/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Bryllup 1844 i Thisted
Fra : 2601
Vist : 736 gange
400 point
Dato : 08-08-07 01:59

Jeg har et bryllup i Thisted Bysogn i 1844 som jeg ikke helt kan tyde.
Jeg mener at de bliver gift den 30. mart 1844, men jeg kan ikke helt tyde det.
Det er Thisted bysogn i Hundborg herred, Thisted amt, gifte 1837-1853 opslag 304 nr. 9.
Jeg får det til:
"
Ungkark Cand. Theol. Johan Georg Wittrock af Thisted. 33 Aar.
Jomfru Friederike Sophie Dorthea Stokfleth af Thisted 31 Aar.
Hvem forloverne er:
Sandflugtscommis. Thagaard
???

GIFT 30 marts hjemme???
Anmærkninger:
Efter Tillysning.
"

Jeg kan ikke tyde hvem der er forlover eller vielsesdatoen.

Håber en kan hjælpe.

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 08-08-07 08:11

Der skal nok søges mange steder, men først lidt om nævnte Thagaard. Det må være
"Stillingen som Sandflugtskommissær i Thy blev 1829 overtaget af sønnen Peder Moldrup Thagaard"
og dermed søn af den gamle sandflugtskommissær som blev udnævnt i 1799 Lauritz Pedersen Thagaard (1756-1829) udnævnt til sandflugtskommissær for Thy.

se:
http://www.thistedmuseum.dk/Historisk%20%C3%85rbog/%C3%85rgang%201991/Graugaard,%20Esben%20%20Om%20at%20avle%20kartofler%20i%20de%20thylandske%20sandk.pdf

Foreløbigt held og lykke med den videre søgning

Ejvind

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 08-08-07 08:13

Jeg glemte at skrive, at kirkebogen også for mig er ret ulæselig, men jeg fik da rettet min hidtidige opfattelse af bryllupsdatoen. Den stemmer også langt bedre med sønnen, Helmouth Georg Wittrock, s fødsel 22 Apr. 1844 i Thisted.

mvh

Ejvind

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 08-08-07 08:15

Jeg er nok blevet for glemsom, men se vielsesdatoen i højre side af kirkebogen (Martz 31)
mvh
Ejvind

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 08-08-07 10:52

Til Ejvind.

Tak for det tilsendte. Jeg mener nu efter at have forstøret op så meget som muligt at der står.
"
Ungkark Cand. Theol. Johan Georg Wittrock af Thisted. 33 Aar.
Jomfru Friederike Sophie Dorthea Stokfleth af Thisted 31 Aar.
Hvem forloverne er:
Sandflugtscommis. Thagaard
???sen.

Om vielsen er forrettet i Kirken eller hjemme og i ? tilfælde bevillings datum:
hjemme ifølge bevilling af 30 marts.
Anmærkninger:
Efter Tillysning.
"
KAN de 2. forlover hede Christensen til efternavn??

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 08-08-07 11:46

Jeg tyder også den anden forlover som "Chrestensen" eller "Christensen", men hans fornavn/stilling har jeg endnu ikke noget bud på.

Selv i min skoletid blev bogstaverne undertiden skrevet noget sjuskede, og det kunne være svært at skelne enkelte bogstaver uden at kende samenhængen eller kende skriverens kragetæer.
Her kender jeg i hvert fald ikke skriverens kragetæer, og jeg har ikke ad anden vej kunnet finde hvem han kan være. Derimod Thagaard syntes ret nemt. Så ham tror jeg vi har fundet.

Mvh

Ejvind

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 08-08-07 12:00

Til Ejvind.

jeg har søgt i FT på begge navne men ikke fundet nogle. Det nå være nogle med tilknytning til Amtmanden da det er hans svigerinde der bliber gift hos ham.
Mvh.

Accepteret svar
Fra : steenvin

Modtaget 400 point
Dato : 08-08-07 19:31

Mener den anden forlover er : klokker Chrestensen

mht anm: ville tillysningsdatoerne stå der, når man bliver gift hjemme er det som regel uden
tillysning - derfor får jeg det til uden tillysning.

gift hjemme ---- bevilling af 30. marts. Viet den 31. marts.

Godkendelse af svar
Fra : 2601

Dato : 08-08-07 19:52

Tak for svaret steenvin.

det var flot at du kunne tyde det. Mange tak for hjælpen