/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Spartling af savsmuldstapet ..
Fra : baksen
Vist : 8063 gange
100 point
Dato : 07-08-07 23:41

Tapet sidder "godt" på gipspladevægge. Ved ikke om gipspladerne tager skade af "afdampning" af tapet ? Hvis risiko herfor overvejer jeg udspartling direkte på det malede savsmuldstapet ..... kan det anbefales eller måske direkte frarådes ???
Helst ikke svar der beror på "gætterier" (det kan jeg selv klare *s*) ... hvis I forstår.
På forhånd tak for relevante svar *S*

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 08-08-07 00:06

Det dur ikke at spartle på tapetet, for fugten i spartelmassen vil få tapetet til at løsne sig og bule.

Spartling er værre end damp, selv om gipspladerne vil ikke have alt for godt af fugten fra afdampningen.

Hvad skal der på væggen bagefter?

Kommentar
Fra : pipsen78

Dato : 08-08-07 09:18

savsmuldstapeter er delbare. Dvs. at du kan rykke det yderste lag papir af. bagefter kan du med en bred spartel fjerne det flis der sidder tilbage og afslutningsvis slibe over med korn 180 og så kan du tapetsere derpå. Alt efter hvilken slags vægbeklædning du ønsker skal du være omhyggelig med at få overfladen helt glat. Jo finere struktur, des vigtigere er det, at overfladen er helt glat.

Hvis du damper tapeten af, så går dampen i pladerne og de bliver møre, så hold dig væk fra alt der har med vand og væsker at gøre.

god fornøjelse

Pipsen

Kommentar
Fra : baksen

Dato : 08-08-07 18:27

Tak for begge svar - som bekræfter mine "bange anelser" *S*
Ved ikke om det er muligt at dele point'ene - så håber pipsen78 tilgi'r at jeg tildeler dova point'ene ? :-/

Tak til Jer begge *S*

Godkendelse af svar
Fra : baksen

Dato : 08-08-07 18:29

Tak for svaret, dova.

Kommentar
Fra : baksen

Dato : 14-09-08 20:25

Til orientering :

Jeg tog chancen og spartlede direkte ovenpå savsmuldstapetet .... på trods af gode råd og vejledninger (som jeg egentlig ville ha' fulgt, men det ville ha' været et kæmpe-arbejde, så chancede

Det kan sagtens lade sig gøre - og endog med et SUPER-resultat : så hvis tapetet sidder godt fast, vil jeg helt bestemt råde andre til at afprøve metoden : altså et tyndt lagt spartel direkte ovenpå savsmuldstapetet, herefter nedslibning og på med glasvævet ..... hurtigt, nemt og særdeles effektivt .... prøv det, prøv det