/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Skillevæg i gips
Fra : jesper.s
Vist : 3377 gange
91 point
Dato : 07-08-07 08:54

Hej.

Vi er 2 lejligheder der har købt lejligheden der ligger i mellem vores lejligheder, som vi så deler i 2, hvilket gør vores lejligheder større. Vi skal lave en skillevæg i den lejlighed vi deler. Hvad er kravene for en gipsvæg, brandsikring, lydisolering mv. når det skal være en væg mellem 2 seperate lejligheden.

På forhånd Tak.

Ps: Jeg kører i sommerhus nu, så jeg kan først svare på evt. spørgsmål i næste uge.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-08-07 09:04

Frit efter hovedet:

BS30 eller BS60 væg. Udføres med stålskelet. Tre lag gips med forskiudte samlinger på hver side. (måske er to nok) Isolering imellem. Sørg for at stik ikke sidder overfor hinanden (nøglehulseffekt - lyd).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-08-07 09:10
Accepteret svar
Fra : henrikkrebs

Modtaget 91 point
Dato : 07-08-07 09:54

Skal overholde bygningsreglementet. Hver lejlighed skal være en brandsektion for sig. Se afsnit 5 i den eksempelsamling der hører til bygningsreglementet http://kortlink.dk/44t2

Vær også opmærksom på samlingen mellem væg og gulv/loft. Det nytter ikke meget at væggen er BD60 hvis branden bare kravler gennem tynde loftplader ind på den anden side.

Under alle omstændigheder skal der byggetilladelse til dette, både a.h.t. konstruktionen og p.g.a. nedlæggelse af en lejlighed. I byggeandragendet angives konstruktionen, og så vil en venlig medarbejder i kommunen (hvis det er ham der kigger på din sag) nok vejlede dig, hvis der er fejl.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-08-07 10:48

Henrikkrebs har misforstået reglerne. Det er rigtigt at man skal overholde bygningsreglement ( kun småhusreglementet, hvis det ikke er en etageejendom).
Derimod er eksempelsamlingen ikke lovregel, man nødvendigvis skal overholde, og der står ikke i eksempelsamlingen at hver lejlighed skal være en brandsektion. Læs bedre næste gang.

Der mangler lidt oplysninger for at man kan svare helt klart på det oprindelige spørgsmål.
Men under alle omstændigheder er det en byggesag , som der skal søges byggetilladelse til. Med i ansøgningen hører også et afsnit om brandsikkerheden. Da den nye udformning af reglementet, giver rige muligheder for at gøre det på mange måder, er det også blevet svært for ukyndige at udforme det rigtigt. Du må have hjælp.

Hvis det er en etageejendom, og i ikke bryder en af de eksisterende lodrette brandsektioner, som der traditionelt er pr ca. 600 m2, så er det ret enkelt. Den nye væg skal formelt være EI-60 . Se i en af gipsplade fabrikanternes kataloger- eller på nettet. De har præcise anvisninger for hvordan man gør. De har også anvisninger for lydtætning. Pas på gennemgående gulvhulrum.

Hvis i derimod bryder den lodrette sektionering er sagen for kompliceret til at klare her, for så skal i måske også i gang med at brandsikre etageadskillelsen.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 07-08-07 11:42

Hverken bygningsreglementet eller den tilhørende vejledning er lov.
Bygningsreglementerne er 'i medfør af lov' og SKAL derfor - indenfor det område de dækker - overholdes. Derudover er det en god idé at følge vejledningerne (inkl. Rockwool's), hvis man ikke er klogere end dem der har skrevet vejledningerne. En 'Boligenhed' er anbefalet udført som en selvstændig brandcelle (undskyld - jeg skrev tidligere 'sektion').

Husk byggetilladelse.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-08-07 13:18

Citat
Vi er 2 lejligheder der har købt lejligheden der ligger i mellem vores lejligheder, som vi så deler i 2, hvilket gør vores lejligheder større

Må I overhovedet det ??????

Du kan ikke bare nedlægge lejligheder.......

Eller dele et matrikkelnummer efter forgodtbefindende......

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-08-07 13:28

Citat
min nyrenoveret andelslejlighed

Jeg tror I er lidt ude at svømme...........

http://www.kandu.dk/Spg106775.aspx

Citat
Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål

Lødigheden kan vist ligge på et meget lille sted.....

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-08-07 14:09

Hovsa - en tids røver. Tak for prajet refi

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-08-07 14:49

Hej Henrikkrebs.
Så blev vi da næsten enige. Reglemennet har lovhjemmel, og skal følges, medens eksempelsamlingen kun er til hjælp for de helt almindelige tilfælde. Der er bare så mange der prøver at presse den ned over tvivlstilfældende, og det har aldrig været meningen. Læs forordet.

Begreberne brandsektion og brandcelle findes ikke mere i bygningsreglementet. Derfor skal lejligheder heller ikke mere nødvendigvis udgøre en brandcelle. Den forvirring har du også fra at læse eksemplerne.

Det er blevet meget sværere at beskrive brandsikkerheden og at vurdere den. Derfor er der så mange, især hos de kommunale myndigheder der begynder på selvopfundne regler ud fra eksempler, lærebøger og vejledninger. Man må være på vagt over for den slags. Ellers ender vi i noget værre, end det vi kom fra før de funktionsbestemte brandkrav.

Kommentar
Fra : jesper.s

Dato : 09-08-07 11:19

Alle tilladelser er indhentet, så det er ikke det der er problemet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-08-07 11:52

Citat
Hvad er kravene for en gipsvæg, brandsikring, lydisolering mv. når det skal være en væg mellem 2 seperate lejligheden.

Citat
Alle tilladelser er indhentet

Hvilke tilladelser ????

Uden at fortælle myndighederne HVAD det er I vil lave ????

Det lyder meget besynderligt.....

Fortæl lige nærmere....

Kommentar
Fra : jesper.s

Dato : 09-08-07 12:09

Fra bygningssagkyndige fra kommunen. Skal bare sende papirerne retur når arbejdet er udført.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-08-07 12:41

Citat
Skal bare sende papirerne retur når arbejdet er udført

Tja...

Har de ikke opstillet krav er det jo bare at gå igang som du lyster.....

Godkendelse af svar
Fra : jesper.s

Dato : 19-08-07 06:56

Tak for svaret henrikkrebs.