøre,

Så igen, ring og få en tid til "eftersyn"

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-08-07 14:35

Forklar lige lidt om den "hyposensibiliserings-behandling"?
Går I til jævnlige indsprøjtninger og kontrol hos dyrlægen?
Hvis I alligevel snart skal til dyrlæge igen, så kan besøget måske vente..
Men du skal snakke med dyrlægen så.

Og er din hund vaccineret?

Det kan jo være noget så slemt som hundesyge, hvis ikke vaccinationerne er passet.

Og har du talt med dyrlægen om hundens ophold i pension? Der er sandsynligvis ting, som der skal tages højde for i forbindelse med allergien..

Og har pensionen fået at vide, at hunden har allergi, -og hvordan de skal behandle den?
Ja, hvilke særlige forhold er hunden vant til hjemme på grund af allergien? Og har de overholdt de forhold i pensionen?

Under alle omstændigheder: Ring og få en snak med dyrlægen.

Kommentar
Fra : Sallus

Dato : 08-08-07 14:35

Men han hoster overhovedet ikke??? Men jo det bliver dyrelægen.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-08-07 14:38

Hunde bliver sjældent forkølede ligesom mennesker. Men det er tit, at der løber lidt klar væske ud af snuden. Det betyder ingenting.

Er det rigtig "snot" der løber ud? Altså, er det gulligt og/eller tyktflydende?

Kommentar
Fra : Sallus

Dato : 08-08-07 14:49

Det er en lille bitte smule uklart, ja ligesom snot, men kun ganske lidt.
Hyposensibillingskuren er hvor han starter med at få lidt af det stof han ikke kan tåle. I starten er det en gang om ugen, hvor dosis langsomt stiger, senere hver 4 uge, med stadig højere dosis. Jeg mener det er ialt 8 gange, som så strækker sig over ½ år.

Kommentar
Fra : Sallus

Dato : 08-08-07 14:51

Ja han har passet alle vaccinationer til punkt og prikke. Og ja de havde fået at vide på pensionen at han har allergi, og han havde også sin egen mad med

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 100 point
Dato : 08-08-07 15:03

Så han må snart skulle til dyrlæge og have sin indsprøjtning, ikke?
For han har jo været væk i 10 dage..

I pensionen kan det nok ikke undgås, at han udsættes for støvmider... --Bare det, at han har sit eget tørfoder med, men bøtten åbnes hver dag og der kan smutte et par brunstige mider ned i den... --De vil jo så muligvis have formeret sig kraftigt i løbet af de ti dage.

Så det sidste foder, han har fået, kan have indeholdt for mange støvmider...

Hvis der er noget tilbage i bøtten, så stop med at give ham af det.

Men det er gætteri fra min side... Du må stadigvæk snakke med dyrlægen.

Hvis pensionen ligger i nærheden, så kan det også være, at dyrlægen ved, om der er andre hunde, der er blevet syge i omegnen. Hvis der er hundesyge i omløb, så mener jeg, at en hund godt kan få en mild udgave selv om den er vaccineret..
--Tidligste tegn på hundesyge er tit snotnæse...
--Hvordan er det lige... Han har ikke været i behandling med binyrebarkhormon? (Prednisolon, Medrol el.lign)

Kommentar
Fra : Sallus

Dato : 08-08-07 15:09

Nej han har intet medicin fået udover det han får hv. 4 uge. Nej han skal ikke før i uge 34. Han var lige inden han tog på kennel. Det er desværre ikke i nærheden af hvor vi bor.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-08-07 15:34

Prøv dog lige at kører til dyrlægen, eller bare ringe i første omgang, det er jo dit lille barn dette her

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-08-07 15:39

Har du kontaktet dyrlægen? En telefonopringning koster jo ikke ret meget..

Kommentar
Fra : Sallus

Dato : 08-08-07 16:10

Der har ikke været mere, og hans appetit er også vendt tilbage, så jeg ser det lige an til i morgen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-08-07 16:13

Man skal selvfølgelig heller ikke male fanden på væggen, men hellere ringe en gang for meget end en gang for lidt.

En hund viser først den er dårlig, når den er meget dårlig, i hundens verden er vi mennesker føreren i hundeflokken, hvis en hund viser svaghedstegn, bliver den udstødt af flokken - siger deres instinkter -

XX for at det fortsætter i den positive retning, og ellers må du gribe knoglen i morgen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 08-08-07 16:28

Hvis min hund var i gang med et hypersensibiliseringsprogram og pludselig viste symptomer, der kunne være allergisk betinget, ville jeg ikke tøve så meget som fem minutter med at ringe til dyrlægen.

