/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
reservedele fra tyskland/skat
Fra : vaxen
Vist : 2061 gange
100 point
Dato : 07-08-07 14:14

Da vores gode gamle bils automatgearkasse er gået til de evige jagtmarker, har vi valgt at finde en ny (renoveret) i Tyskland - vi har fundet nogle stykker og der er sørme mange penge at spare..

Men - er der nogen der kender reglerne for at indføre reservedele når det gælder afgifter - både hvis vi selv henter den, eller vælger at få den tilsendt.

En anden ting - vi har luret på en bil magen til vores egen til billige penge. Hvis vi indfører den uregistreret og bruger den til at fikse vores egen op, hvordan ser det så ud med hensyn til afgifter?

Og - kan vi bare skille os af med resten hos en ophugger eller skal den have været dansk indregistreret for at gøre det sådan?

Vaxen

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-08-07 14:25
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-08-07 14:29
Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-08-07 14:38

Der er INGEN afgifter men moms.....

Køber I en "hel" bil kan du næsten bruge alle de dele du har lyst til...
(men ikke bare skifte stelnummer )

Du kan da sagtens komme af med "resten" til en hugger, men du kommer nok til at betale for det.....

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 07-08-07 14:42

vi har flere gange handlet reservedele i tyskland over nettet og udelukkende betalt det ma har skullet betale...altså prise på varen.
ingen problemer i det
miss.j

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-08-07 14:58

Du kan købe alle de reservedele og brugte biler i tyskland, og med tysk moms, som du lyster. Det må bare kun være til privat brug.

Men hvis du bruger delene til at genopbygge en dansk indregistreret bil er der en grænse.
Når den overskrides har du lavet en ny bil, og skal betale ny registreringsafgift , selv om stumpen med stelnummeret er bevaret . Det samme gælder ved reparation af en skadet bil med reservedele.

Hvor præcis grænsen er er der nok en principiel værdibetragtning over. I praksis er det sværere at fastslå værdien før og efter forbedringen.

En renoveret gearkasse skulle der ingen problemer være med.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 07-08-07 15:23

Ok - tak for jeres svar!

Med hensyn til om der lægges dansk eller tysk moms til varen , når der benyttes et tysk fragfirma er lidt uklart for mig ...

Nå - men hvis vi køber bilen til reservedele er det selvsagt gearkassen måske forskærme og fronthjelm - og resten små dimsedutter her og der... Og så er det altid rart at have en motor i baghånde, hvis noget skulle hænde. Den gamle har kørt næsten 400.000 efterhånden , så man ved aldrig....

Men det kan vel næppe kaldes at opbygge en ny bil.

Vaxen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-08-07 15:27

Citat
En anden ting - vi har luret på en bil magen til vores egen til billige penge. Hvis vi indfører den uregistreret og bruger den til at fikse vores egen op, hvordan ser det så ud med hensyn til afgifter?

Du skal bare sørge for at der betales tysk moms på den.

M.h.t. afgifter er det sådan, at hvis det skønnes der er fikset så meget op på din egen bil, at den har skiftet identitet, så er det afgiftspligtigt, men du må gerne skifte motor/gearkasse, andre reservedele, pladedele der kan skrues af (skærme, døre, bagklap o.s.v.)

Men udskiftning af karosseriet må man ikke.

Ligeledes med reservedele, ingen problem såfremt der betales den tyske moms.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-08-07 15:29

Citat
Med hensyn til om der lægges dansk eller tysk moms til varen , når der benyttes et tysk fragfirma er lidt uklart for mig

Det har ikke noget med fragtfirmaet at gøre, men om der på din faktura for varen står, at der er betalt den tyske mehrwertsteur (moms)

mvh dova

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-08-07 19:15

Du må også godt skifte med reservedele. Men jo ældre og mere slidt, dendanske bil er og jo bedre stand de tyske reservedele er jo nemmere nærmer i jer den grænse hvor man skal af med ny registreringsafgift. Det er ikke en bestemt del der gør det. Der er heller ikke en bestemt del, som er karosserien. Det kan en rimelig dygtig pladesmed jo også skifte gradvis.

