/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
FORTRYD FORMAT
Fra : freddiemercury
Vist : 1034 gange
100 point
Dato : 08-08-07 07:48

jeg har dummet mig rigtig godt
jeg har et c-drev som er tomt
og et d-drev som VAR fuld
ved en fejl har jeg formateret mit d-drev nu
Har jeg nogen chance for at gendanne mit d-drev igen
jeg har planer om at installere win 2000 på C
kan jeg så via win 2000 gendanne mit d ??

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-08-07 08:08

Ligger dine 2 drev på samme fysiske disk eller er der tale om 2 separate drev?

Hvis det er 2 separate drev, vil det nok være sikrest at afmontere dit D: drev FØR du forsøger at lægge noget ind på C: drevet.

Når styresystem så er lagt på det tilbageværende C: drev, så sætter du dit D: drev i maskinen igen.

Derefter benytter du et af disse programmer:

http://www.newfreedownloads.com/find/unformat.html

Hvis det derimod er 2 logiske drev på samme fysiske disk ..er jeg mere usikker på fremgangsmåden.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : freddiemercury

Dato : 08-08-07 08:11

det er 2 forskellige drev
jeg er pt igang med at formatere mit c drev

grunden til at dette er at der har været virus på min pc og de har smadret
en masser af nogle vigtige dll. osv filer

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-08-07 08:20

Så må vi håbe på at installationsprogrammet ikke 'piller' ved D: drevet ..selvom det ikke 'burde' blive berørt af, hvad du foretager dig på C: ...det er dog dette jeg er en smule usikker på, idet at C: under installtionen af styresystem også registrere indholdet af D:

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-08-07 08:22

..og hvis alt går godt? Så skal du som minimum sikre dig at der ER installeret et opdateret antivirusprogram på C:, da du eller risikerer at få virus'en lige i hovedet igen i samme øjeblik du 'gendanner' dit D: drev.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-08-07 08:27

Ps. Visse virus forsvinder ikke blot ved en formatering og geninstallation af styresystem. Det er som regel sikrest at nedlægge alle partitions ..genstarte ..og lave en ny primær partition ..før du formatere drevet.

Til dette benytter du FDISK.EXE : ftp://ftp1.fkkt.uni-lj.si/newfdisk.zip

..som er en updateret version som klarer diske større end 64Gb.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : freddiemercury

Dato : 08-08-07 08:33

skal jeg så ud i C:\

og er kommandoen: fdisk ?

jeg skal vel passe på jeg ikke kommer til at fdiske mit d-drev

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-08-07 10:10

Citat
jeg skal vel passe på jeg ikke kommer til at fdiske mit d-drev

Det gør du ikke - det skal UD af maskinen medens du laver dit nye c-drev.....

Kommentar
Fra : freddiemercury

Dato : 08-08-07 10:22

hvordan skal jeg køre fdisk når der ikke er noget styresystem ?
jeg kan ikke boote filen det er en zip fil

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-08-07 10:29

Citat
jeg kan ikke boote filen det er en zip fil

Hvad er en zipfil ??????

Du har vel en xp/2000 cd ?????

Den sætter du i......

Kommentar
Fra : freddiemercury

Dato : 08-08-07 10:47

ja jeg har en 2000 CD
denne fdisk-fil har jeg liggende på en key
jeg forstår ikke rækkefølgen helt

hvis jeg har 2000 skiver sat i, hvordan og på hvilket tidspunkt skal jeg køre fdisk ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-08-07 11:02

Hvorfor vil du køre fdisk ??????

Du nyinstallerer din 2000 på C......

Derefter kan du sætte dit D-drev i og prøve at redde formateringen af det.....

Kommentar
Fra : freddiemercury

Dato : 08-08-07 11:26

jeg vil også bare gendanne mit d hvis det er muligt

det er et råd fra molokyle se lidt tidligere

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-08-07 11:45

Citat
jeg har et c-drev som er tomt

Læg du bare din 2000 ind der......

Kommentar
Fra : freddiemercury

Dato : 08-08-07 12:09

jeg er ved at installere win2000 nu på c drevet

men hvordan søren får jeg alle mine data tilbage fra det slettede d-drev

hjælp en gammel mand

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-08-07 12:10

FDISK.EXE kan køres fra en DOS bootdisk: http://www.bootdisk.com/

Altså som enten en 3½" diskette ...eller brændt på CD-ROM/DVD ..eller på en USB disk/-key.

I begge tilfælde skal 'BOOT device' været angivet i din BIOS opsætning.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-08-07 12:17

Nåeh.... Når du har installeret WIN 2000?

Det gør du ved, som sagt; på C: drevet, at installere og køre ét af de tidligere nævnte programmer:

http://www.newfreedownloads.com/find/unformat.html

..og så benytte programmet til, at gendanne filsystem og data på D: drevet.

Derefter kan du 'redde' data på dit 'gendannede' D: drev.

Du kan dog IKKE: Benytte programmer på D: drevet, som var installerede tidligere med adgang fra C: drevet ...medmindre, at disse programmer ikke 'rodede' ved registreringsdatabasen. (Det gør de fleste Windows kompatible programmer imidlertid.)

