/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Fjerne hvepsebo?
Fra : tbayh
Vist : 4431 gange
100 point
Dato : 06-08-07 14:47

Vi har lige konstateret at vi har et hvepsebo i vores hæk. Min kone er just blevet stukket to gange da hun klippede hæk, og spørgsmålet er: Kan vi selv fjerne det?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-08-07 14:55

Alt efter størrelsen ville jeg ikke selv fjerne det

http://www.google.dk/search?hl=da&q=fjerne+hvepse&meta=

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 06-08-07 15:18

Find, i jeres lokale telefonbog, en biavler - de kommer gerne ud og fjerner hvepseboet mod betaling naturligvis.

Jeg ville ikke gå i gang med at fjerne det - min mand kan godt og har gjort det ved hjælp af en sæk, i nattens mulm og mørke (hvor alle hvepsene er indendørs). Sækken op omkring boet, god knude på, bencin og tændstik.
MEN NEJ - gør det ikke selv, få en biavler til det, de har hvad der skal til.

Jeg prøvede at ringe til Falck engang vi havde et hvepsebo i jorden. Jeg spurgte lige så høfligt om jeg kunne bestille en fjernelse af et hvepsebo. Manden sukkede en gang og svarede så at JA det kunne jeg da - bare ikke hos ham MEN - fik jeg fat i nogen, så kunne jeg jo lige ringe til ham, for han havde osse et modbydeligt hvepsebo han gerne ville have væk.

Hmm....var det ikke Falck før i tiden?

Held og lykke med det - få skidtet væk og betal hvad det koster, det vile jeg gøre.

Mange (summende) tanker fra Dorthe

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 06-08-07 16:09

når det sidder i en hæk er det ikke noget problem at fjerne. smid en liter benzin over det og sæt ild til med det samme. så er det fjernet. men pas på stikflammer. det kan være ret voldsomt, men det virker ligeså voldsomt

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 06-08-07 16:20

Sprøjt insektgift direkte i deres ind/udgang. ---- For du kan vel ikke komme til at folde en plastpose omkring boet, og afbrænde det efterpå.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-08-07 17:46

---Hvis I kun er generede af hvepsene når I klipper hæk, så kan I også vælge at lade boet være.
Hvepsene dør alligevel når det bliver koldt. De overvintrer ikke. Kun dronningen søger væk og overvintrer et andet sted.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-08-07 17:55

Ifølge Nordstedts link, så ER hvepsene allerede ved at dø nu i august. Og hvis det sidder frit ude i en hæk, så varer det ikke længe før det er uskadeligt.
Kun hvis det sidder tæt op af huset, så kan man opleve, at hvepsene lever længere. Og at nogen trænger ind i huset når de forlader boet for at dø.

Kommentar
Fra : join

Dato : 06-08-07 21:05

Hej med dig

Vi har ind til flere gange fjernet hvepseboer med stoevsugeren. Soerg for at dit stoevsugerroer bliver laengst muligt og saa gaar du igang om aftenen naar de alle er hjemme. Boet er naesten lavet af papir og bliver bare suget ind. slurpre, slurpre.

Hvepsene bliver hidsige paa den spids der jages ind i boet, men opdager ikke den der staar med slangen i haanden. Saa siger det bang, bang, bang naar de rammer bugningnerne paa stoevsuger roeret, og er doede naar de naar posen.

Man skal selvfoelgelig vaare lidt vaagen og parat til at smide alt fra sig og spaene, hvis det skulle gaa galt.

Paa eget ansvar.

hilsen
join

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 06-08-07 21:20

eller sådan: http://hvepse.dk/

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-08-07 22:56

Min nabo er biavler, og han fjerner altså kun bier, ikke hvepse

At han fjerner bierne, er kun fordi han selv kan "bruge" dem til sine stader, hvis han er løbet tør for logerende.