Det er helheden, som det kommer an på.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 07-08-07 21:19

Du må heller ikke skifte motoren med en ny/anden og større, 20% forøgelse er max., - mener jeg nok at kunne huske. Ej heller må du skifte brændstof type, men det ved du jo sikkert godt.

vh ol

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 07-08-07 21:32

Citat
Men - er der nogen der kender reglerne for at indføre reservedele når det gælder afgifter - både hvis vi selv henter den, eller vælger at få den tilsendt.

Smut dog en tur over grænsen, så kan i jo samtidigt handle øl og vand
Til eget forbrug selvfølgelig

Den hårde metode er da at hente bilen og flytte sine danske plader over
Men han blev dog stoppet, så det varede ikke længe.. Så kan han sgu lære det

- Anden

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 08-08-07 12:31

Jeg tror det ender med, at vi henter en tilsvarende bil i Tyskland, der har en nyere automatgearkasse.
Vi kan købe hele bilen for 10000 kr. dernede - og en renoveret gearkasse i Tyskland koster omkring 7000.

Og så er der lige de par skærme, nogle kontakter og lidt relæer, der koster en halv bondegård at købe herhjemme...

Samtidig har vi snakket med en, der en bil magen til, der gerne vil være med til at give en skærv og efterfølgende nappe nødvendige reservedele..

Den vil så blive udstyret med grænseplader og hentet hjem, hvor den kan stå og kukkelure mens den bliver strippet fra hinanden...
Og så må vi på en eller anden vis få resterne til huggeren, når vi når så langt...

Med hensyn til motoren - den er god nok.. Vores er en 3.3, den nye er sandsynligvis 3.8, så den går lige, hvis vi skulle få lyst til at skifte motoren (som har gået det halve af vores egen).

Ja... Sådan bliver det jo nok. Det lyder som den bedste deal

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-08-07 12:34

Citat
Den vil så blive udstyret med grænseplader og hentet hjem

?????????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-08-07 12:36

Hvis biler er udstyret med tyske plader - lad dem blive på og få en "tysker" til at køre den herop.....

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 08-08-07 12:37

Den har ingen plader på, Refi

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 08-08-07 12:38

Ihvertfald den vi har kig på lige nu

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-08-07 12:38

Så er det op på en trailer

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 08-08-07 13:23

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-08-07 13:27

Der skulle ikke grines - det var skam alvorligt ment....

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 08-08-07 14:02

Jow jow... I så fald skulle vi lige have træk på bilen og derefter leje en trailer, der var stor nok..

Eller måske leje en bil med tilsvarende...

Så tror jeg så sandelig bedst det kan betale sig med grænseplader

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-08-07 14:08

Den der med "grænseplader" trænger stadig til en forklaring ?????????

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 08-08-07 14:14

Ja, sorry - det er faktisk ikke de rigtige grænseplader, der skal bruges, men de tyske eksportplader, som dog ikke kan bruges i Danmark, hvis føreren af bilen er dansk.
Så enten får vi en tysk statsborger til at køre den hjem til os selv, eller vi kører til grænsen på de tyske plader og skifter der til danske prøveplader...

Det koster i alt omkring en tudse...

Det er muligt, der findes lettere og billigere måder at gøre det på - lettest ville det jo være, om en tysker ville køre den hjem (vi kender nogen stykker, så måske det kan lade sig give sig) - og specielt, hvis bilen stadig havde plader på...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-08-07 14:20

Se det hjalp lidt på forklaringen

Autotransportere kører frem og tilbage hver dag.....

Så der er da muligheder.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-08-07 14:21

Alt ialt tror jeg ikke det bliver billigere at hente den selv (med eller uden tysk hjælp).......

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 08-08-07 15:48

Nej - men men benytter man et tysk fragtfirma kan nogle halvkomplicerede momsregler træde i kraft - man kan risikere at skulle betale dansk moms på varen istedet for tysk moms.

Det afhænger af fragtmandens omsætning og derfor lidt svær at forudse... Jeg tvivler på, at de tyske fragtmænd oplyser den slags til gud og hver mand

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-08-07 15:51

Så finder du bare en polak....

De er vant til det der......