Du bør dog kunne 'redde' div. dokumenter, billeddata og filmklip

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : freddiemercury

Dato : 08-08-07 13:37

hejsa

det er værre end først antaget
nu kan jeg ikke installere win 2000
den mangler forskellige vigtige filer

jeg har en org xp skive fra min pc nr 2
nu vil jeg prøve at installere denne hvis det kan lade sig gøre
så må vi se når den beder om koder, den kan jeg nemlig ikke finde

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-08-07 13:41

Det begynder at lyde som et rigtigt sammensurium.....

Tvivler på du får noget ud af det D-drev i den sidste ende.......

Kommentar
Fra : freddiemercury

Dato : 08-08-07 13:48

ja nu skal jeg først se om jeg kan få pc'en op at køre

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-08-07 14:16

Citat
jeg har dummet mig rigtig godt

Det tør siges

Kommentar
Fra : freddiemercury

Dato : 08-08-07 14:31

win xp er nu installeret ikke pro men home edition
lykkeligt TROEDE JEG men da jeg genstartede første gang
fik jeg denne fejl

NTLDR is missing

også faldt humøret igen

Kommentar
Fra : freddiemercury

Dato : 08-08-07 14:34

men hvis jeg genstarter med winxp skiven i
så kan den godt starte op

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-08-07 14:48

Ja - der er lang vej endnu......

Så mon ikke du gør klogest i at "glemme" det drev D og bare acceptere at du har kvajet dig.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-08-07 14:49

Du må jo sidde på en maskine der virker - så sæt D-drevet til den.....

Kommentar
Fra : freddiemercury

Dato : 08-08-07 16:02

hej igen
min pc'er virker næsten nu, jeg skal bare have fundet ud af hvorfor jeg skal have xp skiven siddende i når jeg opstarter (nok fordi at der er en masser opstartsfiler på skiven men ikke på pc'en
måske ligger de på SP et eller andet ?)

så jeg gå snart igang med at genskabe data hvis det er muligt

vender tilbage

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 08-08-07 16:18

Ellers kan denne CD kigge ind på dit D: drev uden at røre noget.

http://www.kandu.dk/Tip16034.aspx

Den kan også hente filer ud og lægge dem et andet sted.

Kommentar
Fra : freddiemercury

Dato : 08-08-07 17:08

jeg tror at mine problemer kan blive løst "NTLDR is missing"
hvis jeg får installeret SP til winxp home edition sp2
hvad skal jeg have fat i sp3 ? eller hvad hedder de ?
har I evt. et link dertil
takker

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-08-07 17:45
Kommentar
Fra : freddiemercury

Dato : 08-08-07 18:48

se engang:

jeg har nu fundet en cd skive med en ntldr fil på ca 2mb
når jeg sætter denne skive i før jeg starter pc op virker den

men helt nøjagtigt hvor skal den installeres/kopieres i winxp ??????

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 08-08-07 21:44

Læs dog links'ene menneske:

Citat
Copy the below two files to the root directory of the primary hard disk. In the below example we are copying these files from the CD-ROM drive letter "E". This letter may be different on your computer.

copy e:\i386\ntldr c:\
copy e:\i386\ntdetect.com c:\

Once both of these files have been successfully copied, remove the CD from the computer and reboot.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-08-07 01:21

Når du bliver kørende igen, og vil prøve at redde filer fra D drevet, så prøv dette gratis program, den er rigtig god til at finde slettede filer, nogle mener den er bedre end betalings programmer: http://www.pcinspector.de/file_recovery/dk/welcome.htm du instalerer selvfølgelig på C drevet, så du behøver ikke bekymre dig om indledningen i denne vejledning i PCInspector File Recovery :
http://kimludvigsen.dk/programmer-tools-pcinspector-trin.html

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-08-07 08:06

Øeh... o.v.n. som jeg læser mig til er programmet beregnet for 'redning' af slettede filer og mistede logiske drev ...ikke fysisk formaterede drev.

Citat
Red slettede filer kan finde og gendanne filer, du har fået slettet ved en fejltagelse.

Find tabt data kan hjælpe dig med at finde og gendanne tabte filer, fx fra et hurtigformateret drev.

Find mistet drev kan finde og gendanne data fra et drev - også selvom Windows ikke kan finde drevet.

Der er jo ikke tale om at freddiemercury har slettet nogen filer ..eller at Windows ikke kan finde drevet ...det ska' Windows nok gøre ...for drevet er jo 'bare' FORMATERET !!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : freddiemercury

Dato : 09-08-07 14:32

mht. ntldr filen som jeg "manglede" har jeg nu selv fundet fejlen

pc'en var sat til at boote i alle 3 rækkefølger fra cd rommen
så når jeg ikke havde skiven i , er det jo klar at den manglede

så mangler jeg stadig at gendanne mit d drev
jeg lukker nu
mange tak til alle

Godkendelse af svar
Fra : freddiemercury

Dato : 09-08-07 14:33

Tak for svaret molokyle.