Hvis boet er stort ring til en proff, er det mindre, så sprøjt gift ind i boet, når alle er hjemme, (sent om aftenen)og vær parat til at stikke af hvis/når de bliver agressive

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 06-08-07 23:28

Nordsted>
Just præcis men familie har fået hvepseboet fjernet af lokale biavlere mod betaling - måske er det kun nogle af dem der gør det

Jeg skal i hvert fald ikke op at slås med sådan nogle små krigeriske djævle, næste gang er det telefonbogen indtil jeg finder en biavler der vil hjælpe og så må vi betale hvad det koster

Det er nu osse utroligt at man skal være så bange for sådan nogle bittesmå nogen, jeg er flov hver gang jeg rejser mig i en hulens fart fra middagsbordet...bare fordi sådan en minihelikopter flyver henover maden

Kommentar
Fra : thorkil1

Dato : 07-08-07 00:07

hvis du kan se boet i hækken, så fyld benzin i en en forstøverflaske - og gå ud om aftenen og spray med benzin ved indgangen til boet - benzinen dræber hvepsene -.. - har brugt det med succes flere gange -

thorkil

Accepteret svar
Fra : krestenklit

Modtaget 100 point
Dato : 07-08-07 13:34

Kære tbayh

En af mine kollegaer gik over til at være professionel biavler og skadedyrsekspert, da han skiftede job.

Jeg kontaktede ham i forbindelse med at jeg havde et kæmpe (ca. 1/2 meter) hvepsebo i min lade.
Hvepsene svirrede omkring når vi skulle op på loftet, som vi - dengang som nu - brugte til pulterkammer. Der var kvælende hedt i sommervarmen. Jeg opdagede de bag ved en masse trækasser som jeg havde stablet op... Ups! her var hvepseboet: Mig - hurtigt væk!

Hvepsene fulgte IKKE efter mig. Det gør de da ellers altid i tegnefilmene med Anders And...hvor de nærmest ligner en jagereskadrille.

Jeg styrede lige ned til telefonen for at ringe til min skadedyrsekspert som sagde at jeg bare kunne finde en lang stang og slå boet ned. Hvepse søger et andet sted hen, hvis boet er faldet ned.

Så tbayh:

Du behøver ikke udsætte dig for farer med benzinbrand (overlad det til terrorister og andre professionelle). Ilden er vanskeligt at styre når de sort-hvide "venner" svirrer omkring hovedet. Og der desuden MEGET brandfarligt (hvad siger forsikringen?).

Du behøver ikke gøre dig medskyldig i den almindelige forurening med kemiske midler.

Med lidt "is i maven" kan sagen ordnes med en lang kæp og et let rap til boet.

Venlig hilsen
Kresten

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-08-07 14:21

---Så må man bare håbe, at hvepsene ikke søger hen til et sted NÆRMERE huset, eller indendørs...

De dør altså snart... Helt af sig selv..

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 08-08-07 15:57

Helt rigtigt, Birgitta, og det er jo først og fremmest hvepse, som bliver generet, som stikker.
Med generet mener jeg selvfølgelig ikke forgiftning og ødelæggelse af boet, men hvis man er i nærkontakt med enkelt-individer.

Omvendt er der nogle mennesker som er overfølsomme overfor stik i en sådan grad, at et stik kan være livstruende. Her er det jo ikke sikkert at man vil vente den 1-1½ måned til hvepsesæsonen er ovre. Men gift har bare andre uønskede sidevirkninger. Og brand kan medføre at andre hjem går "med i købet".

Hilsen Kresten

Godkendelse af svar
Fra : tbayh

Dato : 14-08-07 09:08

Tak for svaret til jer alle! Jeg ville have givet jer alle point hvis det var muligt, da i alle er kommet med gode svar. Jeg vil tage mig sammen i aften fjerne boet. Først vil jeg prøve muligheden med kæppen og derefter ned i en pose. Hvis ikke det virker bliver det benzin.
Men endnu engang tak for jeres svar!

Kommentar
Fra : SofieHa

Dato : 02-04-12 10:43

Jeg ville ikke prøve at fjerne det selv. Jeg har fundet en hjemmeside, hvor fagfolk kan være fremme hos dig inden for 4 timer: www.hvepsebo-fjernelse.dk

Jeg har selv prøvet at blive stukket af hvepse og det ret smertefuldt