Det kan godt være, det ser småt ud - og sandsynligvis også er en ligegyldig bagatel, men det kan jo også være en allergisk reaktion. Dem skal man ikke spøge med, når man er i gang med sådan et program.
Bliver han udsat for allergener kan i han værste fald få anafylaktisk chok.. Ikke særlig sandsynligt, men dog findes risikoen..

Jeg ville ringe omgående og få det afklaret...

Vaxen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-08-07 16:48

Nåeh... hvis han har det bedre nu, så ville jeg osse vente og se tiden an til i morgen...
Hvis han har fået appetit igen, så kan det ikke være helt galt.

Det er jo en omvæltning at komme i pension, --og komme hjem igen..
At han holdt op med at spise kunne måske skyldes, at han fik lidt ekstra mad ved hjemkomsten?

Og måske var snottet en almindelig reaktion på lidt pollen eller græsstøv, der har sat sig og irriteret lidt i snudeslimhinden..
Men hvis snuden stadig snotter i morgen, --eller hvis det bliver værre i løbet af aftenen, så må du nok have vagtlæge... For der ER en lille risiko for hundesyge...

Du har ikke prøvet at tage hans temperatur?
Den skal ligge mellem 38 og 39 grader. Ved hundesyge vil han have feber.

Kommentar
Fra : Sallus

Dato : 08-08-07 20:15

Har målt tp. og den er 38,7. Har læst lidt om det, og noget kunne tyde på at det er noget der har irriteret i næsen da jeg har obs! at det kun er fra det ene næsebor.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-08-07 20:58

Stadigvæk, hvis det bliver ved så skal han kikkes på. Der kan sidde noget derinde.
Men sandsynligvis er det kommet ud med snottet. Det er jo det, der er formålet..

Men 38.7 er FINT. Så er det næppe hundesyge.
Hvis han bliver dårligere igen, så tag temperaturen igen.
Hvis du får brug for at ringe til dyrlægen, så er det meget godt at kunne fortælle hvad hans temperatur er.
God bedring med ham.

Kommentar
Fra : Sallus

Dato : 09-08-07 09:32

Jeg syntes det er det samme til morgen, han nyser også lidt mere, så nu tager vi til dyrelægen kl. 11.00. Min datter har surfet lidt på nettet, og snakker lidt om en mide der kan gi` de symptomer?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-08-07 10:08

Godt du får det tjekket, og lad os da håbe det bare er en bagatel

Kommentar
Fra : Sallus

Dato : 09-08-07 10:22

Ja vi krydser alt hvad der kan krydses. Skriver lige senere.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-08-07 10:27

Ja tak, vil da meget gerne hører nærmere

Kommentar
Fra : Sallus

Dato : 09-08-07 12:17

Så har vi været hos Dr. "dyreond" Han mener det er en infektion i de øvre luftveje, kunne dog ikke sige om det er på baggrund af bakterier eller virus, og han skal ha` penicillin i 10 dage. Skal se tiden an weekenden over og kontakte ham igen mandag hvis det ikke er blevet bedre. Han var dog ikke så bekrymret, da hunden er forholdsvis frisk.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 09-08-07 13:54

godt du tog afsted. God bedring med hunden.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-08-07 13:57

Okay.......
Lad os håbe, at alt er vel overstået på mandag.... -Og at det ikke kommer igen.....

Min Ramses havde snottet snude, -fik antibiotikakur og blev rask... Men 14 dage efter var den helt gal igen..

Sådan behøver det selvfølgelig ikke være med din hund..

Vi hører nok, hvis han får tilbagefald trods antibiotika, ikke?

--Krydser fingre og håber på det bedste...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-08-07 13:58

Hvor er jeg glad for at du kom afsted, så kan du bedre slappe af igen.

Fortsat god bedring

Kommentar
Fra : Sallus

Dato : 09-08-07 16:10

Tak til jer allesammen. Det er så rart med lidt opbakning fra folk der ved nøjagtigt hvordan man har det.

Kommentar
Fra : Sallus

Dato : 14-08-07 10:08

Vovsen har det bedre, det varede dog lidt inden penicillinen virkede.

Godkendelse af svar
Fra : Sallus

Dato : 14-08-07 10:09

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 14-08-07 14:42

Tak for accepten af mit svar.
Så skal du bare have allergien under kontrol også.....

Suk... det ER hårdt at have en allergi-hund...

Kommentar
Fra : Sallus

Dato : 14-08-07 20:41

Ja man er lige ved at blive skør i hovedet af at spekulere. Men endnu engang tak for hjælpen.