/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Olierede Gulve ?
Fra : MartinFr
Vist : 1537 gange
100 point
Dato : 07-08-07 11:44

Hej,

jeg er løbet ind i et problem med min nye lejlighed.

Udlejer har som krav at gulvene altid skal behandles med hvid pigmentereret faxe lud.
Men den tidligere lejer har afslebet gulvene og behandlet dem med noget Olie af en art.

Jeg vil derfor gerne vide om det er muligt at behandle gulvene med hvid pigmenteret faxe lud efter en let overslibning af gulvene?
Eller skal der en dyb slibning til for at kunne skifte fra olie til lud ?

Mine gulve har lige nu et meget "naturligt" træ look.
Vil det istedet være muligt at behandle dem med noget hvid olie ved en let overslibning ?

Eller skal gulvene have en dyb afslibning lige gyldig hvad jeg vil behandle dem med, når det ikke er den samme type olie som tidligere ?

Kan jeg forvente at en let overslibning er billigere end en "alm" slibning (kvadratmeter prisen) eller koster det typiske det samme ?

Mvh

Martin

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 07-08-07 11:54

Det må da være den tidligere ejers pligt at aflevere lejligheden i overensstemmelse med udlejers krav !!!
Du bliver nok nødt til at have fat i en proffessionel gulvmand, som kan komme og kigge på sagen.
Hvis gulvet har været oliebehandlet igennem længere tid, er olien trængt langt ned i træet og så er en afslibning formodentligt ikke nok - så skal det (desværre) afhøvles først.

Men som sagt anbefaler jeg, at du får proff.-hjælp.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-08-07 11:57

Først og fremmest SKAL du kontakte udlejer.....

Du har tilsyneladende skrevet under på noget der IKKE længere forefindes - det skal rettes - eller er DU iklemme ved fraflytning...

Så du skal slet ikke behandle noget før du har talt med udlejer.....

Kommentar
Fra : MartinFr

Dato : 07-08-07 12:37

Hej,

udlejer er bekendt med situationen idet det blev noteret ved indsyn.

Der er nu gået over 1 md siden jeg overtog lejligheden og der er endnu ikke sket noget (pga ferie), men vi prøver at finde en løsning på problemet.

Udlejer ønsker blot at tidligere lejer skulle behandle gulvene direkte med noget hvid olie oven på de allerede olierede gulve.
Dette er jeg dog i tvivl om hvorvidt vil komme til at du, derfor stiller jeg spørgsmålet her.

Da jeg er interesseret i at have nogle pæne gulve er jeg i samme omgang også interesseret i at vide om det ville hjælpe hvis gulvene blev afslebet idet jeg har nævnt over for udlejer at det måske ikke var muligt bare at give en type olie oven på en anden type olie.

Mvh

Martin

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-08-07 13:04

Du vil sikkert kunne få mange gode råd om hvordan du skal behandle dem, men DET HJÆLPER dig ikke - det SKAL ske i samarbejde med udlejer.....

Der er desværre ikke andet at gøre....

Du kommer til at betale gildet hvis udlejer IKKE mener det er det rigtige.....

Så lad gulvene være til i er enige - PÅ TRYK..... (underskrevet af begge parter)

Kommentar
Fra : pipsen78

Dato : 07-08-07 15:19

Jeg er enig med refi; få lavet en aftale om ansvar inden i gør noget. Når det så er på plads, så vil jeg lige give mit besyv med. Hvis din udlejer siger, at gulvende skal behandles med Faxe hvid lud ved fraflytning, så er han helt galt på den. Lud kan KUN anvendes på friskt træ - dvs. nyafhøvlet og max et par uger gammelt.
Når olierede gulve skal vedligeholdes, skal man bruge en olie igen. Blot er det en plejeolie, som er et tyndere produkt, der er hurtigere til at hærde af. Det er kun Trip Trap, der laver dette. Skal det være Faxeprodukter kan du alternativt bruge Faxes oliepleje, som er et gulvvaskeprodukt du blander i vaskevandet ved almindelig rengøring. Der er ingen grund til en egentlig afhøvling, men en let slibning inden plejeolie vil være en god ide.

Du kan sagtens anvende hvidpigmenterede produkter, såfremt der ikke er tale om rødlige/mørke træsorter.

hilsen Pipsen

Kommentar
Fra : hyldeborg

Dato : 07-08-07 21:35

Jeg skal ikke gøre mig klog på olie kontra lud, men skal du til at slibe/høvle skal du lige være sikker på om gulvet er massivt træ eller der kun ligger et tyndt lag træ ovenpå noget spånplade. Det er typisk kun 2-3 mm, og så skal der altså ikke slibes/høvles meget før det er væk.

