/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Festmenu lavet i forvejen?
Fra : acilia
Vist : 3449 gange
100 point
Dato : 08-08-07 12:31

Kære alle
Jeg skal have ca. 20 gæster til en middag. Da jeg elsker at lave mad er det jo bare hyggeligt. Men da jeg ikke gider at stresse vil jeg gerne allerede nu - 1 måned før festen - begynde at lave maden.
Er der nogle der har gode idéer forslag til retter der kan fryses og så tages op på selve dagen?
Jeg havde selv tænkt på at serverer en forret i form af en pastaret - nemt og billigt. Jeg har et par gode pastaretter:
Laksepasta i tomat m. fløde
Amatriciana (tomatpasta med bacon og pecorino ost)
Men kan de fryses? Er i tvivl om hvad der sker med fløde eller tomatsovs når det fryses.

Hvad kunne man forestille sig som hovedret hvis det skal tilberedes nu?
Kan Saltimbocca alla Romana - som er kalveschnitzler med salvie og prosciutto - fryses tror I?

Andre gode idéer? (meget gerne mere økonomiske end mine egne - jeg er en fattigrøv.. )
Mange hilsner
Acilia

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 110 point
Dato : 08-08-07 13:04

PAPRIKAKYLLING

4 TYKKE SKIVE BACON
1 DS KONCENTRERET TOMAT PURE
1 DÅSE FLÅET TOMATER
1 ½ TSK PAPRIKA
2 dl Bouillon
1 lille piskefløde
1,5 kg kylling. Enten to 7-800 grammere du selv klipper op, eller blandet kylinge over/under lår frost
4-6 skalotteløg
1-2 fed hvidløg
400 gr champignon
Smør

Tilbehør ris, flutes.

Tag en tykbundet gryde. Smelt en lille klat smør. Skær bacon i tern og steg dem i gryden. Fisk dem op. Svits kyllingestykkerne så de er let brune (hvis frost, så lad dem tø lidt først)

Hak løg og hvidløg. Svits dette i fedtstoffet.

Put parika’en i og svits det lidt

I med de flåede tomater og pure. Findel tomater med skeen.

I med bouillon, fløde. Lad det koge op. Smag evt med salt.

Put kyllingestykkerne i og lad det simre en time. Rør gerne undervejs. Der bliver ikke ringere af kyllingen skiller helt ad og koger ud.

Findel champinon’erne. Rist dem i smør. Når de er gode hæld dem ned i sovsen med fedtstoffet.

Sæt ris over 15 minuter

Når risen er færdig, hældes baconternene i sovsen og der omrøres

Server

Kan også serveres med flutes. Er udmærket egnet til frysning og kan med fordel anvendes til selskaber hvor folk kommer dumpende. Kan fremstilles i forvejen og så optøes efterhånden som det skal bruges.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 08-08-07 13:44

Hejsa du.
Man laver da ikke en fest middag en måned før og fryser det ned. Lav det samme dag, det bliver man ikke stresset af. Hvis ikke anden så køb et konfur med KUN 4 plader samt en oven.

hawaii7

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-08-07 14:23

Grill selv - party......

Med en hjælper på ......

Vejret er garanteret godt.....

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 08-08-07 15:24

Man kan da sagtens forberede sin festmiddag og fryse nogle af tingene. Jeg er sikker på at masser af catering'ere også benytter sig af at fryse nogle ting en gang imellem

Jeg laver f.eks. verdens bedste lasagne (man skal aldrig sætte sit madlys under en skæppe )med min egen hjemmelavede nedfrossede italienske Ragú og den bliver faktisk bedre af at have været frossen!

Jeg har tænkt mig at lave alt det klar jeg kan på selve dagen - men for at gøre det lettere for mig selv (netop fordi jeg kun er mig selv) ville jeg gerne forberede så meget som muligt i god tid!!

Jeg har tænkt på grill-party - men det er sandelig ikke nemt med denneher upålidelige sommer..

Herligt med forslagene - bare bliv ved - jeg skriver dem alle bag øret.
kh
Acilia

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 08-08-07 17:45

Lav nogle tærter med forskelligt indhold. De kan nemt fryses.

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 08-08-07 20:02

Mørbradbøffer med bløde løg, lader sig fint fryse og tø op i køleskab, hvorefter de varmes i ovn.
Ammitz

Godkendelse af svar
Fra : acilia

Dato : 10-08-07 10:38

Du får simpelthen toppoint for en opskrift jeg endnu ikke har prøvet men som gav mig en knurrende mave og mundvand da jeg læste den
Ved endnu ikke om jeg laver denne ret - men tak ihvertfald for opskriften. Og tak også til Jer andre for rigtig gode forslag.
kh
Acilia

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-08-07 11:53

Velbekomme Acilia. Laver det i ny og næ. Fryser så et par bokse ned til senere. Og ungerne æder simpelthen som de ingen mad fik, når det ryger på bordet. Men det er vist ikke så godt for figuren (fløde smør bacon).