/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
Elevplads?
Fra : she79
Vist : 610 gange
20 point
Dato : 29-01-03 14:08

Jeg overvejer pt. at søge en elevplads, men ved ikke helt indenfor hvad.

Ligenu ser jeg, at der søges elev i butik, bank og kontor - men hvad skal jeg vælge?!

Ved bank og kontor skal man have flair for tal , men hvor godt vil det sige man skal være til det med tal?

Er der nogen, som selv har været elev indenfor nogle af disse fag og som kan bidrage med nogle erfaringer?

Kommentar
Fra : she79

Dato : 29-01-03 14:10

Glemte forresten lige at spørge om, hvilke muligheder der er for videreuddannelse indenfor disse felter?

Jeg overvejer også lidt finansøkonom, men ved ikke hvor god den er?

Accepteret svar
Fra : worg

Modtaget 20 point
Dato : 29-01-03 16:02

Det er jo ikke lige noget man sådan kan svare på, ide man ikke kender dig.
nogle vigtige ting som spiller ind når du skal vælge uddannelse er bla:

styrker/svagheder
interesser
tidligere uddannelse(er)
ambitioner
...... osv

Og dem kan du kun selv svare på.

Du må i høj grad tænke på om det er noget du kan se dig selv beskæftige dig med de næste mange år.

Med hensyn til videreuddannelse, så er der masser af muligheder hvis du først har en elevplads. Indenfor bank/kontor uddannelsen er det oftest almindeligt at læse HD ved siden af. Det skulle efter sigende være hårdt, men meget godt. (den går under navnet "skilsmisse-uddannelsen)

Finansøkonom og den lidt lignende Markedsføringsøkonom er begge korte videregående uddannelser og forholdsvis nye begge to. De har betydet at mange (endda rigtig mange) af eleverne ikke har kunnet finde en virksomhed til deres afsluttende projekt. Uddannelsesstederne har desuden ikke været forberedt på denne situation og det har skabt stor tvivl/tumult/frustration blandt eleverne. Desuden har mange af de allerede uddannede haft svært ved at finde arbejde da virksomhederne oftest foretrækker folk med HA eller lignende.

Jeg er dog ikke ude på at afskrække dig - det er bare min erfaring og viden. Der skal helt sikkert være andre som har et andet syn på det.

Godkendelse af svar
Fra : she79

Dato : 07-06-03 17:26

Tak for svaret worg.