Kommentar
Fra : MartinFr

Dato : 07-08-07 23:40

Hej,

det vil naturligvis blive aftalt med udlejer.
Det er derfor jeg spørger, i det jeg selv kan komme med forslag til hvordan det kan løses og fordi han har kommet med to.

Han har givet følgende 2 muligheder.

1. Gulvet får blot påført noget hvid olie (ingen afslibning) på tidligere lejers regning.
2. Gulvet fårr foretaget en let afslibning og skal derefter behandles med hvid faxe lud (som er std for alle lejligheder her i komplekset).

Derfor er jeg interesseret i at finde ud af om det overhovedet dur at bruge en anden type olie direkte ovenpå, eller om det er muligt at behandle med faxe lud hvid pigmenteret hvis der blot foretages en let afslibning eller skal det være en dyb for at alt olien kommer væk (udlejer er ikke interesseret i en dyb afslibning).

Mvh

Martin

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-08-07 23:53

Så ville jeg vælge 2....

Så kommer du ikke i klammeri med din kontrakt...

Men IKKE på din regning første gang.....

Kommentar
Fra : pipsen78

Dato : 08-08-07 09:13

hvis udlejer ikke er interesseret i en dyb afslibning, så kan der heller ikke anvendes lud. Anvender man lud på træ der ikke er friskt, så bliver det grønt. Der findes ikke nogle produkter fra Faxe, der indeholder lud og som kan anvendes på gulve!

Hvis jeg var dig, så ville jeg lave en let slibning med korn 120 på en rondelsliber og derefter behandle med en hvidpigmenteret plejeolie. Den er afhærdet og klar til fuld belastning efter et døgn og indflytningsklar efter 4 timer. Faxe laver ikke sådan et produkt, men det gør Trip Trap og jeg kan garantere dig for, at begge mærker leverer lige høj kvalitet.

Kommentar
Fra : MartinFr

Dato : 08-08-07 12:41

Pipsen78: Jeg bemærkede mig ved du skriver at der ikke skulle findes nogle produkter fra Faxe der indeholder lud og som kan bruges til gulve !?

Overboen har lige fået behandlet sine gulve i henhold til kontrakten som specifikt nævner at der skal anvendes Faxe lud hvid pigmenteret.

Jeg har fundet følgende link med Faxe Hvid Lud, hvor der også nævnes at det kan bruges til gulve.
http://www.olt.dk/Katalog/Maling/faxe_bruger_vejl.htm

Er der nogen nævneværdig forskel på farven alt efter om gulvet behandles med hvid olie eller hvid lud ?

Problemet er lidt at hvis der skal foretages en afslibning vil udlejer have at der skal behandles med hvid lud så gulvene kommer til at blive i henhold til kontrakten så det ikke vil være et problem fremover.
Men jeg kan selvfølgelig indvilje i at det ikke afslibes og bare behandles med Olie, og så selv lige lave en let afslibning inden det påføres (det burde der ikke kunne ske det store ved).

Lige nu hvor gulvene er olieret er det meget tydeligt hvor møbler osv har stået i det gulvet er gulnet.

Iøvrigt, den løsning vi kommer frem til og bliver enige om bliver der selvfølgelig skrevet et tillæg til min kontrakt om.

Mvh

Martin

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-08-07 12:45

Du "bør" forlange at gulvene bliver nøjagtig som i de andre lejligheder....

Hvad der er lavet af "fusk" før din tid kommer ikke dig og din pengepung ved....

Halve "måske" løsninger vil med sikkerhed give problemer efterfølgende......

Kommentar
Fra : pipsen78

Dato : 08-08-07 20:37

Der FINDES lud til gulve, men kun til nyafhøvlede gulve. Lud i ren form er kun en kemisk væske, der standser gulningsprocessen i træet. Der findes forskellige produkter, der indeholder en smule lud, som ikke skader "gammelt" træ, men disse bruges primært til lofter og lignende. Hvis din udlejer plejer at bruge det produkt, der hedder hvid lud fra Faxe, så er det et reelt ludprodukt og kan kun anvendes på nyafhøvlet eller nyt træ! Dette står også tydeligt beskrevet på det link du har fundet.

Hvis du ikke vil slibe gulvet, så skal du oliebehandle - og dette kan du gøre med en hvidpigmenteret olie. Den vil udligne de forskelle der er i træet nu en anelse, men ikke helt.

Jeg er farvehandler og forhandler af Faxeprodukter....trust me!

Kommentar
Fra : pipsen78

Dato : 08-08-07 20:39

Har lige læst mit indlæg fra imorges. Jeg har formuleret mig lidt underligt. Der findes ikke ludprodukter, der kan anvendes på GAMLE gulve....jeg glemte lige at skrive gamle...sorry...